Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ampeltomater  (läst 4603 gånger)

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Ampeltomater
« skrivet: 26 feb-06 kl 13:56 »
Jag tänkte odla ampeltomater och undrar: är det tid nu? och sätter jag en eller flera småplantor i en ampel på 28 cm i diameter? ???
MVH Rosita zon 1

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Ampeltomater
« Svar #1 skrivet: 26 feb-06 kl 14:28 »
Vad är det för sort du tänkt dig ? Tumbling Tom ?

Jag hade nog nöjt mig med en planta per ampel, dom kan bli rätt stora trots allt om dom har bra jord och inte torkar ut.

Ampeltomater har i regel ett kompakt växtsätt, dvs dom blir inte så långa/höga men kan bli desto tätare. Flera plantor i samma kruka ger knappast mer skörd, dom får bara trängas mer. Skaffa fler amplar istället  ;D

Vill du dregla över en riktigt grym Tumbling Tom Yellow så kolla här :
http://www.britishseed.com/Seed/Seed250/Vegetable250Logo/Tomato400/TomatoTumblingYellow2.jpg

Jag har satt mina första tomatfrön nu i helgen men det krävs att man har plats och tillräcklihgt ljus för dem inne tills det är dags att sätta/hänga ut. Enl. fröpåsarna rekomenderar dom sådd i jan-mars för den röda (Thomson&Morgan) och mars-april för den gula (Suttons, samma som på bilden), vet inte om det beror på sorterna eller om det är så att dom olika fröfirmorna bara har lite olika teorier om när det är dags.

Kör på ! Det är tråkigt att vänta.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Ampeltomater
« Svar #2 skrivet: 26 feb-06 kl 14:55 »
 :)Jodå, det är Tumbling Tom, både gul och röd. Jag ska så dem i veckan och då sätter jag dem en och en i amplarna när det blir dags för omplantering! Ska jag plantera dem direkt i ampeln eller först i mindre krukor?
MVH Rosita zon 1

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Ampeltomater
« Svar #3 skrivet: 26 feb-06 kl 15:26 »
Börja i småkrukor, skola om sen när det blir för trångt. Dels är det lättare att få plats med dem inne på fönsterbrädan och dels är det bra för rötterna att växa till sig stegvis i större och större krukor.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Ampeltomater
« Svar #4 skrivet: 26 feb-06 kl 15:31 »
 :)Tack för tipsen!
MVH Rosita zon 1

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
Ampeltomater
« Svar #5 skrivet: 02 mar-06 kl 10:44 »
Hej
Ser att Vitis svarat snabbare än mig om ampeltomaterna. Jag tycker också att en planta per kruka är tillräckligt, men man kan ha fler också . Då krävs att man också tillför extra näring och vattnar ofta. Det finns även ampeltomaten Pendulina i olika färger att odla. God och lite rolig med sin spets nedtill.

Beroende på vart i Sverige man bor så kan man smygstarta att förodla nu. Jag vet inte varför fröfirmorna skriver förodlingstid på fröpåsarna och inte relaterar till zon så där. Jag väntar dock till slutet av mars, början av april då jag bor i zon 4. I södra Sverige kan man starta nu. Det gäller att ha tålamod och inte starta allt för tidigt för då finns risken för långa rangliga plantor pga ljusbrist. En spotlight kan hjälpa att tillföra lite extra ljus.

Ett tips om man inte vill köpa en massa krukor för olika växtstadier av tomaterna (och gurka) är att tvätta ur och använda mjölkföpackningar, klippa av dem högt upp beroende plantans längd, klippa hål i hörnen nedtill och allt eftersom plantan växer kan man fylla på jord. Tomaterna bildar nya rötter längs stammen och man får på detta vis plantor som har mycket rötter och är stabila.

MVH Sussa
kämpar med att bli fri....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 5 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser