Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Frågor om växthus  (läst 4477 gånger)

pita

  • Inlägg: 198
    • -
Frågor om växthus
« skrivet: 09 feb-11 kl 09:53 »
Hej!
I höstas fick jag hem mitt efterlängtade växthus, och nu är jag så ivrig att sätta igång  :P Det är ju min första gång så att säga. Vad bör man tänka på? jorden jag fick hem är väldigt sandig tycker jag. Hur mycket gödsel ska man blanda ut med? funkar hönsgödsel med spån? jag har ju egna höns att plocka efter :) När kan man börja förså innomhus och hur stora behöver plantorna bli innan man sätter ut dom? Jag tänkte börja med tomat, paprika, bönor (fast dom ska väll stå utanför) en grön druva. Blir nog en gurka med. Kan man ta frön ur köpta tomater, paprikor? Är det nån växt som inte bör stå brevid en annan?

Hoppas att någon orkar att läsa igenom alla frågor och kan hjälpa mig att komma igång  :) Jag tar tacksamt emot alla tipps och ideer.

Det är ett växthus på 5 kvadrat. Jag skulle vilja ha ett större men det är nog bäst att börja i liten skala, misstänker att det är en del jobb med det  ;D
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

kiwsan

  • Inlägg: 68
    • Västerbotten
SV: Frågor om växthus
« Svar #1 skrivet: 09 feb-11 kl 10:13 »
Hej
Jag har någon gång tagit frön ur köpta paprikor.Dom har blivit små jämfört med dom gigantiska köpta. Dock köpta frön har blivit fina paprikor. Passa på att plantera nu, då det tar ett bra tag innan du kan skörda/Malin

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frågor om växthus
« Svar #2 skrivet: 09 feb-11 kl 10:22 »
Det är bara en sak här som handlar om fröodling, nämligen detta att ta frö ur tomater och paprikor. Nåväl, det får räcka för att tråden ska få stå kvar här ett tag i alla fall. Men egentligen passar den kanske bättre under Övrigt om odling. Så jag kanske flyttar den dit senare.

Se förbättrad version av det följande stycket i nytt inlägg längre ned!

När man får ynkliga paprikor från frö man skördat själv så har man troligen odlat en F1-sort. Dessa sorter är inte stabila. I nästa generation (=det egna fröet) , som kallas F2, blir plantorna oftast ynkliga (kan dock variera). Välj därför sorter som det inte står F1 på om ni ska ta eget frö. Utöver detta är det inga större problem att ta eget frö av tomat och paprika. Ta frö från välmogna till övermogna frukter! Det finns andra trådar här om hur man gör.
« Senast ändrad: 09 feb-11 kl 19:14 av Anders Skarlind »

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Frågor om växthus
« Svar #3 skrivet: 09 feb-11 kl 10:42 »
Kan man ta frön ur köpta tomater, paprikor?

Man kan prova att ta frön ur köpetomater och paprikor, men eftersom du inte vet vad det är för sorter är risken stor att det inte blir så bra. Jag kan tänka mig att många av de grönsaker vi köper är F.1 sorter, vilka oftast inte går att ta utsäde ifrån. För att läsa mer om detta, följ länkarna:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=51265.0

http://www.odla.nu/metoder/frood.shtml

5 kvm är inte så stort. Du måste begränsa dig för att få plats med det du tänkt på så liten yta, och välja sorter därefter.
Bönorna står bäst utanför, som du skrev. Bönor, med undantag från bondböna, gillar inte kall jord. Dem kan du vänta med tills jorden är ordentligt varm, de växer fort ändå. Störbönor är kul, växer snällt flera meter upp för störar/höga stöd. Och bönorna hänger på bekväm plockhöjd  ;D!

Fundera över vilka tomater, paprika och gurka du vill ha, kolla på planteringsavstånden för dem och räkna ut hur många du tror du kan få plats med i växthuset. Sen är det viktigt att hänga med och tjuva tomater och gurka varje vecka, om du valt såna sorter, så det inte blir för trångt.

Sandig jord är inte dåligt, men håller näring och fukt sämre. Marktäckning med gräsklipp kan vara en lösning, men se upp om du har mycket sniglar. Hönsgödsel är relativt starkt gödsel. Spån försurar jorden. Jag har bara sett negativa effekter av att använda gödsel blandat med spån. Personligen föredrar jag att grundgödsla med koskit alt. en bra kompost kanske blandad med ko eller -hästskit, och sen tillskottsgödsla med hönsgödsel vid behov under säsongen. Eftersom ytan är liten kommer det inte vara någon stor kostnad att fixa till riktigt bra jord i växthuset, ens om du använder köpegödsel/jord.

Här kan du läsa lite mer om samodling: http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/odlingsmetodik/samodling.shtml

Något jag har med mig från trädgårdsskolan är att "tomater vill ha torrt på bladen och fuktigt i jorden, gurka vill ha fukt på bladen och inte blött i jorden". Gurka har känsliga rothalsar, vilket man bör tänka på när man vattnar. Att inte vattna direkt på stammen, men gärna duscha hela växten mitt på dagen varma dagar. I växthus bör man vattna på morgonen så att inte en massa kall fukt finns kvar på natten, då man bjuder in mögel.

När vädret tillåter är det superviktigt att komma ihåg att lufta växthuset, så det inte blir för varmt. Också viktigt att stänga luckorna om det plötsligt blir kallt eller börjar spöregna. En bra investering är att skaffa automatiska lucköppnare, om det inte ingick i växthuset. Man är ju inte hemma jämt.

När du bör så står på fröpåsen eller i katalogen. Det beror också på vilka möjligheter du har att dra upp plantorna. Dvs om du har tillgång till tillskottsbelysning, eller tvärtom har små, mörka fönster åt norr.

Lycka till  :D / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

pita

  • Inlägg: 198
    • -
SV: Frågor om växthus
« Svar #4 skrivet: 09 feb-11 kl 18:15 »
Nu snurrar det än mer i huvudet ;D Jag skulle nog köpt ett större växthus ;D Det var superbra länkar jag fick, hittade där en länk till miljarder olika fröer. Du skrev nått om F1 fröer, att de ger sämre resultat? jag såg att det finns fröpåsar som det står F1 på, där blir jag lite förvirrad. Om man köper 1-åriga fröer, funkar det att spara kärnor då eller måste det vara från fleråriga? Som sagt, jag har noll koll på det här ::)
Jag beställde iaf:
Vattenmelon (måste bara testa)
Svartstrimmiga körsbärstomater
Sparris (skördas tydligen 2, 3 året)
Paprika
Lök (frö  ??? trodde det var lökar)
Sallad
Morot
2 olika sorters bönor

Jag har ju ca 6 kvadrat land brevid växthuset med  :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Frågor om växthus
« Svar #5 skrivet: 09 feb-11 kl 18:27 »
Vad Anders Skarlind menar är att om du odlar på frö från en F1-sort så blir växten mindre/sämre. Alltså, det blir andra generationens planta, dvs i det här fallet inte lika bra som första, F1-sorten.

Usch, det blev en rörig förklaring... men men...
Höns, stickning och pelargoner

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Frågor om växthus
« Svar #6 skrivet: 09 feb-11 kl 18:28 »
Du skrev nått om F1 fröer, att de ger sämre resultat? jag såg att det finns fröpåsar som det står F1 på, där blir jag lite förvirrad. Om man köper 1-åriga fröer, funkar det att spara kärnor då eller måste det vara från fleråriga? Som sagt, jag har noll koll på det här ::)
Det är lite komplicerat det där med F.1, så jag la in länkarna så jag skulle slippa försöka förklara (förstår det sådär lagom bra själv). F.1 fröer är hårt avlade/inavlade, till slut blir det superfrö där alla växter är snarlika varandra och därmed ger en jämn skörd. Det är stora multiföretag som äger patent på dessa fröer och forskar fram dem i labb. Gemene man kan inte ta eget utsäde från F.1 sorter, eftersom de då blir vad som helst från tidigare generationer. Se vad Anders Skarlind beskriver.

F.1 sorter ger en utmärkt skörd för dig det året du köper fröpåsen, men du kan inte få samma resultat om du tar frön från de plantorna och sår nästa år. Dessa fröer är alltid dyrare än andra, och för bonden i u-länder är det rena giftet eftersom samma multibolag (typ Monsanto) äger utsäde, handelsgödsel och bekämpningsmedel. Börjar man köpa f.1 sorter då, så blir man beroende av högre avkastning men kan inte vara självförsörjande på eget utsäde utan måste köpa nytt till de priser företaget sätter... Denna min beskrivning är säkert en grov förenkling av verkligheten, men som ett försök att förklara vad F.1 frö är. Bra och dåligt.

Ettåriga (annuella) och fleråriga (perenna)  fröer/växter är en helt annan sak. Det indikerar om växten lever ett år=skörd samma år, eller perenna - skörd året efter sådd, eller ännu längre fram.

Blir det en varm fin sommar får du mumsa på god melon!  :D

/ Alba
« Senast ändrad: 09 feb-11 kl 18:30 av Alba »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

pita

  • Inlägg: 198
    • -
SV: Frågor om växthus
« Svar #7 skrivet: 09 feb-11 kl 19:01 »
Nu trillade faktiskt poletten ner ;D Beklagar Alba att du fick ta den långa förklaringen ;) Jag har suttit halva dan och tittat och läst om fröer och odling så det blev lite kaos där uppe. Nu är jag med mer än innan.

Tack alla för en bra, något invecklad förklaring ang F1, F2

Jag har mycket att lära och kommer att göra en hel del misstag. Jag hoppas på en varm sommar och en bra skörd :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frågor om växthus
« Svar #8 skrivet: 09 feb-11 kl 19:12 »
Min första förklaring blev inte riktigt bra. Jag gör ett nytt försök här:

När man får ynkliga paprikor från frö man skördat själv så har man troligen tagit frö från en F1-sort. Man har alltså köpt F1-frö, odlat fram plantor från det, och sen skördat frö från dessa plantor. Men tyvärr är F1-sorterna inte stabila. I nästa generation , som kallas F2 (=det egna fröet och plantorna man odlar från det) blir plantorna oftast ynkliga. Detta kan dock variera en del. Men i alla fall, för säkerhets skull, välj sorter som det inte står F1 på om ni ska ta eget frö. Utöver detta är det inga större problem att ta eget frö av tomat och paprika. Ta frö från välmogna till övermogna frukter! Det finns andra trådar här om hur man gör.

Jag tror jag skrivit lite om F1-sorter i Lite biologi för fröodlare, som är ett av kapitlen i fröodlingsboken som finns på min hemsida. Se även tomatkapitlet av Johnny Andreasson om ni vill ha en utförlig beskrivning hur man fröodlar tomat.

pita

  • Inlägg: 198
    • -
SV: Frågor om växthus
« Svar #9 skrivet: 09 feb-11 kl 19:37 »
Min första förklaring blev inte riktigt bra. Jag gör ett nytt försök här:

När man får ynkliga paprikor från frö man skördat själv så har man troligen tagit frö från en F1-sort. Man har alltså köpt F1-frö, odlat fram plantor från det, och sen skördat frö från dessa plantor. Men tyvärr är F1-sorterna inte stabila. I nästa generation , som kallas F2 (=det egna fröet och plantorna man odlar från det) blir plantorna oftast ynkliga. Detta kan dock variera en del. Men i alla fall, för säkerhets skull, välj sorter som det inte står F1 på om ni ska ta eget frö. Utöver detta är det inga större problem att ta eget frö av tomat och paprika. Ta frö från välmogna till övermogna frukter! Det finns andra trådar här om hur man gör.

Jag tror jag skrivit lite om F1-sorter i Lite biologi för fröodlare, som är ett av kapitlen i fröodlingsboken som finns på min hemsida. Se även tomatkapitlet av Johnny Andreasson om ni vill ha en utförlig beskrivning hur man fröodlar tomat.
Den gick hem, kollade noga att det inte stog F1 på när jag beställde  :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser