Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användarvänlighet?  (läst 6306 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Användarvänlighet?
« skrivet: 31 dec-10 kl 10:52 »
Nu är det ganska många som registrerat sig om börjat pilla lite försiktigt på "Min sida" i handboken och på lite andra ställen. Det vore roligt att få en liten rapport med era första intryck.
Vilka saker är det som är svåra att förstå? Var finns ev trösklar för nya användare att börja skriva?
Jag tänker på rent tekniska funktioner som man inte hittar eller fattar, men också på strukturella otydligheter, t ex att man inte riktigt har grepp om hur en text ska se ut, att man inte vet att man får ändra i texter hur som helst osv

Berätta om allt som verkar krångligt, svårt, luddigt osv så kan vi antingen förbättra funktionerna eller skriva om hur det funkar på hjälpsidan och dess undersidor.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Användarvänlighet?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-10 kl 11:09 »
Jag är bra på språkvård och grammatik och hjälper gärna till med att snygga till andras texter när det behövs. Men då behöver jag ju hitta dessa texter. Jag antar att jag kan söka på taggen "språkvård" - men hur gör jag det?  ???

Jag saknar lite sån "wiki-for-dummies"-info, hur GÖR man egentligen.

Med tanke på en del andra diskussioner som varit, så tror jag också det är väldigt viktigt att markera att texterna inte är någon enskild skribents, utan att detta är ett grupparbete i ordets bästa bemärkelse, en kollektiv ansträngning där alla kan gå in och ändra/fylla på i varandras texter. Jag är inte säker på att det är uppenbart för alla.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #2 skrivet: 31 dec-10 kl 11:24 »
Jag är bra på språkvård och grammatik och hjälper gärna till med att snygga till andras texter när det behövs. Men då behöver jag ju hitta dessa texter. Jag antar att jag kan söka på taggen "språkvård" - men hur gör jag det?  ???


På den här sidan finns en automatiskt sökning av sidor med de olika taggarna: http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Bidra
Grejen är bara att ingen taggat någon sida med just "Språkvård" ännu, men det kanske skulle behövas.

Citera
Jag saknar lite sån "wiki-for-dummies"-info, hur GÖR man egentligen.

Är det något i denna stil du menar: http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Hjälp

Citera
Med tanke på en del andra diskussioner som varit, så tror jag också det är väldigt viktigt att markera att texterna inte är någon enskild skribents, utan att detta är ett grupparbete i ordets bästa bemärkelse, en kollektiv ansträngning där alla kan gå in och ändra/fylla på i varandras texter. Jag är inte säker på att det är uppenbart för alla.

Bra idé, jag lade upp en tom sida om det under Hjälp: Vad är egentligen en "wiki"?
Där kan vi försöka få till någon bra formulering och sedan lägga en länk dit från första sidan.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Användarvänlighet?
« Svar #3 skrivet: 31 dec-10 kl 12:25 »
Jag har tittat på hjälpavsnittet. Det som står där är begripligt och bra, problemet är det som inte står med.  ;) Men det väl bara att fylla på när det visar sig var luckorna finns.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #4 skrivet: 31 dec-10 kl 12:33 »
Jag har tittat på hjälpavsnittet. Det som står där är begripligt och bra, problemet är det som inte står med.  ;) Men det väl bara att fylla på när det visar sig var luckorna finns.

Om man letar svar på något som inte finns med på hjälpsidan kan man ju ställa frågan som en kommentar. Så kan den som känner sig manad skriva om ämnet i själva texten.
Det är väl ett bra sätt att använda kommentarfunktionen i hela wikin egentligen.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #5 skrivet: 31 dec-10 kl 14:42 »
Nu taggade jag "språkvård" på solsidan, gjorde ett prova på för att se hur det blev.
Funderar på att kanske skriva på något annat sätt? Ideer ?

Nu finns i alla fall taggen där så det syns i bidrags fönstret.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Användarvänlighet?
« Svar #6 skrivet: 31 dec-10 kl 17:08 »
Nu taggade jag "språkvård" på solsidan, gjorde ett prova på för att se hur det blev.
Funderar på att kanske skriva på något annat sätt? Ideer ?

Nu finns i alla fall taggen där så det syns i bidrags fönstret.

Men nu blev jag ju besviken! Såg fram mot en massa smaskiga språkfel att sätta tänderna i, men det var ju inga större problem med den texten. Några detaljer bara, i övrigt är den ju fullkomligt läsbar, begriplig och korrekt.  :)

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #7 skrivet: 01 jan-11 kl 20:23 »
Men nu blev jag ju besviken! Såg fram mot en massa smaskiga språkfel att sätta tänderna i, men det var ju inga större problem med den texten. Några detaljer bara, i övrigt är den ju fullkomligt läsbar, begriplig och korrekt.  :)
Tackar för det.  :-[ Är nog kanske lite för självkritisk. Jag lovar att vara lite mer slarvig i fortsättningen.

Men åter till syftet, jag tycker det var en väldigt bra med att tagga för hjälp. Genom detta så får man snabbare hjälp av någon som är lite mindre frälst i området och till följd av detta en mycket mer kritiskt blick på att vara tydlig.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #8 skrivet: 01 jan-11 kl 23:01 »
Jag tycker att taggen "Språkvård" känns lite svår att dela ut på andras texter... Att en text behöver formateras eller kompletteras med bild är ju rätt uppenbart, men det känns ju som att trampa någon på tårna att säga att språket behöver bättras på.  :-\

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #9 skrivet: 01 jan-11 kl 23:46 »
Ja så kan det absolut vara men om man taggar sin egen text när man känner sig osäker tycker jag i gengäld känns mycket bra. Då visar jag att jag verkligen vill ha någon som rotar i texten.

Ungefär som att be om korrekturläsning innan släpp men här är vi live hela tiden.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #10 skrivet: 02 jan-11 kl 18:35 »
Jag har skrivit en inledning på huskurer och lyckats lägga in en bild. Men är inte helt nöjd. Peta gärna till det så det blir vettigt, vet inte om teatre oljan ska vara med överhuvudet taget.

Kanske det ska vara ha en uppdelning invärtes och utvärtes och bokstavsorning eller dyligt så att det bara är att fylla på.

ska man ta det efter åkomman? eller huskuren? ex hosta, torr hud / hostmedecin, mjukgörande salva.

Och stavningen ska vi bara inte prata om.  :-[

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Användarvänlighet?
« Svar #11 skrivet: 02 jan-11 kl 19:17 »
Bäst att bara låta det fylla på. Så kan vi se vad som känns bäst att ordna efter.

På sikt skulle vi kunna göra "samlingssidor" med hjälp av taggar, om det känns som att det behövs. Exempelvis alla huskurer för utvärtes bruk kan ha taggen "huskur:utvärtes". Alla huskurer mot snuva kan ha taggen "huskur:snuva". Hudvård "huskur:hudvård" och så vidare. Och sedan kan man enkelt bygga olika listor på kors och på tvären efter vad huskurerna är bra för.

Du kan ju fundera på vilka taggar som passar för TeaTree Oil.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-11 kl 19:22 »
tekniska termer funkar inte för mig- vet inte vad en tagg är  :-[

Så den som kan får fortsätta.

men jag fyller gärna på med huskurstips.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #13 skrivet: 02 jan-11 kl 19:49 »
Tagg är som en liten stämpel eller en postit som sticker ut ur boksidan.
Om man vill leta efter en speciell sak så letar man efter alla sidor som har stämpeln. Då får du en lista med sidor att titta i.

Taggarna hittar man i höger menyfält under senaste ändring.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #14 skrivet: 02 jan-11 kl 20:45 »
Tack för förklaringen  :)

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #15 skrivet: 09 jan-11 kl 21:04 »
Fick leta ett tag innan jag hittade sidan med en översikt av använda taggar. Man kanske kan synliggöra detta på något sätt så att man hittar hit?

Sidan är iaf: http://handbok.alternativ.nu/Special:Tags

Skulle vara schysst om ett skript räknade hur många sidor som hade olika taggar och skrev ut det inom parantes efter varje. Ex: Språkvård (2)


Ohh.. en sak till. När man går in på dessa "special"-sidor med "Special:"-URL så försvinner den vanliga översiktsmenyn över wikin. Det tycker jag är lite störande, eftersom man då först måste klicka nånannanstans för att få fram den.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Användarvänlighet?
« Svar #16 skrivet: 10 jan-11 kl 19:03 »
Att jag inte har gjort mera än jag gjort beror bland annat på att jag har svårt att få upp Handboken på min skärm.  Den är förmodligen helt enkelt för "tung" för mitt modem.

  Ja, jag vet, i Sverige sitter inte många med modem.  Men vi vill väl att både forumet och handboken ska vara tiillgängliga för så många som möjligt?

:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Användarvänlighet?
« Svar #17 skrivet: 10 jan-11 kl 19:40 »
Att jag inte har gjort mera än jag gjort beror bland annat på att jag har svårt att få upp Handboken på min skärm.  Den är förmodligen helt enkelt för "tung" för mitt modem.

  Ja, jag vet, i Sverige sitter inte många med modem.  Men vi vill väl att både forumet och handboken ska vara tiillgängliga för så många som möjligt?

:)


Du kan ju testa mobil-varianten http://mobil.handbok.alternativ.nu/ Den är betydligt lättare. Du kan kommentera och söka och en massa annat men man kan inte ändra sidor där.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Användarvänlighet?
« Svar #18 skrivet: 10 jan-11 kl 23:32 »
Aha!  Det gick mycket fortare!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Användarvänlighet?
« Svar #19 skrivet: 23 jan-11 kl 11:36 »
Jag undrar om det finns nåt sätt att se vad folk skrivit om i handboken utan att vara tvungen att gå in under de olika ämnesrubrikerna först. Hittade en "topplista" med de mest lästa grejerna. Hade gärna velat se en sådan lista med alla grejer. Det kanske redan finns fast jag inte hittade det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare (1 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser