Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renben - någon som har förslag?  (läst 7619 gånger)

johami

  • Inlägg: 26
    • -
Renben - någon som har förslag?
« skrivet: 01 sep-06 kl 16:35 »
Har en påse med renben, typ lägg och hals - vad tycker ni jag ska göra av det?
  • Rensvanssoppa?
  • Koka soppa?
  • Hundmat?
  • Buljong?
Tack på förhand!

/Johan

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-06 kl 19:36 »
lyckans ost. gör för guds skull inte hundmat av det. soppa är det enda raka. undvik kryddor. endast salt får förekomma i ett renkok. och frågar du min pappa är det bara vatten, köttet (med ben så klart), potatis och salt som är acceptabelt. Jag själv har i mängder med grönsaker. sen äter jag soppan i skål och har köttbiten med benet på ett fat brevid. duka med sked, gaffel och slidkniv. i skålen lägger jag ostskivor först och sedan öser jag på soppa. detta äts med mjuktkaka, eller annat bröd. är brödet mycket torrt kan det få koka i buljongen en stund.

jag blev hungrig  :)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

johami

  • Inlägg: 26
    • -
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-06 kl 07:29 »
 ;D

Då ska jag fixa soppa till lunch idag - tack för tipset!!! Din fars recept låter gott, men tror jag siktar på din variant med lite mer grönt i...

Återkommer med smakrecension...  ;)

/Johan

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #3 skrivet: 03 sep-06 kl 19:32 »
Nå, vad tyckte du? Om renen föll dig i smaken måste jag rekommendera soppa på renhjärta. Det är det mjällaste, härligaste kött du kan tänka dig. Utmärkt till småbarn då det är så mört.

Eller tungan. Ett ljust och väldigt fett kött. Är man nybörjare kan man skära bort skinnet. Annars äter man på samma sätt som köttet i köttsoppan. Smakar också bra som kallskuret. Det är ett måste på vårt julbord.

Ja, egentligen är hela renen en gudagåva.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #4 skrivet: 03 sep-06 kl 19:34 »
Nå, vad tyckte du? Om renen föll dig i smaken måste jag rekommendera soppa på renhjärta. Det är det mjällaste, härligaste kött du kan tänka dig.

Rökt renhjärta - mmmmm  :)

Sapmelas

  • Inlägg: 6
Recept på renkok, köttsoppa mm
« Svar #5 skrivet: 03 sep-06 kl 20:24 »
Hoppas ditt köttkok gick bra!  

Kött med ben brukar man först lägga det frusna (eller tinade) köttet i kokande saltat vatten kryddat med t.ex. vitpepparkorn i. Köttet i kokande vatten då slipper man vanligen trasslet med att skumma bort det vita löddret. Ta vatten så det täcker köttet med proportionen cirka 2 tsk salt per 1,5 liter vatten och ett par 4 pepparkorn (vit eller kryddpeppar). Sedan låter man det koka (inte stormkoka) i ett par timmar. (Ja det är ingen fast food direkt). Mot slutet när det lossnar lätt från benen kan man lägga i ett par morötter och mandelpotatisar, kryddgrönt, extra salt och peppar mm. Om man har renben så blir buljongen väldigt kraftig (fet). Denna rätt äter man genom att ta upp köttet, potatisen med hålslev. Även kokt märg går att äta (petas ur benet med t.ex. en pinne) fast då ska man inte ha problem med gallan för den är fet. Buljongen kan tas i glas brevid. När man inte med bestick kan äta mer då tar man upp köttbenet i handen och gnager av det sista från benen.

Så vill du inte servera köttet och potatisen i hela stycken utan vill du ha vanlig köttsoppa så ska du göra kokningen på samma sätt men lyfta upp ditt kött när det är klart, kyla ner buljongen (Lyft gryta t.ex. på balkongen en kall vinterdag, eller sätt den i en kallvattenfylld diskho, häll över till tillbringare och låt den vara i kylen). Under tiden buljongen svalnar kan du skära köttet benfritt och i mindre mumsbitar.

Ta bort fettkakan som bildas ovanpå buljongen när den är kyld. Koka upp buljongen igen, koka grönsaker (ett par morötter och en liten bit kålrot först) och när de kokat cirka 10 minuter sätter du i potatis som du delat i ett par delar (fast potatis sort) och sist purjulök, renkött och kryddgrönt när potatisen är klar.

Om du inte vill äta kokt kött eller köttsoppa och är bra med kniven kan du ta halsarna och skära köttet från dem när de är  halvfruset skick i små tunna, tunna flisor. Helt enkelt skava köttet. Det köttet steker du som vanligt renskav som du köper i butik.

Läggen går också att göra benfri och kan förutom kokas även malas till färs. Senorna längst ner skär du inte in i köttet som ska kokas eller malas. Senor är inte delikata på något djur.

Och för en komplett måltid ska givetvis en deg sättas på jäsning medan köttet kokar. Då kan du servera Gáhkku (samisk kaka) färsk till köttet. För den som gillar klimp i köttsoppan så görs den på någon deciliter mjölk, lite salt och ett par deciliter vetemjöl. Rör om noggrannt till en fast deg och tag teskeden till hjälp och sätt teskedsmå klimpar i kokande vatten. Låt koka i cirka 10 minuter. När köttsoppan är klar lyfts dessa över till soppan.

Om du får mycket buljong över (man gör ju inte gärna ett köttsoppa på 3-liter!) Ja då kan du reducera buljongen som blir över och kyla den och hälla koncentratet i istärningspåsar. Då har du egen buljong. Köttet likaså. Är det stora styckdelar kanske man inte kan fylla köttsoppan till bredden med kött. Då tar man och fryser in det överblivna renskurna köttet. Köttet kan du ta och använda i t.ex. en egen gjord pytt i panna där du steker upp det kokta köttet och ev. andra köttrester med potatis bitar, hackad gul lök. Detta kryddar du med grovmalen svartpeppar och salt. När basen i pytt i pannan är klar (potatisen nästan genomstekt) så tar du i köttet och bryner det.

När du ätit din egen köttsoppa eller din egen pytt i panna med eget bröd till kommer du aldrig komma på tanken att koka hundmat. Jag lovar!




idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #6 skrivet: 07 sep-06 kl 22:59 »
Ja variationer finns det många när de kommer till renkok, alla har väl sina egna recept o traditioner framförallt. mitt härstammar från samma grund som magdas, vatten,grovsalt, potatis o kött med ben, absolut nödvändigt för buljongens skull & det bästa är om man har tunga att ha ner i soppan också. sen kokar jag grönsakerna i en gryta bredvid. Serverar som magda, gärna med ost i botten, sen på med potatisen, grönsakerna o buljongen. köttet o tungan på sidan.

Sen ska man ju skilja på renkok o köttsoppa, vid renkok på färskt kött brukar inte grönsaker, eller ens potatis alla gånger förekomma, då är det bara kött, tunga o buljong.


Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Sapmelas

  • Inlägg: 6
Renkok, kokt ren, lapp(skt) kok och biergomálli
« Svar #7 skrivet: 08 sep-06 kl 15:19 »
Kärt barn har många namn brukar det ju heta. Jag vill betona att jag har i mitt svar till personen som stod med en påse med lägg och hals i sitt kök och inte visste vad man kunde göra av det, inte lagt någon värdering i vad som är "rätt" eller "fel" när det gäller att koka en måltid på en påse renkött med ben.

Men efter att läst inläggen känner jag att jag kanske har blivit lite missförstådd?!

Håller fullständigt med Ida Maria att när vi traditionellt gör ett lapp(skt) kok efter slakten så har vi inte med några rotsaker och faktiskt inte ens potatis utan bara salt eftersom vi inte på plats alltid har tillgång till fler ingredienser.

Det vi vid slakten kokar är vanligen delar av ryggen och särskilt ryggslutet s.k. piska [uttalas ung. pisjka] (den med "svansen" på). Andra delar av renen, t.ex. tunga kan givetvis också ingå och kokas samtidigt. Den ska kokas till skinnet släpper lätt från den. Vi brukar ha hela märgben som vi stoppar i mot slutet som får koka 7 minuter innan man vänder på dem att koka 7 minuter till från andra änden. Därefter klyver vi dem.

Men har man tillgång till ett kök och fler ingredienser så tycker jag att man definitivt kan lyxa till det med att använda potatis och morötter och en och annan örtkrydda och pepparkorn för buljongen blir godare då enligt min smak. Därför delade jag med mig av ett av de allra vanligaste recepten på kokt renkött på ben. Kött som lyfts upp på tallriken, som serveras med potatis och morötter, ev märgben, glödkaka och buljong som dricks till.

Visst kan man göra ett traditionellt biergomálli även inomhus hemma i köket, på vanlig spis. Då brukar vi servera det kokta ryggköttet och märgbenen med t.ex. márffit (kokt blodkorv gjord på renblod, renfett, grahams- och vetemjöl och salt) eller guhppárat (blodpalt på renblod, vatten, graham eller rågsikt samt vetemjöl, en aning renfett och salt) och riven kokt lever (som egentligen till konsistensen nästan kan sägas ersätta den svenska kokta potatisen). Levern brukar inte kokas tillsammans med köttet. Levern ska kokas till den är alldeles torr (och inget blod kommer när man sticker den med gaffel). Därefter rivs levern och hålls varm. Fettet från renbuljongen är såsen och den silade renbuljongen är drycken.  Inte heller dessa rätter serveras som soppa  - utan är kött- blodrätter på tallrik med buljong som dryck till.

I ett biergomálli kan de olika ingredienserna serveras som förrätt, mellanrätt och huvudrätt där det kokta köttet vanligen är huvudrätten. Andra har traditionen att servera allt samtidigt medan vissa kan ha andra mellanrätter som t.ex. skivor av stekt suovas (rökt renbog) istället för blodrätter. Men som Ida Maria riktigt påpekar är köttsoppa en sak och renkok en annan.

Det finns som sagt många olika traditioner. Till allt detta goda serveras dock alltid, åtminstone i mina hemtrakter, färsk glödkaka (gáhkku).

Ost i ett biergomális förekommer inte alls i mina hemtrakter av den enkla anledningen att det inte finns någon soppskål att sätta osten i! Jag har inte heller hört eller sett någon sätta ost i kåsan eller glaset med renbuljong. Men det kan säkert förekomma.

Intressant att veta är vad för ost ni använder? Färsk? Lagrad? Torkad? Renost? Getost? Vanlig ost?




Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #8 skrivet: 13 sep-06 kl 19:33 »
Rätt eller fel, det skiter jag i. Jag har i vilken ost som helst i soppan, vad jag nu har hemma. det brukar väl vara vanlig herrgård, präst eller så. men det är ett tips om du inte provat. passar så klart till annan köttsoppa också, särskillt till köttfärssoppa faktiskt.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sapmelas

  • Inlägg: 6
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #9 skrivet: 14 sep-06 kl 14:13 »
OK, jag trodde det var någon ost som du gjorde själv eller någon specialost man skulle ha i köttsoppan. Jag ska definitivt testa med Herrgård när jag gör soppa nästa gång!

Tack för tipset! Alltid kul att lära sig något nytt!

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #10 skrivet: 16 sep-06 kl 19:09 »
Nja, jag gör inte så mycket ost själv. Kaffeost nån gång ibland. Men den har jag inte provat i soppa. Men det borde nog funka när jag tänker efter. Det är nog bara att vänja sig så är det troligen gott. Måste prova.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Renben - någon som har förslag?
« Svar #11 skrivet: 21 sep-06 kl 16:13 »
på tal om allt det här så var det en ganska spännande erfarenhet här om veckan när vi elever på skolan ja går skulle koka kött, vi är folk från ungefär hela sápmi som skulle bli nöjda, koktiden var allt från 40 min till 1½ timme, o det var olika meningar om märgbenen, skulle dom kokas eller läggas i ugnen, skulle hjärtat ner i det här koket eller skulle det sparas till att göra en annan soppa på en annan gång, skulle det ner morötter, kål eller potatis i soppan, o isf vilken storlek skulle det vara på morötterna?

kul var det att höra hur man gör på olika ställen, o man kan inte säga att det ska koka si elr så många minuter. eller nått annat för den delen :)

alla vart då nöjda o mätta :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare (2 dolda)
Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser