Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna eller Tupp?!  (läst 907 gånger)

Limemountain

  • Inlägg: 2
Höna eller Tupp?!
« skrivet: 22 jan-21 kl 20:21 »
Hej, första inlägg i detta fina forum.
Det är så att jag har fått 7 kycklingar, 4 stycken av dem har ingen kam alls vilket borde innebära att dem är hönor.
1 av dem har rejäl kam , borde vara tupp, medans 2 har lite mindre kam, frågan är, tror ni dem med mindre kam är hönor eller tuppar?

Samt vet någon vilken ras det kan vara?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Höna eller Tupp?!
« Svar #1 skrivet: 22 jan-21 kl 21:00 »
Är det renrasiga höns? En ser ut att ha ärtkam och en ”vanlig” kam. Ärtkammar blir ju aldrig stora så det kan vara svårt att säga vid så ung ålder om det är tupp eller höna då.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Höna eller Tupp?!
« Svar #2 skrivet: 23 jan-21 kl 05:53 »
Ras kan inte jag avgöra. Men på bilden är det 2 olika raser. Den till vänster är nåt annat. Benfjädrar och annan färg på näbben.
Är nog blandras.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Limemountain

  • Inlägg: 2
SV: Höna eller Tupp?!
« Svar #3 skrivet: 23 jan-21 kl 07:51 »
Är det renrasiga höns? En ser ut att ha ärtkam och en ”vanlig” kam. Ärtkammar blir ju aldrig stora så det kan vara svårt att säga vid så ung ålder om det är tupp eller höna då.

Förmodligen kan det vara blandras, har ingen info alls om dem, för att göra en lång historia kort så tog jag över dem efter en kamrat som gick bort hastigt, varav ingen info om hans höns finns.

Den med vanlig kam dvs "stor" kam borde således vara tupp iaf, och dem med mindre kam är svåra att bestämma tills dem blir större.

Tack för hjälpen änsålänge.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Höna eller Tupp?!
« Svar #4 skrivet: 23 jan-21 kl 12:15 »
Förmodligen kan det vara blandras, har ingen info alls om dem, för att göra en lång historia kort så tog jag över dem efter en kamrat som gick bort hastigt, varav ingen info om hans höns finns.

Den med vanlig kam dvs "stor" kam borde således vara tupp iaf, och dem med mindre kam är svåra att bestämma tills dem blir större.

Tack för hjälpen änsålänge.

Det behöver inte vara så.....Det finns en del raser som har stora kammar hos hönorna också men ganska troligt är det som du säger.

 

piaell

  • Inlägg: 7
  • Njut av det lilla...
    • Södermanland
SV: Höna eller Tupp?!
« Svar #5 skrivet: 27 jan-21 kl 15:42 »
Jag tror desvärre att alla tre är tuppar, de har så röda kammar och stora slör för sin ålder. Kanske blandras med wyandotte eftersom två har ärtkam. Hoppas dock att jag har fel om tuppteorin [emoji4] lycka till med de små liven!
Levnadsglad lantmänniska som bor i ett gammalt barnmorskeboställe från 1814 (sörmland), gillar att underhålla huset, odla och ta tillvara på naturens resurser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 3 användare
Kastanjegården Ekosmåbruk, Hantverkaren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser