Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillvarata kött: torkning, saltning etc  (läst 6318 gånger)

EvaS

  • Inlägg: 27
    • Skåne
Tillvarata kött: torkning, saltning etc
« skrivet: 28 sep-05 kl 08:09 »
Hur går egentligen torkning eller saltning till? Det är väl så man skulle behöva göra med kött om man inte hade ström/frys? Sen finns det konservering, men just nu är de andra två varianterna mer intressant för mig att lära mig. Finns det fler sätt? hur gör man?

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Tillvarata kött: torkning, saltning etc
« Svar #1 skrivet: 28 sep-05 kl 11:14 »
för att kunna torka köttet måste du först driva ut vätska ur det,det gör man genom att salta det.
man kan även salta kött för att äta som det är.
rökning är ju ett fint alternativ,går hand i hand med ovan nämda metoder. syrning är också en metod.

om du ska salta för att torka kan du antingen torrsalta eller salta i lake,jag torrsaltar men lake har sina fördelar. mängden salt är svårt att säga,det beror på vad det är för kött men grovsalt ska det vara. lägg köttet i en balja eller vad du nu har å täck det med några nävara grovsalt,kanske måste gnugga in om det är flikar å så. låt ligga över natten svalt. ta upp och borsta bort saltbitarna och häng upp det svalt och luftigt. torka kött är bästa att göra på våren,när nätterna börjar vara milda men innan mycc och fåglar kommer. det går att torka annars också,ett hett tips är att bygga en torrköttbur så gör det inget om pippi kommer.
själv röker jag allt torrkött innan jag hänger det på tork,dels för att det håller sig betydligt bättre men även att det är godare.
om rökning finns nån annan tråd här på forumet.

om man ska salta kött kan man göra på flera sätt.
torrsalta och lägga i press är en metod, amerikafläsk är gjort precis så. det har jag aldrig provat själv. däremot har jag saltat i lake,en saltlake med lite socker i.


när du skriver konservering, är det såna där glasburkar du syftar på eller??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser