Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bete?!?  (läst 2925 gånger)

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
Bete?!?
« skrivet: 04 jul-08 kl 21:49 »
Är det någon mer än jag som snart blir galen om det inte kommer något regn?
Fåren betar snart på gräsrötterna, funderar allvarligt på att börja stödfodra hö snart ... var man nu ska få tag i det med tanke på årets gräs-tillväxt ...

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Bete?!?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-08 kl 21:53 »
Har du ingen granne som vill ha betat ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Bete?!?
« Svar #2 skrivet: 04 jul-08 kl 21:54 »
Här är betet också skralt... Jag flyttade fåren till kornas hage, som egentligen skall vila från får i år, eftersom vi inte har fått hem korna ännu.

Då får de ett par veckor med vettigt bete och förhoppningsvis hinner fårhagen återhämta  sig något.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Bete?!?
« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 21:58 »
Vet ju inte om det är vanligt och lönsamt med internationell höhandel i nödlägen. Men här i södra Tyskland har det regnat något otroligt hittills i sommar. Höskörden bör vara fantastisk. Det kanske har varit mycket regn i en del delar av Sverige/Norden??

Putte E

  • Inlägg: 104
SV: Bete?!?
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 22:55 »
här i småland är de riktig katastrof jag har fått stödutfodra hälften av tackorna i två veckor nästan två balar i veckan går de åt så de är inte roligt och någon andra skörd som är nått att tala om blir de inte

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Bete?!?
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 23:13 »
Oår. Lammen i hagen trivs bra, men nåt hö blir det inte. Inget spannmål heller.
snus? vad är priset på en pris?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Bete?!?
« Svar #6 skrivet: 04 jul-08 kl 23:22 »
Jag har överskott på bete om någon behöver  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bete?!?
« Svar #7 skrivet: 04 jul-08 kl 23:42 »
Jag ska släppa fåren (och hästarna) på efterbete nu i veckan som kommer. Det borde de klara sig på ett tag. Förhoppningsvis regnar det lite också (efter söndag) så att det växer i de andra hagarna. Jag har i och för sig lite mer bete men, där behöver stängslas och det är hårt i backen nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bete?!?
« Svar #8 skrivet: 05 jul-08 kl 00:25 »
Här fick vi bra med regn och det syns i hagarna nu, det växer till sig lite vackert.

En sak jag reflekterat över är att de får jag har nu (roslagsfår) äter mycket mindre än de jag haft tidigare (Gute och Rya/gute). De sex som nu går i hagen vräker inte i sig utan går ett par ät-vändor under dagen och vilar resten av tiden. Det finns mycket mat kvar trots att hagen inte är större än 3-4000 kvadrat med rätt mager blandad mark.
Mina får inget tillägg till betet, bara saltstenen (en ko-sten).

Kan det vara sån skillnad på fårraser?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bete?!?
« Svar #9 skrivet: 05 jul-08 kl 06:51 »
Här fick vi bra med regn och det syns i hagarna nu, det växer till sig lite vackert.

En sak jag reflekterat över är att de får jag har nu (roslagsfår) äter mycket mindre än de jag haft tidigare (Gute och Rya/gute). De sex som nu går i hagen vräker inte i sig utan går ett par ät-vändor under dagen och vilar resten av tiden. Det finns mycket mat kvar trots att hagen inte är större än 3-4000 kvadrat med rätt mager blandad mark.
Mina får inget tillägg till betet, bara saltstenen (en ko-sten).

Kan det vara sån skillnad på fårraser?
Våra skogsfår gör likadant, i den takten lär jag få köpa in 8 tackor till om jag ska få slippa klippa ner det för hand  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bete?!?
« Svar #10 skrivet: 05 jul-08 kl 15:19 »
Tror jag haft uppe detta i någon annan tråd: de äldre raserna är mycket mindre i maten och då kan man ju ha betydligt fler ;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bete?!?
« Svar #11 skrivet: 05 jul-08 kl 15:42 »
Tror jag haft uppe detta i någon annan tråd: de äldre raserna är mycket mindre i maten och då kan man ju ha betydligt fler ;)
The more the merrier, skall visa ditt inlägg för sambon för han tror inte på att vi måste ha några stycken till  :P  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bete?!?
« Svar #12 skrivet: 05 jul-08 kl 15:51 »
Tror jag haft uppe detta i någon annan tråd: de äldre raserna är mycket mindre i maten och då kan man ju ha betydligt fler ;)
Och att de "nöjer sig" och inte ser gräset utanför hagen som det enda ätbara. I en annan tråd diskuteras just nu stängslingen för olika fårraser och det är samma sak där.....de äldre raserna är lättare att stängsla in verkar det som, mina rosor går innanför tre trådar där översta tråden ibland bara är 50-60 cm hög.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bete?!?
« Svar #13 skrivet: 05 jul-08 kl 16:47 »
Jo, fast just stängsel respekt osv. varierar. Rososrna har nog inte gått på stora ytor, medan gutarna varit vana att röra sig mer fritt. Det påverkar deras sätt att vara. Liksom att skogsfåren troligen avlats på att bli hemtama, för lättare hantering. På Gotland, läste jag i Gutetidningen, gick man man ur huse för att samla fåren vid klippning osv.
Det är bra att veta hur djuren hållits historiskt, för att förstå deras beteenden.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bete?!?
« Svar #14 skrivet: 05 jul-08 kl 20:14 »
Regn!
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Bete?!?
« Svar #15 skrivet: 05 jul-08 kl 22:33 »
Regn!

Har just kommit hem efter att ha jagat grannens kritter, som tröttnat på att det inte fanns mat, och då fär de ändå en storbal hö varje dag...

REGN!  De säger att det ska bli nåt, jag tror det när jag ser det.
snus? vad är priset på en pris?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bete?!?
« Svar #16 skrivet: 05 jul-08 kl 23:24 »
Här ösregnar det just b´nu ;D

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Bete?!?
« Svar #17 skrivet: 06 jul-08 kl 18:20 »
Här har det oxå kommit en del regn under dagen, tack och lov. Det är bara att hoppas att det fortsätter ett par dagar till.
Sedan får vi se om gräset kan hämta sig från torkan och börja växa.

Någon frågade om jag inte har någon granne som behöver ha avbetat, tyvärr är ju alla drabbade av torkan här omkring. Jag skulle iofs säkert kunna hitta någon plätt, men då infaller ju nästa problem, hur ska man få ner pinnar i den stenhårda leran ...

nikita

  • Inlägg: 36
    • Stuteri Olympus
SV: Bete?!?
« Svar #18 skrivet: 07 jul-08 kl 11:25 »
Vi har ÄNTLIGEN fått regn!! Har kommit runt 35mm på två dagar! Hade inte regnat sedan i april, så det behövdes verkligen! Men vi har inte behövt stödfodra. Grannen erbjöd bete i sista stund.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bete?!?
« Svar #19 skrivet: 07 jul-08 kl 17:04 »
Inatt kom det säkert 50mm eller så.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Bete?!?
« Svar #20 skrivet: 07 jul-08 kl 20:24 »
4,6 igår, 12,1 mm idag. Det lär ska komma mer. Vi hoppas på det.
snus? vad är priset på en pris?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bete?!?
« Svar #21 skrivet: 08 jul-08 kl 00:38 »
 ;D ;D ;D Tänker på förra året när det regnade varje dag och vi svor ve och förbannelse över det ;D ;D ;D. (På midsommarafton i fjol kom det 70 mm).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare (1 dolda)
prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser