Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att spänna fårstängsel bla  (läst 29922 gånger)

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Att spänna fårstängsel bla
« skrivet: 09 maj-11 kl 21:21 »

Hej
Vi har köpt begagnat fårnät av bra kvalitet och ska nu köpa till stolp - hur grova stolpar behöver vi? Det finns ju både 6 och 8 cm som jag förstått det.
Jag har fått rådet att när jag sätter upp fårstängsel så ska det spännas väldigt väl.
Hur gör jag det?? Vilken pryttel använder man ??
Skulle vara tacksam för all information som hjälper oss nybörjare  ;D
Mvh Annika








Neiklot

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 21:44 »
Hejsan Annika!

Nedersta tråden ska vara 10cm över marken.
Det ska spännas väldigt hårt och jämnt!

Har man en vinsch eller dyl. så är detta bäst, men man kan lika gärna dra med en traktor eller en bil med dragkrok. :)

Det finns speciella "järn" eller vad man ska säga, som man klämmer fast nätet på.
Men det behöver man inte ha för eget "hemmabruk".

Ta två brädor (är stängslet 90+cm högt så låt brädorna vara minst 110 cm långa).
Borra 3-4 hål med jämna mellanrum, sett en bräda på var sida om nätet, vik över ca 20-40cm nät  och skruva ihop brädorna med bult, ring och mutter.
Fäst sedan någon form av rep både uppe och nere på brädorna, lättast är att göra en stor ögla, så får man det jämnt! Fäst det gärna innanför någon nätruta, så kasar det inte ner, och spänn sedan med det verktyg du har tillhands. (Se ovan).

Lite konstigt beskrivning kanske, skyller på John Blund börjar infinna sig.. :)

Bor du i närheten av Växjö eller Karlshamn så kan jag komma förbi och visa om du vill?
Kostar inget..

/Neiklot - stängselbyggare på heltid..
 ;)

« Senast ändrad: 09 maj-11 kl 22:04 av Neiklot »

Neiklot

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 21:54 »
Glömde stolparna..

Är det tryckimpregnerade stolpar du tänker på?

Det går likabra att sätta fårnät på enestolpar eller något annat mindre miljöfarligt. ;)

Men hur som helst, så går 6cm bra!

Köp inte för korta bara, bra om dom kan gå ner en bit i backen.

140cm långa är ok.
30cm i backen och så har du 10cm tillgodo.. :)

/Neiklot

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 22:44 »
vilka bra tips! får man fråga av vilken anledning nedersta tråden skall sitta 10 cm vanför marken? Hade jag ingen koll på.

Jag stängslar mest i skogig och risig terräng och ibland blir det lite svårt med sträckandet. Har kört med fyrhjulingen en del och sträckt med hjälp av den. Sedan har jag mina knep.. när jag bygger hage brukar jag binda stängslet med snören, mest för att jag ofta måste flytta om hagarna. Det sitter i från att jag varit och jobbat i renskogen där man ibland sätter upp en hage på kvällen bara för att sedan ta ned den nästa dag.
Vad jag vill komma till är att kommer man till exempel till ett krångligt parti där det är svårt att sträcka kan man sätta upp två stolpar och sedan en mellan dem, lite längre "ut" som man sedan sträcker stängslet mot. Men då bör man ha bra stängsel så att man inte bara drar sönder det. Skall du använda märlor och spika nätet brukar det finnas bra beskrivningar i fårböcker för hur man spikar in dem på rätt sätt för att inte stängslet skall "rappa efter".   
Skall hagen vara fast så planera noga innan du börjar var du vill ha grindar och hur du skall göra om du t.ex. senare gör en anslutande hage.
Ha alltid med en tång så du kan reparera om du skulle hitta en trasig tråd någonstans. Man tror att man skall komma ihåg det , men det gör man inte. Fåren är dock bra på att hitta trasiga trådar :)
Kom på en till grej som jag hade tänkt göra nu när jag satt upp lite stängsel.. nämligen stega upp hela rullens längd och sedan sätta någon (väderbeständig) märkning på rullen, så jag vet hur lång den är ifall jag nu måste ta ned den. Ögonmåttet brukar vara bra, men att beräkna längden på en hoprullad stängselrulle är inte lätt ;)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Neiklot

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 22:53 »

Vid stängsling för får ska nätet alt. nedersta eltråden (minus) alltid vara 10cm upp ifrån marken.
(Förövrigt ska nästa tråd (plus) komma på 20cm, sedan (minus)50cm och sedan (plus) 90cm - för får.)

Just varför det ska vara så, det vet jag inte.
Det är nog bara en lämplig höjd för får. ?
:)

/Neiklot

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 09:07 »
Tack snälla för svar, nu är jag helt och hållet med :D.
Bor tyvärr för långt bort för dig skulle jag tro - Motala, men tack för erbjudandet.
Smart att märka upp rullen, och att ta med en tång.  ;)

Existens?

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 09:34 »
Jag kan inte se vitsen med att sätta det 10 cm upp i luften..
Gör man det så måste man se till så det är extremt väl sträckt, annars blir det ju bara att fåren sticker in huvudet under och trycker sig ut, då fastnar dom ju inte i nätet utan kan bara åla ut. Och att spänna fårnät så bra, så det inte kan bukta ut, det är ingen barnlek.
Om nätet sitter i markhöjd så kommer dom ju alltid bara att få in huvet i nedersta maskan, och alltså inte kunna komma vidare.
Allting funkar fint nu på våren när det är grönt överallt, men när hagen är betad ett tag och det växer fint gräs utanför, då är det tryck på nätet, vill jag lova.

Jag kan heller inte se det miljövänliga i att använda mer eller mindre utrotningshotad ene till stolpar. Tanken är god, men inte praktiken.

Neiklot

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 11:24 »
Faktum är, att det är lättare att spänna ett fårnät om det är 10cm över marken, än om det är jämnt med markytan.

Man kommer nämligen över ojämnheter i marken och stenar och sådant. :)

Det är inte så svårt att spänna ett fårnät om man bara ser till att det verkligen blir spänt!
(Det ska vara jättejättespänt!)

Och ett korrekt spänt fårnät klarar inte fåren att trycka sig under.

Och oavsett om du kan se vitsen med det eller inte, så är det så ett fårnät ska sitta.
 ;)

Ett annat tips är att spänna det lite uppåt, då kan man pressa ner det när man sätter märlorna vilket ger ett bra resultat. :)

 
Ang. Enstolpar så är inte enen utrotningshotad. Det används ju flititgt av länsstyrelsen bla.
Och jämnför man med tryckimpregnerat så torde väl även smala hasselkäppar vara bättre, ur ett miljöperspektiv. (Dock inget man ska använda, såklart!!)

Eller ek, om man vill kosta på sig lite... (står längre än tryckimpregnerat)

/Neiklot

Neiklot

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #8 skrivet: 10 maj-11 kl 11:26 »
En annan sak, oavsett om man sätter det 10cm från marken eller ditt alternativ, längs med marken.
Så MÅSTE det vara "extremt välsträckt"!

Annars tar sig fåren ut vilket fall som helst..

/Neiklot
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 11:33 av Neiklot »

Existens?

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #9 skrivet: 10 maj-11 kl 11:49 »
Problemet som jag ser är bara för vanligt folk att få det just 'extremt välsträckt'  :) och om det är så, så tycker jag nog att det håller i fåren bättre om det är längs marken, så det fångar upp fåren.

Jag har själv försökt sträcka med spännband som jag satte till nästa stolpe, men jag tycker näten töjer sig så efter ett tag så det är faktiskt ganska svårt att få det bra.

Sen är det ju så att i anvisningar till uppsättning så står det 50 -100 mm från marken, och 50 kan jag tycka är ok, inte mer. Anledningen som man kan läsa,  att det ska skydda mot rost tycker jag är lite märklig, näten är ju galvade.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #10 skrivet: 10 maj-11 kl 12:56 »
Extrem välsträckt betyder att om fåren springer in i det, så ska de komma ut som kuber på andra sidan ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #11 skrivet: 10 maj-11 kl 13:48 »
Extrem välsträckt betyder att om fåren springer in i det, så ska de komma ut som kuber på andra sidan ;D ;D

 :-\ :) :D ;D ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #12 skrivet: 10 maj-11 kl 15:54 »
Extrem välsträckt betyder att om fåren springer in i det, så ska de komma ut som kuber på andra sidan ;D ;D

Haha den var bra :)
Kom på en sak till, men den är ju (egentligen) rätt självklar.. Dom små rutorna skall vara längst ned och de stora uppe.
Har ett superfint grovt och stadigt begagnat stängsel som jag satte upp i höstas. Det var skarvat på mitten, fint gjort så jag tänkte inte mer på det. Spikade det ordentligt med märlor och sträckte det bra.. Problemet var bara att ena biten av stängslet är upp och ned, med de stora rutorna längst ned. Haha. Så Dumt! :-\
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Neiklot

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #13 skrivet: 10 maj-11 kl 16:03 »
"Vanligt folk".. ;D

"Vanligt folk" kan ju misslyckas med eltråd också.. eller taggtråd för den delen!  :o


Ang. rutorna så är det ganska vanligt och man ser det lite överallt, att folk sätter fel alltså. :)

Händer mig också, men det upptäcks efter någon stolpe.. :)

/Neiklot






Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #14 skrivet: 10 maj-11 kl 16:11 »
Fördelen med eltråd för vanligt folk är att det inte syns om den sitter upp och ner.

Neiklot

  • Gäst
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #15 skrivet: 10 maj-11 kl 16:17 »
Fördelen med eltråd för vanligt folk är att det inte syns om den sitter upp och ner.

;D
Säker på det?

:D
/Neiklot

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #16 skrivet: 10 maj-11 kl 16:23 »
Haha den var bra :)
Kom på en sak till, men den är ju (egentligen) rätt självklar.. Dom små rutorna skall vara längst ned och de stora uppe.
Har ett superfint grovt och stadigt begagnat stängsel som jag satte upp i höstas. Det var skarvat på mitten, fint gjort så jag tänkte inte mer på det. Spikade det ordentligt med märlor och sträckte det bra.. Problemet var bara att ena biten av stängslet är upp och ned, med de stora rutorna längst ned. Haha. Så Dumt! :-\
Haha, så gjorde jag också första gången jag skulle sätta nät... 100m upp-och-ner ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #17 skrivet: 10 maj-11 kl 23:18 »
Jag har själv försökt sträcka med spännband som jag satte till nästa stolpe, men jag tycker näten töjer sig så efter ett tag så det är faktiskt ganska svårt att få det bra.


Köper man nät som t.ex kan heta "tornado" slipper man problemet att det töjer sig så mycket efter som det flexar tillbaka. Iiallafall vid normalt "betestryck", i rastfållor blir det ju lite hårdare tryck på nätet.. Vi känner väl alla till vad ett får kan åstadkomma  ;)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #18 skrivet: 11 maj-11 kl 10:48 »
10 cm över mark må vara lättsträckt, men inte gutesäkert. Får de ut nosen, så ger de sig inte.

Det går bra att sträcka med rejäla spännband, men vi använder oftast träd  och en längre sträcka som vi sträcker upp.

Har man rejält nät, blir det sällan problem med töjning. Har man klenare nät är det bra om det är tätt mellan rutorna i nedersta raderna. Åtminstone med lantraser. Vi har satt upp miltals med fårnät genom åren och de äldsta var inte så värst sträckta kan man säga 8).
Något som också är viktigt är stolparna. Har man ene o liknande så är det toppen, de svarvade stolparna (imp.) är ganska lätta att bryta. Vi använder bara naturstolpar och dessa levereras i varierade tjocklekar (naturlig variation) Där man har mer påfrestning på stängslet, som hörn och liknande är det bra att ha rejäla stolpar och komplettera med stöttor. Vi använder alltid 180 cm stolpar och upplever inte att det blir för mycket över mark. Däremot sätter vi alltid nät som är minst 100 cm, vissa delar har vi 120 på.

De säkraste hagarna är flätade med hassel ;) Där stannar djuren snällt!

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Att spänna fårstängsel bla
« Svar #19 skrivet: 12 maj-11 kl 09:07 »
Tack för alla intressanta (och roliga) inlägg.
Det känns skönt att kunna ställa frågan här och få feedback från många olika håll.
Är det möjligen någon som har en uppfattning om vad man använder som snedslå /sträva som sätts i hörn? Eller är det man tager vad man haver som gäller? :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser