Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ger ni selen?  (läst 7445 gånger)

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Hur ger ni selen?
« Svar #20 skrivet: 14 nov-11 kl 22:12 »
Vallhunden; doserna som skall ges högdräktiga tackor 6 och 2 veckor före beräknad lamning ger man inte för de vuxna djurens skull, utan för att lammen ska födas starka då de får det via moderkakan.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur ger ni selen?
« Svar #21 skrivet: 15 nov-11 kl 13:16 »
Vallhunden; doserna som skall ges högdräktiga tackor 6 och 2 veckor före beräknad lamning ger man inte för de vuxna djurens skull, utan för att lammen ska födas starka då de får det via moderkakan.
Jo, men jag väljer att ge till lammen direkt när de är nyfödda, istället. Det har funkat kanon för mig och jag har aldrig haft ett svagt lamm pga selenbrist. Ej heller någon E-vitaminbrist.

Eftersom jag vet att drickförmågan varierar så mellan olika djur, så tycker jag att det känns "säkrare". (Jag ser att vissa tackor dricker mycket och andra dricker nästan inget alls... Speciellt om dom utfodras med ensilage, så blir utfallet väldigt snett, vilka som får i sig och vilka som inte får i sig av dricksvattnet...)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser