Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råa tuppar till hundarna?  (läst 8640 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Råa tuppar till hundarna?
« Svar #20 skrivet: 17 okt-11 kl 13:15 »
det var rå kyckling,,,en av mina hundars uppfödare var hängiven barfare,,
men även hon började ge bara vissa delar av kycklingen,,
Skummt köpekycklingar är ju inte mer än ca 40 dagar vid slakt och även deras hårda ben är ju väldigt mjuka. Mina hundar äter ju tuppar och höns som är betydligt äldre och mer hårda i skelettet och jag har aldrig sett några flisor. Kanske beror det på att jag ger så stora bitar att dom måste tugga?

Inte ens igår när jag plockade skit och höll lite koll då dom precis har kalasat på ett tuppskrov från en tupp som var ca1½ år.

Ja, ja ibland kan det bli tokigt även med ofarliga livsmedel. Jag har själv förlorat djur som ätit torrfoder av orsaker som direkt har kunnat knytas till torrfodret vid obduktion. Och i ärlighetens namn vet jag fler hundar som har blivit sjuka/dött pga av torrfoder än som dött på grund av råa ben... Så jag fortsätter att ge råa ben till mina hundar då det trotts allt känns som mer lågrisk  :D Och ja dom får torrfoder också även om det är långt ifrån ofarligt i mina ögon...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Råa tuppar till hundarna?
« Svar #21 skrivet: 30 okt-11 kl 18:36 »
Jag provade att ge mina hundar o katter rå tupp , ingen åt!
Jag fick koka tuppen då åt dom minsann o var helt galna efter köttet.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

  • Gäst
SV: Råa tuppar till hundarna?
« Svar #22 skrivet: 30 okt-11 kl 18:46 »
Det här med att tuppar är sega?? håller jag inte med om! vi slkatde en 1 o halv åring eller om den var 2 år.. Det var runt 6 tiden (började bli mörkt) den hände under natten, sen har den legat i frysen, 2-3 månader, blev en jätte god helstekt tupp!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Råa tuppar till hundarna?
« Svar #23 skrivet: 30 okt-11 kl 19:20 »
När jag började råutfodra mina hundar för 13 år sedan och entusiastiskt berättade om detta "nya sätt" att fodra på för min farmor, född 1910,  så tittade hon på mig och sa "Vad är det som är nytt? Så har vi fodrat hundarna hemma hos oss sedan jag var barn..."

Ha ha! Gilla!  ;D

När min hund har malt i sig mycket ben (och han äter både kanin, kyckling, lamm, älg, nöt och vad jag nu får tag på) så skiter han väldigt ljust dagen efter, men aldrig att jag sett hela flisor komma ut, allt är "pulvriserat".  :)
Det kanske är så att en del hundar smälter ben sämre än andra?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser