Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyfthjälp  (läst 2471 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Lyfthjälp
« skrivet: 31 jan-12 kl 19:32 »
Hej igen..

Jag vill köpa en kombimaskin till trä. på bilen är inga problem att få den, men hur får jag av den? och in i verksta´n?
Jag har ingen traktor,truck,snäll granne eller kran i taket. verkstan är liten.
Hur gör folk? Bygger man en ställning och spelar av den eller finns det något smart sätt?

Tänkte höra här borde finnas gott om sådana tricks.

(hamnade under smides forat, då jag antar man får smida nått att lyfta med)

/erik

kbh

  • Gäst
SV: Lyfthjälp
« Svar #1 skrivet: 31 jan-12 kl 22:11 »
Du kan ju bygga dig två An som du haren grovbjälke i mellan med några sned strävor som stadga och sedan en talja när du sedan har lyft upp så kör du undan bilen så ä det ju bara att sänka ner på järn rör så du kan rulla på om det inte är fast under lägg ett par brädor underst så kan du speta in maskinen sedan eller spela iden kanske  men du får va med att lägga under rör också .    Alternativet är ju att svetsa i hop något stabilt . Hoppas det är till någon hjälp för dig .

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Lyfthjälp
« Svar #2 skrivet: 31 jan-12 kl 22:32 »
Frågan jag har är ju var du bor? Kanske finns någon här.. som tex jag  o:) som kan hjälpa dig att lyfta med maskin.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Lyfthjälp
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 00:02 »
Jag har tagit både in och ut stora maskiner i min verkstad på rullar eller rör. Har för det mesta klarat det alldeles själv.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Rav3n

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Lyfthjälp
« Svar #4 skrivet: 15 feb-12 kl 14:04 »
Har du någonsin  lyft ur en motor ur en bil utan lyft?
1: Ta en tvådelad stege och ställ över bilen.
2: Lägg en 2x4 regel på lämplig höjd och fäst en talja i regeln.
3: Lyft upp och rulla undan bilen.
4: Sänk ner på backen, helst på en lastpall med några rullar under
5: Rulla den dit du ska ha den
Så gjorde de redan i Egypten när de byggde pyramider (fast de använde väl lite kraftigare doningar ;D)
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

 

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Lyfthjälp
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 09:01 »
bra ideer. får se hur jag gör.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser