Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  baka i gammaldags järnspis?  (läst 12488 gånger)

småbrukartanten

  • Gäst
baka i gammaldags järnspis?
« skrivet: 10 jun-08 kl 16:25 »
Är det någon som har erfarenhet av att baka bröd i en gammaldags gjutjärnsspis typ vanlig kökspis från förr?
Vår 80-åriga kökspanna hade gjort sitt i vintras så nu ska det bli en annan sådan istället. Och den "halvmoderna något spruckna och även uttjänta kökspisen" ska också få lämna plats för sån där inmurad gammaldags svart historia alltså en nytillverkad huskvarna eller vad de kan heta. Och då undrar jag om man kan få något tips om vad man ska tänka på vid bakning eldning mm. Jag har tänkt laga all mat och även baka på denna spisen åtminstone under den kallaste årstiden. För att om inte annat spara på strömmen och dessutom få värmen iköket och lite i de intilliggande rummen också.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-08 kl 17:24 »
Ugnen i vår husqvarna blir väldigt varm. Ska man baka bröd gäller det att passa noga, jag har digital stektermometer i brödet för att ha koll på när det är klart. Det kan också vara bra att vända brödet en gång under gräddningen eftersom värmen är ojämn. Man lär sig.


snus? vad är priset på en pris?

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #2 skrivet: 11 jun-08 kl 11:54 »
Oj, och i min vedspis blir det inte särskilt varmt? Bröden måste vara inne länge och blir liksom torkade..? Går fint att laga mat PÅ och sprider mysig värme, men bakning; där har jag gått bet. Kanhända den är uttjänt (från 1890-talet).

Dandelia

  • Gäst
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-08 kl 12:12 »
Har bakat i liten järnugn/spis några gånger och min erfarenhet är att det går utmärkt, men bröden får inte färg som i "vanlig" ugn.

/Dandelia

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #4 skrivet: 12 jun-08 kl 02:11 »
Bakar ofta matbröd i vedspisen och det går utmärkt!!

Vänder plåten efter ca 10-15 minuter.

Vet att en del har vedspisar som ger dålig värme i ugnen och oftast beror det på att de har rökröret anslutna på toppen av hällen (och ej på baksidan , i nederkant) då går de heta rökgaserna ej runt ugnslådan och värmen blir dålig....

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #5 skrivet: 13 jun-08 kl 22:04 »
Det brukar bli bättre resultat om man ser till att elda ugnen någon timme innan brödbaket. Då blir värmen något jämnare. Sen får man vända på plåten efter halva tiden ändå.  :)
/Attis

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #6 skrivet: 13 jun-08 kl 22:24 »
Man får nog testa sin spis och se vad den ger, och hur rökröret sitter.

Självklart måster man elda en eller ett par timmar för att få upp tempraturen. sen gäller det att hålla lagom tempratur och att gå ner i tempratur i lagom takt. Man får testa sin ugn och lära sig.

VÄnda plåten efter §5-20 minuter är en bra idé.
snus? vad är priset på en pris?

småbrukartanten

  • Gäst
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #7 skrivet: 16 jun-08 kl 10:03 »
Tack för alla tips om bakning jag har inte fått in min nya "gamla" spis ännu men nu vet jag och jag får väl pröva mig fram så småningom. Min spis kommer att ha rökgasanslutningen därbak så gaserna kommer väl att gå över ugnen. Mina planer är att laga all mat och baka framför allt under den kalla årstiden. Sparar väl en del ström hoppas jag.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #8 skrivet: 16 jun-08 kl 10:08 »
jag upprepar mig märker jag!

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #9 skrivet: 17 jun-08 kl 01:59 »
Går rökutgången ut på baksidan/nederkant så är allt ok!!!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #10 skrivet: 26 jun-08 kl 21:13 »
Bakade med svart vedspis i skolköket och några gånger sedan dess. Spisar är väldigt olika, man får om man inte har någon som "känner" spisen"  prova och mäta med termometer. Att elda nån timme före baket är bra. Tyckte att bröden blev mycket bra, skulle gärna baka i en sådan om jag hade en, då huset inte har skorsten är det ju lite komplicerat.

Men  har jag planer på att bygga en bakugn (ute), som man eldar i bakutrymmet, och rakar ut askan, de ugnarna är lätta att använda, man börjar med det som kräver mest temperatur och anpassar det man bakar eftersom det svalnar, temperaturen blir väldigt jämn, och riktiga storbak går nimnt..
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #11 skrivet: 02 jul-08 kl 07:34 »
Jag har minsann bakat wienerbröd och en vedspis  ;D, det gick snabbt och för att behålla värmen så la jag en skiva med täljsten i botten på ugnen så värmen höll sig någe så när jämn.. Men man fick vända plåten nåra ggr.. testade även med bröd men kom aldrig på "den rätta vedblandningen".. testade med ek, gran och andra lövträd..

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #12 skrivet: 02 jul-08 kl 10:40 »
Man ska ha lärt känna sin vedspis bra innan det är någon mening att försöka baka i den.
På gamla spisar som inte har isolerad ugnslucka blir det alltid kallare längst ut mot luckan så där måste man vända plåtarna ofta.
Oftast ska det finnas någon slags inmurning ovanpå ugnen (lera, murbruk eller liknande), den försvinner ofta med tiden och då blir det för mycket övervärme.
Ett annat problem är om ugnen är otät, på en del spisar (t ex vitemaljerade Husqvarnaspisar av 50-talstyp) kan högra sidoplåten i ugnen slå sig så det blir en bred glipa mellan sidoplåten och botten. Om man har bra drag i skorstenen till en sådan spis så kommer det att sugas in kalluft via ugnsluckan som sedan går ut i skorstenen via glipan, och då blir det inte vidare varmt i ugnen hur mycket man än eldar.

Poffen

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #13 skrivet: 18 mar-24 kl 17:36 »
Vilka temperaturer handlar det då om i ugnen om man har utloppet där bak så det blir varmt?
Ikea har en billig ugnsform men det står max 230 grader, är det för lite? Vilken sorts plåt ska man då köpa?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #14 skrivet: 18 mar-24 kl 20:16 »
Det beror på hur hårt man eldar och i vilket skick den aktuella spisen är. Man anpassar såklart eldningen så att man får lagom värme i ugnen för den matlagning som ska göras.  Och räkna inte med att lyckas på första försöket utan det krävs en del erfarenhet av spisen och den ved man har att elda med. Och en förutsättning är ju att spisen är i bra skick, se tidigare inlägg i tråden. Tittar man i kokböcker och recept från vedspistiden brukar det ju inte anges några exakta temperaturer utan det kan stå t ex svag, medelstark eller stark värme. Men det motsvarar ungefär de temperaturområden som går att ställa in på termostaten till en elektrisk ugn. Svag värme motsvarar kanske ca 100-150 °C , medelstark 175-225 °C , stark över 250 °C.

Vedspisugnar är ju som regel mindre än moderna elspisugnar. Behöver man plåtar till en vedspis finns det ingen anledning att köpa dem nya, plocka istället plåtarna från en kasserad elspis, klipp ner dem till lämpliga mått för aktuell vedspis och falsa kanterna. Om någon originalplåt finns kvar men är för dålig för att användas, kan man använda den som mall eller förebild för nytillverkning.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #15 skrivet: 21 mar-24 kl 09:04 »
Min mor brukade sortera ut runda vedträn av björk med en diameter på max 5 cm då hon skulle baka. Det blev inte nog varmt av kluven ved enligt henne.
Plåten fick ligga i ugnen hela tiden och kakorna lades in, vändes och togs ut med brödspade. Lite variant på pizzabak.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: baka i gammaldags järnspis?
« Svar #16 skrivet: 21 mar-24 kl 13:56 »
Vi har en modern vedspis, en Wamsler. Det har lagats mycket mat på den sista tiden. En hel del ugnsbakad mat, men inte så mycket brödbak. Den ger jämn värme i ugnen så plåt eller karottvändning är inte nödvändig. Vi har en termometer på ugnsluckan på den här, men med den gamla spisen fick man mäta med lasertermometer. För att tempraturen ska bli den rätta, eldar jag rätt hårt, så det blir för varmt 10- 20 grader så där. Sen sätter jag in det som ska gräddas och stoppar oftast inte in mer ved. Sen får det sköta sig själv. Oftast blir det bra. Det brukar inte ta längre tid än elspisen totalt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser