Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka ned buljong/aquafaba energisnålt  (läst 2489 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Koka ned buljong/aquafaba energisnålt
« skrivet: 14 jan-21 kl 10:14 »
Har börjat göra egen aquafaba vid kikärtskok. Som många vet är kikärtsspadet en fantastisk äggersättning (i tex majonnäs, bakverk, maränger). Kokar man kikärtor själv blir spadet dock för vattnigt för ändamålet. Därför reducerar jag ner det genom att koka spadet ytterligare tills det reducerats ned till en tjocklek som liknar kikärtskonservernas. Blir toppen - det enda som grämer mig är energiåtgången. Tycker det känns instinktivt fel att ha en buljong stå och puttra så länge på elspisen. Är det någon som har något smart tips eller hack för att reducera ner en buljong utan så mycket energiåtgång... ???

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Koka ned buljong/aquafaba energisnålt
« Svar #1 skrivet: 14 jan-21 kl 10:54 »
Tyvärr inte. Man måste tillföra samma energimängd som går åt för att förånga den mängd vatten som du vill koka bort ur buljongen, fysikens och termodynamikens lagar är i vägen för möjligheterna att snåla.
Jag ser tre möjligheter att göra det mer energieffektivt:
1) Isolera runt kastrullen så att inte onödigt mycket strålningsvärme går bort rakt ut i rummet.
2) Hitta något ställe där det finns spillvärme du kan utnyttja för kokningen. T ex eftervärme i ugn.
3) Koka i vakuum, så det räcker med normal rumstemperatur under årstid då huset ändå inte behöver värmas, för att förånga vattnet.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Koka ned buljong/aquafaba energisnålt
« Svar #2 skrivet: 14 jan-21 kl 19:04 »
Jag brukar ha kastrullen på kanten till vedspisen, den är ju ändå igång om vi inte vill frysa. Fast oftast använder jag aqua faban till pannkakssmet och då behöver den ju inte reduceras. :)
Så gör jag.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Koka ned buljong/aquafaba energisnålt
« Svar #3 skrivet: 14 jan-21 kl 20:57 »
Tyvärr inte. Man måste tillföra samma energimängd som går åt för att förånga den mängd vatten som du vill koka bort ur buljongen, fysikens och termodynamikens lagar är i vägen för möjligheterna att snåla.
Jag ser tre möjligheter att göra det mer energieffektivt:
1) Isolera runt kastrullen så att inte onödigt mycket strålningsvärme går bort rakt ut i rummet.
2) Hitta något ställe där det finns spillvärme du kan utnyttja för kokningen. T ex eftervärme i ugn.
3) Koka i vakuum, så det räcker med normal rumstemperatur under årstid då huset ändå inte behöver värmas, för att förånga vattnet.
Tyvärr inte. Man måste tillföra samma energimängd som går åt för att förånga den mängd vatten som du vill koka bort ur buljongen, fysikens och termodynamikens lagar är i vägen för möjligheterna att snåla.
Jag ser tre möjligheter att göra det mer energieffektivt:
1) Isolera runt kastrullen så att inte onödigt mycket strålningsvärme går bort rakt ut i rummet.
2) Hitta något ställe där det finns spillvärme du kan utnyttja för kokningen. T ex eftervärme i ugn.
3) Koka i vakuum, så det räcker med normal rumstemperatur under årstid då huset ändå inte behöver värmas, för att förånga vattnet.

Ja haha, kanske man kunde sätta in en kastrull i ugnen vid bakning, då är det ju bra med ånga, iaf i början av baket. Bakar dock på 250 grader så man får hålla koll!

 

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Koka ned buljong/aquafaba energisnålt
« Svar #4 skrivet: 14 jan-21 kl 20:58 »
Jag brukar ha kastrullen på kanten till vedspisen, den är ju ändå igång om vi inte vill frysa. Fast oftast använder jag aqua faban till pannkakssmet och då behöver den ju inte reduceras. :)
Så gör jag.

Ja! Enkelt o bra för dom som har kamin! Vilket nog är de flesta här  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser