Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räcker min laddare (25A) till när jag skalar upp batteribank (ca. 1000AH)?  (läst 1420 gånger)

Schnurrbart

  • Inlägg: 8
    • Gästrikland
Hej!

Vintertid stödladdar jag en hel del med följande laddare:
https://www.ctek.com/se/batteriladdare-12v-24v/pro25s-eu

Den verkar "graderad" för system upp till 500AH, jag kommer till hösten ha installerat ett system om ca. 1000 AH, behöver jag skaffa ny laddare eller kan jag köra på med samma? Vissa olika jag har hittat ger 25A på 12v men har haft olika kapacitet angivna (300AH - 1000AH).

Oerhört tacksam för feedback :)


von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
Jag tror att det i princip fungerar bra men tar (orimligt) lång tid.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Schnurrbart

  • Inlägg: 8
    • Gästrikland
Tack för svar!

Får nog investera i en laddare på 100A, har för mig att rekommendationen är 10-25% av kapaciteten.

Om någon råkar inneha en dylik och är nöjd med den så tar jag gärna emot tips på märkle/modell :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
Mest hänger det nog på varifrån du tar strömmen när du stödladdar. Att köra ett elverk många timmar för 25A 12V när batteriet utan tvekan klarar 100A och de minsta elverken kan leverera det utan problem är onödigt.

Har du tillgång till två hål i väggen spelar det ju mindre roll, bara ditt genomsnittliga uttag ur batteriet inte överskrider vad laddaren kan ge.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Laddaren vet inte vad den laddar.
De enda som är ett problem är om laddaren ahr en timmer..
Då får man starta om laddaren efter att tiden är slut.
 Men annars är det bara att ladda.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Om du ska ha så stor batteribank, vore det inte bättre att planera om systemet för högre spänning och lägre strömmar, så klarar du dig med mindre kopparareor och minskar riskerna med höga kortslutningsströmmar, varmgångar mm? Det är ju också olämpligt att ha batterier stumt parallellkopplade, med tanke på risken att ett batteri som får en kortsluten cell, drar ur och förstör de andra batterierna.
Kanske vore läge att gå upp till 48 eller 110 V.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser