Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  startproblem 850  (läst 4445 gånger)

94:a

  • Inlägg: 3
    • Danmark
startproblem 850
« skrivet: 27 okt-14 kl 21:17 »
hej volvomekare
jag har ett påträngande problem med min Volvo 850, 94:a, 144hkr
vid både varm och kallstart har bilen följande periodiskt fel;
vid start uppför sig motorn som att den tänder i fel följd . kan göra så ca.1-4ggr innan den startar
korekt. i övrigt inga problem när den kör. har inte fått den testad för felcode.
Någon som har en ide`?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: startproblem 850
« Svar #1 skrivet: 27 okt-14 kl 23:47 »
Testa felkoderna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: startproblem 850
« Svar #2 skrivet: 28 okt-14 kl 08:03 »
Kolla att det är torrt och rent innanför fördelarlocket, inga sprickor i locket eller spår av överslag eller krypströmmar.
Prova att rullstarta bilen och se om den beter sig likadant då eller om det bara är då du använder startmotorn som den konstrar.
Ta en titt på hallgivarna för vevaxel- och kamaxelläge, kolla att de inte sitter löst och att det inte har fastnat rostflagor eller något annat magnetiskt skräp på dem. Fel på de där givarna medför inte alltid felkod på Volvo från 90-talet.
När du läser av felkoder, så tänk på att man måste läsa av två gånger - en gång för insprutningssystemet och en gång för tändsystemet. Det är separata styrdon som lagrar felkoder var för sig.

94:a

  • Inlägg: 3
    • Danmark
SV: startproblem 850
« Svar #3 skrivet: 28 okt-14 kl 08:25 »
Testa felkoderna.
ingen dum ide`, skall få tummarna loss

94:a

  • Inlägg: 3
    • Danmark
SV: startproblem 850
« Svar #4 skrivet: 28 okt-14 kl 08:31 »
Kolla att det är torrt och rent innanför fördelarlocket, inga sprickor i locket eller spår av överslag eller krypströmmar.
Prova att rullstarta bilen och se om den beter sig likadant då eller om det bara är då du använder startmotorn som den konstrar.
Ta en titt på hallgivarna för vevaxel- och kamaxelläge, kolla att de inte sitter löst och att det inte har fastnat rostflagor eller något annat magnetiskt skräp på dem. Fel på de där givarna medför inte alltid felkod på Volvo från 90-talet.
När du läser av felkoder, så tänk på att man måste läsa av två gånger - en gång för insprutningssystemet och en gång för tändsystemet. Det är separata styrdon som lagrar felkoder var för sig.
Tack ,går igång med fördelare,rotor och kablar sedan bliver det nog att avläsa felkoder

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: startproblem 850
« Svar #5 skrivet: 18 jan-15 kl 22:30 »
Hur har det gått?

Jag har fått ett tips om ett annat vanligt fel på Volvo 850, som skulle kunna yttra sig på ungefär det här sättet. På senare Volvomodeller med liknande motorer (S70/V70 m fl) lär konstruktionen vara ändrad för att minska risken.
Motorn har hydrauliska ventillyftare och på vissa exemplar kan det hända att de får för sig att expandera när motorn står avstängd, så att en eller flera ventiler inte tätar ordentligt när man ska starta den. Om det vill sig riktigt illa och det har hänt på flera cylindrar samtidigt så kan motorn vara helt omöjlig att få igång om man inte bogserar igång bilen med högt varvtal under ganska lång tid.

Risken för att detta ska hända är störst om man stänger av motorn innan den har blivit genomvarm, så att oljan fortfarande är trögflytande då motorn stannar.  Det verkar också som om risken är större om man har slarvat med olje- och filterbyten så att oljan är smutsig.

För att förebygga de här problem gäller alltså följande:
Stäng aldrig av motorn innan den har fått gå så länge att även oljan är någorlunda varm. Räkna med minst 20 minuters körning efter en kallstart. Det är att be om problem att t ex starta motorn bara för att köra ut ur garaget eller köra fram för att hämta passagerare och sedan stänga av. Om du måste göra småkörningar, gör dem med en annan bil.

Byt olja ofta, låt det aldrig gå mer än 1000 mil mellan oljebytena, om det är frågan om svåra förhållanden med stadstrafik osv kanske man t o m ska byta var 500 mil.

Använd syntetolja som är tunnflytande när den är kall (5W-40 eller, om motorn har tendens att dra olja, 5W-50).

Använd oljefilter av rätt typ och av välkänt märke (Bosch, Mann, Knecht, Fram etc). Undvik filter som biltillbehörsfirmor säljer under eget namn eller helt okända märken.

Rengör vevhusventilationen (oljeavskiljare, flamskydd, backventiler, slangar mm) regelbundet. En del Volvomotorer, vet ej om det gäller även 850, lär ha en oljeavskiljare som är nästan omöjlig att komma åt för rengöring, den blir man tvungen att byta, vilket inte heller är så enkelt, om den är igensatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser