Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel i skördade bönor  (läst 828 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Mögel i skördade bönor
« skrivet: 27 aug-23 kl 20:15 »
Jag har odlat blomsterbönor i flera år.

I år skördade jag som vanligt sagda bönor, spritade baljorna och lade bönorna i öppna papperspåsar för att torka. Rör om i påsarna lite då o då. Allt som jag gjort föregående år.

Efter 1 vecka upptäcker jag att bönorna börjat mögla . .  och det har gått fort, på en eller två dar. Vissa av bönorna verkar först ha skickat ut groddar innan de möglat.

Vadan detta?

Samtidigt med blomsterbönorna har jag börjat skörda bondbönor. Lagt dem på tork bredvid bönorna, men än så länge inget mögel.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Mögel i skördade bönor
« Svar #1 skrivet: 27 aug-23 kl 20:36 »
Vattenhalten var för hög i bönorna när du skördade dem. Inte så underligt med allt regn och höga luftfuktighet som varit. Jag brukar hänga upp hela plantan på luftigt ställe för att torka lite extra innan jag spritar bönorna. De får hänga tills hela plantan är torr som papper.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Mögel i skördade bönor
« Svar #2 skrivet: 27 aug-23 kl 20:55 »
Tack för svar.

Verkar vara en rimlig förklaring att vattenhalten var för hög i bönorna.

Dessa blomsterbönor är kanske mer benägna till detta än andra baljväxter? Bondbönorna som växte jämsides och skördades samtidigt skulle då ha tagit upp mindre mängd vatten.


kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mögel i skördade bönor
« Svar #3 skrivet: 28 aug-23 kl 10:14 »
Jag har haft samma problem här. Sydvästra Småland. Jag blev tvungen att sprita dom (plocka ur baljorna ur skidan)
kretslopp

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Mögel i skördade bönor
« Svar #4 skrivet: 28 aug-23 kl 23:01 »
Jag har haft samma problem här. Sydvästra Småland. Jag blev tvungen att sprita dom (plocka ur baljorna ur skidan)

Det gjorde jag också.

Men det räckte inte, de möglade ändå.

Men om jag fattar esten rätt så hade det kanske inte hjälpt om jag  hade brett ut alla bönorna så att de inte hade kontakt med varandra, de hade kunnat möglat ändå.

Verkar göra en skillnad att torka baljorna sittandes kvar på plantan, då esten har den erfarenheten.
« Senast ändrad: 29 aug-23 kl 03:01 av Carolus »

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Mögel i skördade bönor
« Svar #5 skrivet: 29 aug-23 kl 05:41 »
Plantan hjälper till att dra ut fukten ur skidorna och fröna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Lillskiten, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser