Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Konstmjölk"  (läst 3498 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
"Konstmjölk"
« skrivet: 01 apr-09 kl 08:32 »
Är på väg att ge upp försöken att få tackan att ta till sig sitt ena lamm.

Har diat flera dagar av mamman. Är det ok att ge vanlig komjölk (obehandlad) eller ska det vara nån råmjölk?

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: "Konstmjölk"
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 08:48 »
Efter tre dagar behövs inte råmjölk längre.
Vi ger LGprodukters mjölkersättning, vi bor liksom runt hörnet til lg..  Granngården har ju Pontus mjölkersättning.
Vänner till oss hämtar mjölk hos en bonde och syrar den med filmjölk.




ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Konstmjölk"
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 09:10 »
Tänkte också hämta mjölk direkt från källan. Berätta gärna mer om syrningen med filmjölk. Är det nått man måste göra och hur?

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: "Konstmjölk"
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 09:23 »
ja visst måste man göra syrningen själv. Jag vet ju inte hur precis dom gör, men när vi syrar vår getmjölk för att ha egen filmjölk då tar jag en dl köpt filmjölk på en liter getmjölk, häller den i, rör om, och låter stå i ett dygn.



ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Konstmjölk"
« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 09:22 »
Då har vi gett upp försöken att få tackan att ta till sig sitt lamm.

Har hört olika uppgifter på det där med syrning - är det något man bör göra? Riskerar man få problem om man ger osyrad mjölk?

Vad säger ni är det lämpligt att som tidigare föreslaget att ta 1 dl filmjölk till 1 liter komjölk och sen låta stå ett dygn?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "Konstmjölk"
« Svar #5 skrivet: 05 apr-09 kl 09:57 »
Är det ok att ge vanlig komjölk (obehandlad)?

Fårmjölk är en unik.
Den har nästan dubbelt så höga halter av protein och fett 7%  i jämförelse med get- och komjölk.

Något att fundera på kanske..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Konstmjölk"
« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 10:12 »
Kan man då exempelvis blanda i lite råmjölk (ko) i komjölken för att få upp proteinet och fettet - tro?

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "Konstmjölk"
« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 10:24 »
Vi brukar vispa i en äggula i mjölkersättning. 1 gula per lit. Det har fungerat här.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: "Konstmjölk"
« Svar #8 skrivet: 05 apr-09 kl 10:28 »
Jag skulle personligen aldrig våga lita på att den egna blandningen med komjölk/filmjölk ger rätt ph och rätt försörjning till ett lamm. Det är så lätt att få magen i olag, och så svårt att sedan komma till rätta med det igen.

Jag ger Pontus lammnäring, det märks på lammen att de mår väl av det och det skiljer ingenting i tillväxt på lammen på flaska och de som går med mödrarna.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: "Konstmjölk"
« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 10:34 »
Kan man då exempelvis blanda i lite råmjölk (ko) i komjölken för att få upp proteinet och fettet - tro?
Nej det är en dålig ide - lammen riskerar att få diarre.

Men att använda Laktosfri grädde för att höja fetthalten är en ide.
Har inte prövat äggula varianten själv, (kräver nog egna höns).

Jag har gjort som Ia gett lammnäring :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: "Konstmjölk"
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 21:09 »
Jag har hörde någon som köpte syrningspulver avsett för kalvar som var billigt och räckte hur länge som helst. Detta användes till komjölk som gavs till flasklamm och fungerade bra. Men som sagt så är ju komjölken lite blaskigare så att blanda i lite råmjölk är nog inte så dumt. Det är också bra att blanda mjölk från minst tre kor för att inte lammen ska få anemi.

Här kan du läsa om ett sätt att föda upp flasklamm rationellt på:
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/startsida/arkiv/14-lammproduktion/241-rationell-upp-foedning-av-napplamm-norsk-modell

fårmamma

  • Inlägg: 23
SV: "Konstmjölk"
« Svar #11 skrivet: 06 apr-09 kl 00:00 »
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/startsida/arkiv/14-lammproduktion/241-rationell-upp-foedning-av-napplamm-norsk-modell


Var kan man köpa detta "extra smakrika" lammkraftfoder för extra små lamm ? dom menar nog inte det vanliga lammpelletsen, eller ?
 

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "Konstmjölk"
« Svar #12 skrivet: 06 apr-09 kl 21:26 »
Det första viktiga är ju råmjölken, och den har ju lammen fått. Sen kör man lammnäring, kall eller varm, i flaske eller spann beroende på lägenhet. Kompletterar med kraftfoder. Jag kör kross till lammungarna, inte pellets. Men jag har heller inte nån intensiv uppfödning så om en unge kostar femti spänn mer eller mindre att föda upp spelar det ingen roll. Jag har sällan nappungar och i så fall mycket få. Just nu har jag två, för deras mamma blev sjuk och fick avlivas. De ungarna har fått dia i nästan en vecka, så de har fått all råmjölk de ska ha.
snus? vad är priset på en pris?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: "Konstmjölk"
« Svar #13 skrivet: 06 apr-09 kl 21:58 »
Kross är inte lyckat till får och definitivt inte lamm. Ska de ha spannmål så ska det vara hel säd. Men du kan inte föda upp ett lamm som inte diar sin mor på enbart spannmål efter att man vant av mjölken, det ger inte tillräckligt med energi och protein på långa vägar. Till lammkammare hos de lamm som diar är det dock helt OK med spannmål, men hel.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "Konstmjölk"
« Svar #14 skrivet: 06 apr-09 kl 23:05 »
Kross är inte lyckat till får och definitivt inte lamm. Ska de ha spannmål så ska det vara hel säd. Men du kan inte föda upp ett lamm som inte diar sin mor på enbart spannmål efter att man vant av mjölken, det ger inte tillräckligt med energi och protein på långa vägar. Till lammkammare hos de lamm som diar är det dock helt OK med spannmål, men hel.

Menar du att krossat korn är bättre för tackorna än för lammungar i 1-3 veckors ålder? Varför skulle vuxna djur klara krossat korn bättre än späda lammungar?

Och det här förstår jag heller inte;
Men du kan inte föda upp ett lamm som inte diar sin mor på enbart spannmål efter att man vant av mjölken, det ger inte tillräckligt med energi och protein på långa vägar.

Vaddå vant av med vilken mjölk? Och vaddå föda upp på enbart spannmål.

Antingen ska jag lära mig skriva eller du lära dig läsa.
snus? vad är priset på en pris?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Konstmjölk"
« Svar #15 skrivet: 06 apr-09 kl 23:14 »
Hel säd är bäst till får oavsett ålder.
Jag tror också det blir för lite energi och protein med bara spannmål till ett flasklamm, jag vill i alla fall gärna "få igång" även dessa lamm så att de växer lika bra som sina jämnåriga och då kan man behöva lite mer krut än vad det finns i spannmål.
                                     Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "Konstmjölk"
« Svar #16 skrivet: 06 apr-09 kl 23:22 »
Men varför ger en del pellets till sina lammungar? Eller till vuxna lamm?

Hel korn ger jag aldrig, däremot hel havre. Kornet krossar jag, särskilt till lammungar.
snus? vad är priset på en pris?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: "Konstmjölk"
« Svar #17 skrivet: 06 apr-09 kl 23:45 »
Flasklamm ska ha mjölkersättning tills de vuxit 10 kg från födseln, ca 6 veckor gamla, därefter ingen mjölk. Då ska de istället ha fri tillgång till kraftfoder tills dess att de är i avvänjningsålder, ca 100 dagar, förutsatt att det finns försörjande bete. Kraftfodret måste kunna tillgodose det behov av näring som lammet skulle fått från tackan när det nu av vilken anledning inte kan få det. Enbart säd kan inte tillgodose det behovet. Så det är inte bara "en del" som ger sina flasklamm pellets, utan de allra flesta skulle jag påstå.

Säden har inte alls samma näringshalt nuförtiden, pga det extensiva jordbruket. Många gånger har inte säd mycket mer näring i sig än vad halmen har.........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

 

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: "Konstmjölk"
« Svar #18 skrivet: 07 apr-09 kl 22:08 »
Var kan man köpa detta "extra smakrika" lammkraftfoder för extra små lamm ? dom menar nog inte det vanliga lammpelletsen, eller ?
 

Nej, dom syftar på startfoder som fler och fler har börjat tillverka t ex Svenska Foders Fiol Lammstart:
http://www.svenskafoder.se/?p=2760&m=1683
eller Lantmännens Lamm 503
http://direkt.lantmannen.com/ (klicka på Foder, sen Produkter och till sist Får...)

Jag har provat Lantmännens och det är toppenbra till unga lamm som startfoder!

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: "Konstmjölk"
« Svar #19 skrivet: 07 apr-09 kl 22:36 »
Säd innehåller mer näring än halm, det gör det. Eller varför skulle det inte? Och med det extensiva jordbruket - hur menar du där? Spannmål gödslar man ju ganska mycket, även i t ex ekologisk odling.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 3 användare
Hans Hultén, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser