Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oro inför lammning  (läst 1988 gånger)

Totte

  • Gäst
Oro inför lammning
« skrivet: 20 feb-06 kl 18:29 »
Hej
Hade tänkt skaffa bagge till mina 10 finullsfår lite längre fram. Känner en viss oro när man aldrig varit med om det.
Även om man går en kurs kan ju allt hända. Vad är det viktigaste att tänka på när det
är första gången för fåren och dom hinner ju bli ca 2år.
 Vad är det vanligaste som kan hända när det går fel? Hur gör man med baggen sen, kan
han gå med tackorna en viss tid efter betäckningen? Han är ju ett flockdjur så man undrar
ju om det går att ha han själv sen i en hage intill?
Är det lämligt att låna en bagge ? Hur gör man bäst?
Tacksam om lite råd av er som har erfarenhet av detta.
Tack
Mia

leifhh

  • Gäst
Re:Oro inför lammning
« Svar #1 skrivet: 21 feb-06 kl 10:40 »
Jag svarar nu bara på en av dina frågor. Den om baggen och jag svarar utifrån hur jag själv gjorde denna vinter och hur jag nog kommer att agera de närmaste åren.

Frågan är om man verkligen behöver hålla en bagge hela tiden. En strategi som ibland tillämpas är att låta ett eller flera bagglamm gå kvar i flocken en bra bit in på hösten. Då får de sköta befruktningen. När man bedömmar att befruktningen är klar så slaktar man bagglammen (vi slaktade vår bagge härom veckan). Fördelen blir att man inte behöver utfodra fler djur än nödvändigt. Man slipper ev bagg-problem i samband med lamningen och det blir säkrare att vistas i hagen.

En fördel till är att det sannolikt är den bäst lämpade baggen som kommer till och befruktar tackorna. Risken för inavel finns, men det är inte så troligt att det är samma tackas bagglamm som kommer i fråga år efter år. Nackdelen är att man inte känner till härstamningen på lammen.... Men jag har bara mina får för självhushållning så för mig spelar det mindre roll.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Oro inför lammning
« Svar #2 skrivet: 21 feb-06 kl 11:00 »
Finns det inga Bockföreningar nuförtiden eller motsvarande för får?
« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 11:01 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

leifhh

  • Gäst
Re:Oro inför lammning
« Svar #3 skrivet: 21 feb-06 kl 12:48 »
Du kan ju alltid kolla runt i trakten där du bor ifall någon har en bagge till utlåning.... Jag hade min gutebagge utlånad i två omgångar (till grannar med köttfår) denna höst/vinter innan han hamnade i frysen.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Oro inför lammning
« Svar #4 skrivet: 21 feb-06 kl 13:43 »
Det du leif berättar om är det vi i föreningen allmogefåret kallar gruppbetäckning.. Det är ett mycket gammalt sätt att hålla får på..

Förr gick ju fåren ofta på skogsbeten på tex fäbodar där hela byns får skock gick... fåren togs inte hem förän till hösten - fram till att snön kom  och då var betäckningen redan avklarad och alla baggarna slaktades och endast tackorna hölls över vinter..

Många av allmogefårs raserna finns kvar tackvara denna gruppbetäckning... När man hittat de kvarvarande flockarna av de olika raserna så var de oftast endast en enda flock som oftast hålits på just detta sätt. Ursprungsflockarna som vi kallar dem är ju naturligt vis inavlade men just för att de haft mer än en bagge och inte använt samma år efter år så blir ju ändå lite mer spridning på generna.  Lammen är ju som närmast halv syskon och kanske kusiner och inte helsyskon och halvsyskon hela bunten om man bara haft en bagge under flera år..


Det är då den mest lämpade baggen som blir pappa till nästa års lamm..

Nu beror det ju på hur många får man har... det är ju en viss skillnad på att ha grupp betäckning med 3 tackor o 2 bagglamm eller 15 tackor och 6 bagglamm.. i det senare fallet så kan man ju tro att det är möjligt för fler än en bagge att betäcka någon tacka.


:-))
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser