Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikanska frön skänkes/bytes  (läst 3900 gånger)

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Afrikanska frön skänkes/bytes
« skrivet: 09 jan-05 kl 13:28 »
Hej!

Vid en resa i Kenya köpte vi en del frön till grönsaker. Eftersom förpackningarna var stora skänker vi gärna bort överskottet (mot frankerat kuvert) eller byter mot andra frön.

De frön vi har är Amarant: Bladgrönsak med högt näringsinnehåll. Tog sig bra på hösten i vår trädgård.

Spider plant: Bladväxt som på grund av sin doft skrämmer bort skadeinsekter, bra att odla med kål. Beska blad, innehåller vitaminer, järn och kalk.

Sukuma wiki (collards): Växer som grönkål, klarar 12 minusgrader. Står fint i vårt land just nu.

Nattskatta (Black nighthsade): Ätlig variant med oranga bär. Förväxla inte med den giftiga nattskattan som växer här. Ganska beska blad.

Aubergine: Vet inte vilken form frukten får. Kräver varmt läge.

Mer finns att läsa i Lena Israelssons bok Jordens täppor.

Bilden föreställer en odling med sukuma wiki, i bakgrunden vulkanen Longonot, utanför Nairobi.

Maila mig på karin@kagus.nu.

Hälsningar
Karin

Sanna

  • Gäst
Re:Afrikanska frön skänkes/bytes
« Svar #1 skrivet: 07 feb-05 kl 09:21 »
Fantastiskt!

Hur har jag kunnat missa detta erbjudande?!  :P
Jag mailar på stört, caprice!
Har massor av olika fröer som kanske kan intressera. Är det kanske någon annan därute som är intresserad av lite fröbyte? Jag har framför allt "nyttoväxter" - grönsaker, medicinalväxter och kryddor. PM:a i så fall!

Sanna

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:Afrikanska frön skänkes/bytes
« Svar #2 skrivet: 07 feb-05 kl 13:49 »
Tyvärr är det problem med min mail för närvarande. För att vara säker på att komma fram skriv till karin.jansson@kagus.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser