Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det kört med äppelträden?  (läst 9194 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Är det kört med äppelträden?
« skrivet: 10 maj-18 kl 12:04 »
I år var så högt snötäcke, som  aldrig tidigare i mannaminne.  Nu på vårkanten blev det skare och hararna kunde stå och gnaga på grenarna högt upp på öppelträden (över 1 m).   Finns det nåt man kan göra? Brorsan säger att "det kommer" nya skott längre ner där  grenskyddet finns.   Det är ca 8 äppelträd som nu står och lyser på tomterna i föreningen.  Jag har själv två äppelträd, ett krikon och så ett plommonträd som tilltalat de utsvultna djuren.  Av någon underlig anledning har de missat ett äppelträd och så ett annat som var inhägnat och uppstadgat eftersom sorkarna tidigare ett år hade gnagt på roten. 

Vad göra?   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-18 kl 12:28 »
Är barken borta hela vägen runt stammar och grenar som var ovanför snön? Det blir i såna fall som att ringbarka och det tar död på träden eftersom det som är ovanför skadan suger näring nerifrån men inte kan ge något tillbaka. Kapa alltså bort det som är ovanför varje ringbarkning. Sedan är det som din bror säger, det kommer nya skott nedanför skadan. Men det kommer antagligen mest skott från nedanför ymparna och de måste tas bort så snabbt som möjligt. Sedan får man försöka så gott det går att forma en ny krona av det som kommer från ovanför ymparna.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-18 kl 15:13 »
Är barken borta hela vägen runt stammar och grenar som var ovanför snön? Det blir i såna fall som att ringbarka och det tar död på träden eftersom det som är ovanför skadan suger näring nerifrån men inte kan ge något tillbaka. Kapa alltså bort det som är ovanför varje ringbarkning. Sedan är det som din bror säger, det kommer nya skott nedanför skadan. Men det kommer antagligen mest skott från nedanför ymparna och de måste tas bort så snabbt som möjligt. Sedan får man försöka så gott det går att forma en ny krona av det som kommer från ovanför ymparna.
Suck suck det bästa trädets grenar hade just börjat ge skugga från solen där det äts, drick och skvallras.  Jag tänkte att de nya skotten får komma medan jag gör nåt "kreativt" att hänga på de döda grenarna.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-18 kl 15:50 »
Det behöver inte vara kört. Här står det mycket klokt att läsa om sådana skador.  https://www.odla.nu/fragor-svar/bryggympning

Om skadan är långt in i barken kan du eller någon prova bryggympning. Har inte gjort det själv, men tycker annan ympning inte är så svår. Bara att googla och läsa på ordentligt. Annars, eftersom det är så många träd, kunde det löna sig att betala någon som kan. Ring en trädgårdsmästare. Om du bara sågar av grenarna ovanför så kan du, om du har otur, såga bort stället som ympats och då får du inte samma träd.

Så här ser bryggympning ut.  https://www.google.com/search?q=bryggympning&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiugJirovvaAhWjJ5oKHbRKDbUQ_AUICigB&biw=1440&bih=786

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #4 skrivet: 10 maj-18 kl 15:54 »
Men det är i såna fall inget man kan gå och fundera över länge, det behöver fixas omgående eller helst redan vara gjort

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #5 skrivet: 10 maj-18 kl 16:09 »
För att träden inte ska torka och dö kan du kapa bort barkade grenar, alla sågytor och kvarvarande gnagytor kletar du på sårbalsam på. Det kan köpas på plantskolor.
kretslopp

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #6 skrivet: 10 maj-18 kl 22:30 »
Men det är i såna fall inget man kan gå och fundera över länge, det behöver fixas omgående eller helst redan vara gjort


Men ett ringbarkat träd dör väl inte samma år. Här gjorde dom det året efter på ett smart sätt. http://apelkonsult.se/index.php?page=bryggympning

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #7 skrivet: 11 maj-18 kl 00:27 »
Men ett ringbarkat träd dör väl inte samma år. Här gjorde dom det året efter på ett smart sätt. http://apelkonsult.se/index.php?page=bryggympning
Men det där trädet blev inte ringbarkat, det blev bara gnagt mellan spiralen som utgjorde gnagskydd. Det står att trädet inte dog, det fick bara dålig tillväxt, vilket inte är så konstigt om barken sitter kvar i spiral uppför stammen

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #8 skrivet: 11 maj-18 kl 09:06 »
Det är till stor hjälp för trädet om du behandlar alla skador med ympvax eller sårbalsam.
kretslopp

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #9 skrivet: 11 maj-18 kl 18:34 »
Men det där trädet blev inte ringbarkat, det blev bara gnagt mellan spiralen som utgjorde gnagskydd. Det står att trädet inte dog, det fick bara dålig tillväxt, vilket inte är så konstigt om barken sitter kvar i spiral uppför stammen

TS har ju inte sagt exakt hur stor skadan är. Jag kan inte se att det står att de är helt ringbarkade runt om. Det kan mycket väl gå att rädda träden. Jag skulle ha kämpat för dem i alla fall. Hade för många år sedan ett litet äppelträd som hararna gnagt nästan runt om. Men det fanns några tunna strimlor av bark. Jag tog på ympbalsam och det trädet lever än i dag.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Är det kört med äppelträden?
« Svar #10 skrivet: 12 maj-18 kl 17:33 »
TS har ju inte sagt exakt hur stor skadan är. Jag kan inte se att det står att de är helt ringbarkade runt om. Det kan mycket väl gå att rädda träden. Jag skulle ha kämpat för dem i alla fall. Hade för många år sedan ett litet äppelträd som hararna gnagt nästan runt om. Men det fanns några tunna strimlor av bark. Jag tog på ympbalsam och det trädet lever än i dag.
Jo haren eller hararna var rejält hungriga, all bark på ca 60-70 cm är borta och ganska så djupt.  Sedan har rådjuren varit och gnagt på ett plommonträd och ett krikonträd. Trots taggar på krikonträdet så har de lyckats gnaga till det om nu de inte kommit helt runt om. 

Det var en ganska så stökig arbetshleg i brfföreningen så det hanns inte samtalas om äppelträden.  Jag tror inte det blir några gemensamma inköp av äppelträd.  Men närmaste handelsträdgård lär få  sälja nya träd till alla drabbade miltalsruntomkring.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare
xaelanar, Annica Nilsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser