Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motorsågskurs krav efter nyår?  (läst 8819 gånger)

andtol

  • Gäst
motorsågskurs krav efter nyår?
« skrivet: 31 okt-14 kl 10:40 »
Jag har ej gått motorsågskurs.

Vad gäller efter nyår?

Får jag fälla träd i min egen skog? Men jag får inte sälja timmer/veden vidare?


Jag har för mig att jag hörde ett rykte om detta.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-14 kl 10:49 »
Kravet på motorsågskörkort gäller inte för egenföretagare eller privatpersoner, endast ANSTÄLLDA eller motsvarande. Däremot bör man ev. kontrollera vilket försäkringsskydd man har om man arbetar utan utbildning.

http://www.da.se/home/da/content.nsf/aget?openagent&key=viktigt_att_tanka_pa_sakerheten_1354523988814

 Rykten är aldrig någon bra källa till information.

andtol

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-14 kl 10:54 »
Försäkringsskydd?

Att jag inte får sjukvård om jag sågar mig i foten?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-14 kl 11:45 »
Försäkringsskydd?

Att jag inte får sjukvård om jag sågar mig i foten?

Allmän sjukvård får du ju, men kanske inte ev. ersättning från försäkringsbolag vid skada/invaliditet och om man som egenföretagare fäller träd som skadar annans egendom så kan det också ev blir problem med ersättning. Men det är ju något man får kontrollera med försäkringsbolaget vilka krav de ev. har.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #4 skrivet: 01 nov-14 kl 18:31 »
Kravet på motorsågskörkort gäller inte för egenföretagare eller privatpersoner, endast ANSTÄLLDA eller motsvarande. Däremot bör man ev. kontrollera vilket försäkringsskydd man har om man arbetar utan utbildning.

http://www.da.se/home/da/content.nsf/aget?openagent&key=viktigt_att_tanka_pa_sakerheten_1354523988814

 Rykten är aldrig någon bra källa till information.


Nja som jag förstår det så gäller kravet även företagare.

"En arbetsgivare ska beträffande motorkedjesågar och röjsågar följa det
som föreskrivits i arbetsmiljölagen och de föreskrifter som meddelats
med stöd av den lagen även när det gäller arbetsgivarens eget arbete. För
arbetsgivare som utför arbete för egen räkning gäller samma regler som för
ensam- och familjeföretagare. Detsamma gäller för yrkesmässig verksamhet
som två eller flera personer, som inte är medlemmar av samma familj, driver
för gemensam räkning utan anställda"

Så bedriver du "yrkesmässig verksamhet" på din egen eller annans skog så måste du följa lagen. Jag tror att har du f-skatt och arbetar i skogen så kan det anses vara yrkesmässig verksamhet. 


Däremot så är ensamarbete för andra än arbetstagare undantaget kraven.

"Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam
eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan
anställd undantas från bestämmelserna..."
"
"...gäller dock inte den som använder en motor-
kedjesåg eller en röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller inom byggnads-
och anläggningsarbete"


Sen är kravet på utbildning inte motorsågskörkortet utan att du avlagt godkänt teoretiskt och praktiskt prov motsvarande det arbete som du ska genomföra. Har du betyg/kursbevis på motorsågskurs innan motorsågskörkortets tid, exempelvis skogsbruksgymnasium eller dylikt så borde det rimligen duga.

"Exempel på dokumentation som avses i 17
§ andra stycket
kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis."


http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf
[/url]

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #5 skrivet: 01 nov-14 kl 19:34 »
Har för mig att det stod om undantag, enligt vad Kurt skrev. Har också för mig att om man tar in privatfolk att hugga ved i ens skog, så ska de ha utbildning.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #6 skrivet: 27 nov-14 kl 10:43 »
Som självverksam behöver man kort om man a) jobbar i någon annans skog eller b) jobbar tillsammans med någon som inte är familjemedlem n i egen skog.

Så man får alltså inte hjälpa svärfar med vindfällena utan kort. Och då måste han ha ett också.

Det är vad jag tror i alla fall. ;)

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #7 skrivet: 28 feb-15 kl 19:03 »
Man får hugga så mycket man vill överallt. I vart fall så länge ingen närvarande är anställd av någon. Om någon är anställd så är det arbetsgivarens ansvar att den anställde har adekvat utbildning. Aldrig den enskilde. Företaget Säker Skog har gjort en jätteaffär av det här och prånglat ut 75000 motorsågskörkort för runt 4000 kr styck. Utbildning är aldrig fel. Men försäljning genom skrämselpropaganda är fel.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #8 skrivet: 28 feb-15 kl 19:12 »
Arbetsgivare är ett snävare begrepp än företagare. D.v.s. alla företagare är inte arbetsgivare.

Nja som jag förstår det så gäller kravet även företagare.

"En arbetsgivare ska beträffande motorkedjesågar och röjsågar följa det
som föreskrivits i arbetsmiljölagen och de föreskrifter som meddelats
med stöd av den lagen även när det gäller arbetsgivarens eget arbete. För
arbetsgivare som utför arbete för egen räkning gäller samma regler som för
ensam- och familjeföretagare. Detsamma gäller för yrkesmässig verksamhet
som två eller flera personer, som inte är medlemmar av samma familj, driver
för gemensam räkning utan anställda"

Så bedriver du "yrkesmässig verksamhet" på din egen eller annans skog så måste du följa lagen. Jag tror att har du f-skatt och arbetar i skogen så kan det anses vara yrkesmässig verksamhet. 


Däremot så är ensamarbete för andra än arbetstagare undantaget kraven.

"Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam
eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan
anställd undantas från bestämmelserna..."
"
"...gäller dock inte den som använder en motor-
kedjesåg eller en röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller inom byggnads-
och anläggningsarbete"


Sen är kravet på utbildning inte motorsågskörkortet utan att du avlagt godkänt teoretiskt och praktiskt prov motsvarande det arbete som du ska genomföra. Har du betyg/kursbevis på motorsågskurs innan motorsågskörkortets tid, exempelvis skogsbruksgymnasium eller dylikt så borde det rimligen duga.

"Exempel på dokumentation som avses i 17
§ andra stycket
kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis."



[url=http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url=http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf
[/url]

TraditionsHantverkare

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #9 skrivet: 28 feb-15 kl 20:09 »
Det är som vanligt med regler och tolkningar. Egenföretagare får såga i EGEN skog utan motorkörkort förutsatt att inga som inte tillhör familjen utför något arbete samtidigt i samma skog. Men kör du i någon annans skog då blir det yrkesverksamt och då är kravet på motorkörkort solklart. Sen är det krav på varselkläder på överkroppen var du än kör, i egen eller annans skog. Krav på motorkörkort gäller även för de inom byggbranschen som använder motorsåg.
Jag som egenföretagare både inom traditionellt bygghantverk och trädgård har krav på mej att ha rätt motorkörkort för de arbeten jag utför. Även om jag redan för 10 år sedan hade det motorkörkort som togs fram efter stormen Gudrun så fick jag komplettera och förnya en hel del av det nu f.o.m 1/1.
Man är väl en av få företagare i detta land som tycker att kravet på motorkörkortet skulle ha införts för många år sedan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #10 skrivet: 28 feb-15 kl 20:19 »
Sedan kan man undra över påföljden om någon mot förmodan får för sig att lagföra den som sågar ved i grannens skog, och gud förbjude, iklädd sin gamla skogsblus utan en enda reflex ;D

TraditionsHantverkare

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #11 skrivet: 28 feb-15 kl 20:29 »
Påföljden är mycket enkel 10000kr per användare!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #12 skrivet: 28 feb-15 kl 21:50 »
Så högt bötesbelopp går väl till tingsrätten? Och då kan man undra om det har dömts ut något sådant straff.

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #13 skrivet: 28 feb-15 kl 22:10 »
  :-\
« Senast ändrad: 28 feb-15 kl 22:22 av Skogsola »

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #14 skrivet: 28 feb-15 kl 22:21 »
Frågan diskuteras ivrigt på www.skogsforum.se
Där har en alert forumdeltagare mailat till Arbetsmiljöverket och fått följande svar:
Arbetsmiljöverket: Hej,
Föreskriften gäller i varje verksamhet där en arbetstagare är anställd och arbetar för en arbetsgivare (1 kap 2 § i arbetsmiljölagen). Om det inte finns någon anställd, och arbetet inte utförs på ett gemensamt arbetsställe med andra så gäller inte kraven på utbildning som beskrivs i föreskriften om motorsågar och röjsågar (AFS 2012:1, 17-18§).
Hjälpa grannen:
Föreligger det ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande eller är det en väntjänst? Vid ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande ska du ha godkänt resultat på teoretiskt och praktiskt prov för motorsåg och utbildning för röjsåg (17-18 §§, AFS 2012:1). Om det är så att arbetet görs utan vinstsyfte och de som utför arbetet när som helst kan lämna sina arbetsuppgifter, dvs inte har en skyldighet att utföra arbetet, så rör det sig med största sannolikhet inte om ett arbetstagar-arbetsgivarförhållande. Om det inte är fråga om ett anställningsförhållande, gäller inte heller kravet på godkänt resultat på teoretiskt och praktiskt prov för motorsåg och utbildning för röjsåg.
Mvh, Svarstjänsten

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #15 skrivet: 28 feb-15 kl 22:30 »
Ja, där kom väl ett svar man kan leva med. Samma måste rimligtvis gälla om jag köper en rotpost, där råder inget arbetsgivar-arbetstagarförhållande.

I vilket fall som helst så kan de stoppa upp sina regler där solen inte lyser, jag kör på farfarsförordningen ;D


Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #16 skrivet: 28 feb-15 kl 23:47 »
Frågan diskuteras ivrigt på www.skogsforum.se
Där har en alert forumdeltagare mailat till Arbetsmiljöverket och fått följande svar:
Arbetsmiljöverket: Hej,
Föreskriften gäller i varje verksamhet där en arbetstagare är anställd och arbetar för en arbetsgivare (1 kap 2 § i arbetsmiljölagen). Om det inte finns någon anställd, och arbetet inte utförs på ett gemensamt arbetsställe med andra så gäller inte kraven på utbildning som beskrivs i föreskriften om motorsågar och röjsågar (AFS 2012:1, 17-18§).
Hjälpa grannen:
Föreligger det ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande eller är det en väntjänst? Vid ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande ska du ha godkänt resultat på teoretiskt och praktiskt prov för motorsåg och utbildning för röjsåg (17-18 §§, AFS 2012:1). Om det är så att arbetet görs utan vinstsyfte och de som utför arbetet när som helst kan lämna sina arbetsuppgifter, dvs inte har en skyldighet att utföra arbetet, så rör det sig med största sannolikhet inte om ett arbetstagar-arbetsgivarförhållande. Om det inte är fråga om ett anställningsförhållande, gäller inte heller kravet på godkänt resultat på teoretiskt och praktiskt prov för motorsåg och utbildning för röjsåg.
Mvh, Svarstjänsten


Intressant svar. Nu är det bara att se om svaret stämmer när någon vill driva frågan i en rättegång
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #17 skrivet: 06 mar-15 kl 14:59 »
. Men kör du i någon annans skog då blir det yrkesverksamt och då är kravet på motorkörkort solklart.

NEJ, det är inte soklart! Jag som entreprenör kan bedriva självständigt arbete i annans skog utan krav på motorsågskort. Så lägne jag inte kan beteckans som anställd av skogsägaren. Exempelvis, köpa en rotpost och hugga själv.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #18 skrivet: 06 mar-15 kl 17:09 »
Jag tycker det är klurigt, ex jag som har trädgårds utbildning där röj/trimmer och motorsågs hantering och körning ingick, anser ju att jag redan har utbildning. Men jag saknar ju då ett kort att visa upp.. får nog läsa på.
Vi har en i byn som jobbat i skogen i 15 år som nu tar kort för många tusen. Men jag såg honnom jobba tidigare och då han faktiskt inte har utbildning så gjorde han saker en utbildad inte gör av försäkrings skäl.. ex sågar över axelhöjd.

Tack för tråden jag ska lägga det här till att göra listan..måste vara klocke klart vad som gäller.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #19 skrivet: 14 mar-15 kl 21:11 »
Hej!

Det finns en aspekt till..... om endera parten har ekonomisk vinning av det som motorsågas krävs m-sågskort, dock inte på egen mark.

Sedan måste jag få undra; varför är en utbildning och certifiering så skrämmande? Det kan väl inte vara farligare att använda m.såg om man fått lite utbildning....

Bara för att någon sågat i skogen i 15 är kan denne ju också gjort fel i 15 år.... eller?

Gör gärna jmf med bilförare- det är inte samma sak idag som för 15år sedan

M-sågskortet är inte så svårt att ta- och kostar ingen förmögenhet, billigare än en veckas sjukskrivning iaf!
MVH/ bo

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #20 skrivet: 14 mar-15 kl 21:23 »
Det som jag tycker är skrämmande är all denna inskränkning i folks frihet som kommer krypande inom alla områden. Det dröjer inte länge förrän du måste ha körkort på förskärare eller osthyvel.

Om vi skall göra jämförelse med bilkörkort så skulle jag jämföra det med att den som hade kört lastbil bara behövde skicka in en ansökan för att få c-kort, eller skoterkörning som vi med gammalt b-kort får göra fortfarande.

Inget fel i utbildning, men ibland blir det bara för mycket...

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #21 skrivet: 15 mar-15 kl 12:48 »
Det som jag tycker är skrämmande är all denna inskränkning i folks frihet som kommer krypande inom alla områden. Det dröjer inte länge förrän du måste ha körkort på förskärare eller osthyvel.

Om vi skall göra jämförelse med bilkörkort så skulle jag jämföra det med att den som hade kört lastbil bara behövde skicka in en ansökan för att få c-kort, eller skoterkörning som vi med gammalt b-kort får göra fortfarande.

Inget fel i utbildning, men ibland blir det bara för mycket...

Hej!

Att jämföra med k-kort var inte det bästa men......att jämföra en osthyvel med en tvåtaktsmotor på 60-100 cc med en skärutrustning som har en hastighet på upp till 24m/sek är inte så rättvist heller. För ett antal år sedan fick man, om man kunde uppvisa ett intyg om lastbilskunskaper mm, faktiskt en c-behörighet- se då m-sågskortet som ett intyg på att du kan handskas med detta relativt "livsfarliga" redskap- om det bara var "utbildade" personer som sågade med m.såg skulle inte dessa vara så frekvent förekommande i olycks/skade-statistiken.
Jag känner igen din argumentation från debatten kring: bilbälteslag, hjälmkrav och rökfritt på krogen, alla såg det som en inskränkning i den personliga friheten- du kan ju välja att skita i lagen och ta ev konsekvenser eller flytta till ett område där det finns en lagstiftning som du känner dej bekväm med, men att skrika att det bara är dåligt med m-sågskörkort är lite överilat.

Ett körkort höjer iaf lägstanivån på användarna- och du får ju (tills det prövats) såga helt utan utbildning, skydd osv på egna träd på egen mark

MVH/ Bosse

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #22 skrivet: 15 mar-15 kl 16:30 »
Visserligen höjer kortet lägstanivån på användarna, men de som sågat i 15 år i skogen har nog mer kunskap generellt om motorsågsanvändning än de som kommer nybakade från motorsågskursen, därför vore det rimligt att göra som med c-kortet (eller motorcykelkortet, skoterkortet mm).

Och visst kan jag välja att skita i lagen, men om många släpper sin tilltro till lagar eftersom det finns för många och petiga, så får vi ett annat samhälle. Och jag undrar om den genomsnittlige svensken skulle känna sig bekväm med det...

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #23 skrivet: 15 mar-15 kl 17:18 »
 Nu närmar vi oss den principiella delen av diskussionen.  :( Att en enkel och resursbevarande livsstil blir omöjlig att bedriva lagligt eftersom myndigheter kräver utbildning och avgifter för precis allting. Hur många på forumet har ADR-kort till exempel? Ett sånt måste man minsann ha om man ska transportera t.ex ett uttjänat traktorbatteri till återvinningen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #24 skrivet: 15 mar-15 kl 18:59 »
Nu närmar vi oss den principiella delen av diskussionen.  :( Att en enkel och resursbevarande livsstil blir omöjlig att bedriva lagligt eftersom myndigheter kräver utbildning och avgifter för precis allting. Hur många på forumet har ADR-kort till exempel? Ett sånt måste man minsann ha om man ska transportera t.ex ett uttjänat traktorbatteri till återvinningen.


Polisen har gripit väldigt många som åker runt och samlar i hop gamla bilbatterier för export till Baltikum

http://www.svt.se/nyheter/sverige/kriminella-tjanar-stora-pengar-pa-avfall
http://www.op.se/jamtland/ostersund/bly-fran-gamla-batterier-ar-guld-vart-i-baltikum

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #25 skrivet: 15 mar-15 kl 19:21 »
 ADR kortet kostar 1500:- så det borde väl de kriminella kunna kosta på sig om det är så lönsamt. Hellre än 5000:- för ett sågkort för att fälla några enstaka övergrova träd några gånger om året.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #26 skrivet: 15 mar-15 kl 20:24 »
Nu närmar vi oss den principiella delen av diskussionen.  :( Att en enkel och resursbevarande livsstil blir omöjlig att bedriva lagligt eftersom myndigheter kräver utbildning och avgifter för precis allting. Hur många på forumet har ADR-kort till exempel? Ett sånt måste man minsann ha om man ska transportera t.ex ett uttjänat traktorbatteri till återvinningen.

Hej!
Resursbesparande skriver du- då är det väl rimligt att du kan visa att du har nödiga kunskaper om vad du ska göra om det riskerar att förorena tex grundvattnet?! ADR-utb.... o:)

Men handen på hjärtat;
Varför inte låta en ackrediterad återvinningsentrepenör hämta det miljöfarliga avfallet på din gård?

MVH/Bo

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #27 skrivet: 15 mar-15 kl 20:37 »
Hej!
Resursbesparande skriver du- då är det väl rimligt att du kan visa att du har nödiga kunskaper om vad du ska göra om det riskerar att förorena tex grundvattnet?! ADR-utb.... o:)

Men handen på hjärtat;
Varför inte låta en ackrediterad återvinningsentrepenör hämta det miljöfarliga avfallet på din gård?

MVH/Bo

Jag tror mycket få lantbrukare tänker så. Antingen är du en ovanlig lantbrukare eller så är du något annat.

Hur svårt är det att transportera ett batteri till återvinning utan att det läcker?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #28 skrivet: 15 mar-15 kl 20:59 »
Jag tror mycket få lantbrukare tänker så. Antingen är du en ovanlig lantbrukare eller så är du något annat.

Hur svårt är det att transportera ett batteri till återvinning utan att det läcker?

Jättelätt!

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #29 skrivet: 15 mar-15 kl 21:07 »
Hej!
Resursbesparande skriver du- då är det väl rimligt att du kan visa att du har nödiga kunskaper om vad du ska göra om det riskerar att förorena tex grundvattnet?! ADR-utb.... o:)

Men handen på hjärtat;
Varför inte låta en ackrediterad återvinningsentrepenör hämta det miljöfarliga avfallet på din gård?

MVH/Bo

Jo, det slutar väl med det. En ackrediterad återvinningsentreprenör, en ackrediterad skogsentreprenör, en ackrediterad byggentreprenör, en ackrediterad jordbearbetningsentreprenör och en ackrediterad djurskötare. En ackrediterad länsstyrelsetjänsteman som håller sitt vakande öga över alltihop. Själv sätter man sig i två rum och kök i ett åttavåningshus i Tensta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #30 skrivet: 15 mar-15 kl 21:23 »
Och ackrediteringen går på företagsnivå, så det säger inte mycket om kompetensen på den som kommer från det ackrediterade företaget. Och tjänstemannaansvaret är avskaffat så från myndighetshåll kan det komma vilket avskrap som helst. Men mera pärmar och mera kontroller blir det.

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #31 skrivet: 15 mar-15 kl 21:30 »
 "Grönt kort för tjänstemän" kanske är nästa uppfinning? :) En grundkurs i rättssäkerhet, respekt för äganderätt och personlig integritet.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #32 skrivet: 15 mar-15 kl 22:49 »
Motorsågskort är väl i grund och botten jättebra och att folk har utbildning i tunga och/eller farliga maskiner är ju endast en fördel.

Men varför ska det vara så förbannat dyrt??
Jag kan tänka mig att en kursledare ställer in en kurshelg om det inte finns tillräckligt många kursdeltagare, kanske 8-10 stycken som minimum. Och om varje deltagare då får betala 4000:- för två dagar så är blir det 40,000:- för en kurshelg! Det är ju vansinne! vad är det som kostar så mycket? Lite massaved och kedjor går inte på några 40,000. Om såna här saker ska lagstadgas så får nog de bestämmande bjuda till lite. Jag kan tänka mig att pröjsa en tusenlapp för ett kort, men 4000? Nejtack, då kör jag hellre "osäkert".

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #33 skrivet: 16 mar-15 kl 06:54 »
Jag gick en tredagarskurs i motorsågning och trädfällning för Skogsstyrelsen 1982. Det var en bra kurs. Jag kommer fortfarande ihåg mycket av innehåll fast jag praktiserat det mycket lite hittills. Undrar om den gäller ... om jag skulle behöva.

Gilbert

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #34 skrivet: 16 mar-15 kl 07:06 »
Kursen är kanske inte lika viktig för en själv men om man är flera i skogen och jobbar så behövs lite säkerhetstänk. Kursen går säkert inte ut på hur man startar & byter olja ... utan trädfällning.

Ingen vill gå ut med en icke utbildad jägare på jakt i skogen med bössa. Trots utbildning med jägarexamen händer det en och annan svår olycka.

Skogen och trädfällning ser jag på samma sätt. Ingen vill höra någon skrika bakom dig och få hoppa undan för ett fallande träd som någon helt okunnig varit på. Jag fällde själv en tall som var metern i omkrets mellan två byggnader som var ca 10 meter emellan. Pirrigt så att svetten lackar!

Kolla alla smarta trädfällare på Youtube som fäller över sina egna hus/sommarstugor/bilar .. dom har inte gått någon kurs och alla kunde köpa ett stooort motorsåg och starta den själv. Det var bara omdömet och säkerhetstänket som saknades.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #35 skrivet: 16 mar-15 kl 07:14 »
Då var tallen lång också, förmodar jag.

Jag fällde en 12-15 meter lång ask på inkommande oisolerad elledning till mitt hus. Felbedömde trädets längd. Detta gjorde jag trots kurs och räkneförmåga. Det blev kortslutning och diverse förvecklingar. Just att mäta ett stående träds längd tycker jag därefter är en viktig sak ... men det finns ju utrustning för sådant. Man bör också kunna jobba med syftlinjer och jämförelseobjekt av känd längd. Jag tror jag försökte göra det, men fick inte till det.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #36 skrivet: 16 mar-15 kl 08:15 »
Nu närmar vi oss den principiella delen av diskussionen.  :( Att en enkel och resursbevarande livsstil blir omöjlig att bedriva lagligt eftersom myndigheter kräver utbildning och avgifter för precis allting. Hur många på forumet har ADR-kort till exempel? Ett sånt måste man minsann ha om man ska transportera t.ex ett uttjänat traktorbatteri till återvinningen.
Nope. Ska du transportera små mängder eget farligt avfall (traktorbatteri i det här fallet) räcker det med att du skickar in en anmälan till länsstyrelsen, samt för en transportjournal på ett papper. (Eller låtsas du inte om att du har enskild firma, tänker dig att du kör det gamla batteriet som privatperson, och skriver inga papper eller anmälningar alls...)
Vad gäller att snuten ger sig på dem som transporterar en massa gamla blybatterier på någon släpkärra, beror väl på att snutarna vet om att batterierna som regel är stulna, men detta är svårt att bevisa. Därför sätter de åtminstone dit dem för brott mot ADR-föreskrifterna. (Ett batteri går bra att dra omkring med, ett ton batterier är däremot ett brott mot någonting i den nästan decimetertjocka ADR-boka´, om du inte har ordentligt skyltat, godkänt fordon samt ett eget ADR-kort.)
Skulle vara intressant att veta var de genomför ADR-utbildningar för 1500 spänn o:) ?

Rent principiellt, vad gäller trådens egentliga ämne, kan en också undra varför en av de grupper som är hårdast drabbad av skogsarbetesolyckor och -dödsfall, nämligen äldre gubbar som "minsann kan det här" och fäller träd i egen skog - inte behöver motorsågskörkort? Som vanligt tassar regelbyråkraterna något försiktigare runt alla som kan vara i närheten av att räknas som privatpersoner...tack och lov. Eller?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #37 skrivet: 16 mar-15 kl 08:18 »
 Jag fällde 300-400 träd över en elledning. :-[ Ledningen gick parallellt med en väg som skulle breddas och jag fällde åt min processor. Motorsågskörkort hade inte hjälpt i det läget. Däremot bättre direktiv/ information ifrån arbetsledningen. Det var lite synd om en tant som fick bo "off-grid" ett tag.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #38 skrivet: 16 mar-15 kl 08:22 »
Vilken bedrift ;D !
Du menar att tantan inte uppskattade detta alternativa liv efter förtjänst?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #39 skrivet: 16 mar-15 kl 08:28 »
Skräptanten: Jag har inte lust att skicka papper till länsstyrelsen och bokföra varje gång jag kör något till tippen. Så är det bara. Det är väl mig det är fel på som inte uppskattar myndigheternas välmenande omsorg.
ADR-utbildningar kan man göra på nätet för runt 1500 om man vill. Det är inte säkert att man lär sig något men utbildaren får pengar och det är ju det viktigaste.

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #40 skrivet: 16 mar-15 kl 08:35 »
Vilken bedrift ;D !
Du menar att tantan inte uppskattade detta alternativa liv efter förtjänst?

Nej, hon var nog lite för bunden till det industrialiserade konsumtionssamhället för att uppskatta att bli tvångs-offgriddad. :(
 Det här var före att mobiltelefonerna blev allmän egendom så telefontråden rök säkert samtidigt.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #41 skrivet: 16 mar-15 kl 09:59 »
Jag tycker att den som jobbar med fällning av träd ihop med andra eller ensam självklart ska ha utbildning i någon form.
Många med mej har redan utbildning och jag tänker då INTE betala en massa pengar som jag inte har för att gå en kurs å få ett papper på att jag GÅTT utbildningen som jag redan har.
Det finns inga papper/körkort i världen eller heller pengar i världen som kan garantera att någon är vettig i huvet.
Även den vettigaste kan göra fel bedömningar sjävklart..mänsklig faktor osynliga spänningar mm.

Säkerhets tänk, är ju a och o. Så att iallafall inte andra förolyckas om man själv gör misstag.
Det är därför, det är säkerhets avstånd.
Det är självklart att den som håller på, ska vara insatt i vad som gäller.
En annan aspekt är ju sen försäkringar som INTE GÄLLER om man inte följt uppsatta säkerhets regler. Å DÅ spelar det ingen roll om man har 10 kort kan jag säja.
Det finns inga försäkringar i världen som kan ersätta en kompis som fick ett träd på sig.







Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #42 skrivet: 16 mar-15 kl 10:27 »
Nja som jag förstår det så gäller kravet även företagare.

"En arbetsgivare ska beträffande motorkedjesågar och röjsågar följa det
som föreskrivits i arbetsmiljölagen och de föreskrifter som meddelats
med stöd av den lagen även när det gäller arbetsgivarens eget arbete. För
arbetsgivare som utför arbete för egen räkning gäller samma regler som för
ensam- och familjeföretagare. Detsamma gäller för yrkesmässig verksamhet
som två eller flera personer, som inte är medlemmar av samma familj, driver
för gemensam räkning utan anställda"

Så bedriver du "yrkesmässig verksamhet" på din egen eller annans skog så måste du följa lagen. Jag tror att har du f-skatt och arbetar i skogen så kan det anses vara yrkesmässig verksamhet. 


Däremot så är ensamarbete för andra än arbetstagare undantaget kraven.

"Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam
eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan
anställd undantas från bestämmelserna..."
"
"...gäller dock inte den som använder en motor-
kedjesåg eller en röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller inom byggnads-
och anläggningsarbete"


Sen är kravet på utbildning inte motorsågskörkortet utan att du avlagt godkänt teoretiskt och praktiskt prov motsvarande det arbete som du ska genomföra. Har du betyg/kursbevis på motorsågskurs innan motorsågskörkortets tid, exempelvis skogsbruksgymnasium eller dylikt så borde det rimligen duga.

"Exempel på dokumentation som avses i 17
§ andra stycket
kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis."



[url=http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf
[/url]


Okej hittade länken !
Rimligen borde ju betyg på rätt utbildning vara lika ställt med kort.

Ska läsa! Här är en fungerande länk

http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #43 skrivet: 16 mar-15 kl 10:39 »
Nedröjt lämnat att ruttna ned ,får externa vedhuggare ta rätt på det utan motorsågskort eller med yxa

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #44 skrivet: 16 mar-15 kl 10:58 »
Nedröjt lämnat att ruttna ned ,får externa vedhuggare ta rätt på det utan motorsågskort eller med yxa

Då blir väl miljötalibanerna galna för att du tar skalbaggarnas bo ;D

Jag gick en kurs för länge sedan där de pratade om vikten att sälja veden som "rotpost" för att komma runt skadestånd/försäkringsansvar om man låter någon t ex hugga ved på sin mark. Då räckte det med en symbolisk summa och ett papper som båda skrev på. De hade något exempel om när svågern (som skadat sig allvarligt då han högg ved) varit tvungen att stämma skogsägaren för att försäkringarna glappade.

Alternativt så tar du veden men skogsägaren anmäler dig ej för stöld. Det juridiska låg visst i att om han låter dig ta veden gratis så ses han som arbetsgivare.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #45 skrivet: 16 mar-15 kl 11:10 »
Ja det kan bli märkliga situationer.
Ex en stor björk som gick av när det stormade och föll ut på vägen.
Alla som kan köra motorsåg men inte har kort börjar ju klia sig i huvudet för ingen vet vad som gäller.
Alla vet att trädet måste bort från vägbanan.
Att köra motorsåg betyder inte alltid att fälla träd.
Tänker även framtida stormar.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #46 skrivet: 16 mar-15 kl 11:19 »
Läser arbetsmiljöverkets skrift 2012: 1 och undrar om det kommit ut en ny 2015, med tanke på det nya kravet från årsskiftet ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #47 skrivet: 16 mar-15 kl 11:24 »
Läser arbetsmiljöverkets skrift 2012: 1 och undrar om det kommit ut en ny 2015, med tanke på det nya kravet från årsskiftet ?


om jag inte har fattat det helt fel så har kravet funnits sedan 2012, men det har varit en "övergångsperiod på två år för att ge möjlighet att planera och genomföra utbildningar" (http://www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2015/42412.aspx)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #48 skrivet: 16 mar-15 kl 11:27 »
Skummade igenom den, och tror inte det kommer en ny för det nya kravet. Det är nog bara en fördröjning för att alla skall hinna gå kursen.

En otäck iakttagelse jag gjort är att det görs väldigt mycket reklam för motorsågar, framför allt i billighetsbutiker som Jula, Biltema, coop osv. De riktar sig till de som skall fälla ett träd vid sommarstugan och såga lite ved. Lite grann som med det trendiga i att ta jägarexamen och börja jaga, fast ingen riktig vana finns vare sig med vapen eller slakt.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #49 skrivet: 16 mar-15 kl 11:37 »
Ja det kan bli märkliga situationer.
Ex en stor björk som gick av när det stormade och föll ut på vägen.
Alla som kan köra motorsåg men inte har kort börjar ju klia sig i huvudet för ingen vet vad som gäller.
Alla vet att trädet måste bort från vägbanan.
Att köra motorsåg betyder inte alltid att fälla träd.
Tänker även framtida stormar.

Det var ju inte lätt. Om det handlar om ett stormfällt träd vid väg så räcker det inte med ett vanligt A+B-kort speciellt om det ligger utanför ens egna mark.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #50 skrivet: 16 mar-15 kl 11:50 »
Har varit i den situationen. Hade dessutom ingen såg med men en gubbe i en bil från andra hållet hade en som jag använde.
 Hade det hänt idag och jag blivit åtalad så kunde jag möjligen med stöd av det som anförts tidigare i tråden hävda att jag gjorde det helt idéellt och att inget anställningsförhållande förelåg.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #51 skrivet: 16 mar-15 kl 12:45 »
Nedröjt lämnat att ruttna ned ,får externa vedhuggare ta rätt på det utan motorsågskort eller med yxa
Läste i en tidning för ett tag sedan att man ska vara väldigt försiktig i sådana fall. Som markägare kan man ha ett arbetsgivaransvar för vedhuggare.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16978
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #52 skrivet: 16 mar-15 kl 12:48 »
Läste i en tidning för ett tag sedan att man ska vara väldigt försiktig i sådana fall. Som markägare kan man ha ett arbetsgivaransvar för vedhuggare.

Om vedhuggaren har köpt eller fått veden så råder inget arbetsgivarförhållande.
Samma sak om man köper stående ved.
Dock skall denne jobba på egen hand i skogen så hä inte kan ha ihjäl nånn annan än sig själv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #53 skrivet: 16 mar-15 kl 13:54 »
Ja det kan bli märkliga situationer.
Ex en stor björk som gick av när det stormade och föll ut på vägen.
Alla som kan köra motorsåg men inte har kort börjar ju klia sig i huvudet för ingen vet vad som gäller.
Alla vet att trädet måste bort från vägbanan.
Att köra motorsåg betyder inte alltid att fälla träd.
Tänker även framtida stormar.

Har varit i den situationen. Hade dessutom ingen såg med men en gubbe i en bil från andra hållet hade en som jag använde.
 Hade det hänt idag och jag blivit åtalad så kunde jag möjligen med stöd av det som anförts tidigare i tråden hävda att jag gjorde det helt idéellt och att inget anställningsförhållande förelåg.

Jag brukar ha fogsvans med mig i bilen.  ;)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #54 skrivet: 17 mar-15 kl 07:56 »
Skräptanten: Jag har inte lust att skicka papper till länsstyrelsen och bokföra varje gång jag kör något till tippen. Så är det bara. Det är väl mig det är fel på som inte uppskattar myndigheternas välmenande omsorg.
ADR-utbildningar kan man göra på nätet för runt 1500 om man vill. Det är inte säkert att man lär sig något men utbildaren får pengar och det är ju det viktigaste.
Förstår detta. Ville ha fram att du faktiskt inte behöver ha ADR-kort för att köra lite egenproducerat pjunk till tippen. (Så därför ser du dig själv som en strikt privatperson och bekymrar dig inte över papprena...)
1500 lät väldigt billigt för en utbildning som, vill jag minnas, är ett par veckor på heltid om en ska gå en redig. Det är kanske nätbaserade utbildningar för diverse myndighetskrav som en skulle bli rik på?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #55 skrivet: 17 mar-15 kl 09:30 »
Jag har en ADR-light som var hopbakad med sprängkursen för att få köra omkring med mindre volymer dynamit. Det var bara en knapp dag, kan knappast kostat så många tusenlappar om man tog den fristående. ADR har väl olika nivåer.

Gilbert

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #56 skrivet: 17 mar-15 kl 09:43 »
Är det lämpligt att gå en sprängkurs när man transporterar dynamit  ;D

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #57 skrivet: 17 mar-15 kl 11:37 »
Om vedhuggaren har köpt eller fått veden så råder inget arbetsgivarförhållande.
Samma sak om man köper stående ved.
Dock skall denne jobba på egen hand i skogen så hä inte kan ha ihjäl nånn annan än sig själv.

Arbetsgivaransvaret kan även inbegripa sådana situationer. Anses markägare ha nytta av handlingen är man arbetsgivare. http://sakerskog.se/wp-content/uploads/2014/11/Om-ansvar-för-arbetsmiljön-inom-privatskogsbruket.pdf
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #58 skrivet: 17 mar-15 kl 14:07 »
Är det lämpligt att gå en sprängkurs när man transporterar dynamit  ;D

Framför allt är det läge att ha alla dessa certifikat rätt när man spränger på offentliga platser. Det blir så tråkigt om någon inte nöjer sig med det vanliga att uppträda som om man var utsänd av högre makt och citera lite ur Hedebyborna "Tjänsteärende å det bestämdaste..." ;D Det kan ju komma en riktig tjänsteman som saknar humor.

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #59 skrivet: 17 mar-15 kl 14:45 »
 Man kan behöva spränga något byråkratkontor som uppfinner krav, pålagor och avgifter för landsbygdsöverlevare. Lämpligt att sprängningen sker i laga ordning och framförallt att inte laddningen är underdimensionerad.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #60 skrivet: 18 mar-15 kl 09:07 »
Ja det kan bli märkliga situationer.
Ex en stor björk som gick av när det stormade och föll ut på vägen.
Alla som kan köra motorsåg men inte har kort börjar ju klia sig i huvudet för ingen vet vad som gäller.
Alla vet att trädet måste bort från vägbanan.
Att köra motorsåg betyder inte alltid att fälla träd.
Tänker även framtida stormar.

Det låter som ett utmärkt tillfälle för en studiecirkel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 2 användare
Stengrim, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser