Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal spenar  (läst 9946 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Antal spenar
« skrivet: 23 nov-06 kl 12:37 »
Hej,

Vi håller på att klippa våra får nu (lite sent men bättre sent än inte alls...:-) och då upptäckte vi en märklig (?) sak på en av våra småtackor. Hon har fyra spenar. Alla våra andra har ju bara två och vi blev ganska förvånade...

Finns det får med fler spenar än två, utom hon därute i lagårn... ?:)

Nån som vet?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Antal spenar
« Svar #1 skrivet: 23 nov-06 kl 13:05 »
Det är "extra spenar" precis som kor kan få.
Inte något man kan bli glad över... utan man brukar slakta såna lamm. Det är ärftligt.

Varför man inte vill ha dem är att det kan bildas lite mjölk i de där "extra spenarna" och då blir det otroligt lätt en juverinflamation av det hela  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Antal spenar
« Svar #2 skrivet: 23 nov-06 kl 14:19 »
Nej, vad tråkigt... :(

Just denna lilla tacka har vi pysslat en hel del med i sommar för att få upp vikten på henne och hon har blivit så fin.... Vi pratade just om att vi kan låta henne gå med baggen, men det kanske inte är en bra idé då.

Tack för svaret.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

queer

  • Inlägg: 195
Re:Antal spenar
« Svar #3 skrivet: 23 nov-06 kl 15:46 »
Äsch, bry Dig inte om allt vad andra tycker ...

Får och kor med "för många spenar" har ju funnits i alla tider ...

Behåll du lammet om Du tycker om henne.  :)

Anthea

  • Gäst
Re:Antal spenar
« Svar #4 skrivet: 23 nov-06 kl 16:57 »
Jag hade behållt henne. Jag har/har haft någon tacka med 4 spenar och inte haft några problem. Men det beror väl också på vad man vill med sina får. Att ha lite djur till husbehov eller vara lammproducent.

Lycka till!
« Senast ändrad: 23 nov-06 kl 16:58 av Anthea »

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Antal spenar
« Svar #5 skrivet: 23 nov-06 kl 17:46 »
Kuriosa med liten anknytning till trådämnet. Anne Boleyn,  Henrik VIII andra hustru, lär ha haft tre bröst, samt 6 fingrar, åtminstone på vänsterhanden.

Edgar

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Antal spenar
« Svar #6 skrivet: 23 nov-06 kl 19:28 »
Inte slakar jag tackor med extra spenar...

ofta får de inga problem alls med dem... men skulle det bli det då får man ju över väga ev slakt...

som sagt på kor är det MYCKET vanligt...

När jag var på elmia för några år sedan såg jag att "best in chow" kossan - hade extra spenar....

Det är som sagt vanligt med en eller flera extra spenar...
och hur ärftligt vet jag inte... en del ha och andra inte... inte vissa tacklinjer eller så... vad jag sett...

När jag gick på lantbruksskola i början av 1980 talet så klippte man bort extra spenarna på klavarna......men sax....

Det gör man inte längre...

Individ avels ansvarige hos oss- kommer och exteriör bedömer mina kossor ibland-säger att så länge de int sitter ivägen för mjölkmaskinen så bryr man sig inte så mycket om detta...  
Men det antecknas...

Så inte behöver du du slakta henne bara för det...

Men man gör som man vill...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Antal spenar
« Svar #7 skrivet: 24 nov-06 kl 00:31 »
När jag gick på lantbruksskola i början av 1980 talet så klippte man bort extra spenarna på klavarna......men sax....

Det gör man inte längre...

Nej man slutade ju med det när man upptäckte att det var rätt vanligt att man klippt bort FEL spenar  :P
Och att det var extraspenarna som blivit kvar  ;D

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

stina1111

  • Gäst
Re:Antal spenar
« Svar #8 skrivet: 24 nov-06 kl 13:46 »
Vi har många tackor med extra spenar som de även mjölkar på, det är aldrig lika mycket mjölk i dem och många mjölkar inte alls på dem, men våra tackor får många lamm 3-5 st och jag tycker det blir lugnare bland lammen om det finns fler spenar, då hinner lamm nr 1 få i sig en slurk från huvud spenen, innan extra spenen är slut och kan då släppa fram lamm nr 2 utan att hänga kvar hysteriskt för att den är hungrig, på det viset turas de om lite mer istället för att slåss om samma och ingen får något,  utan att spenen blir sönder dragen och får bitskador, får mina tackor oftast juver inflamation i stället, kul att stå där med en tacka som har 4 lamm och har fått kallbrand juvret!!
så även om spenarna är tomma lurar det undan ett par lammungar en liten stund , för att de ska kunna äta i skift.
Men får man bara en eller två lamm ungar förstår jag att man kan få problem , men det finns en annledning till allt det gäller bara att räkna ut den ;)

sofia på gotland

  • Inlägg: 39
Re:Antal spenar
« Svar #9 skrivet: 24 nov-06 kl 15:06 »
Mer kuriosa:
Det finns kvinnor även idag som får en "extraspene"! Jag vet två, fast min kusin opererade bort sin "lilla tre" för att vårtan hamnade under behåbandet och blev sönderskavd. Den andra, som fortfarande har sin kvar, hade blygsam mjölkproduktion i lilltrean under amningen, satte en kopp under när det droppade, men barnen föredrog de två normalstora normalplacerade.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Antal spenar
« Svar #10 skrivet: 24 nov-06 kl 17:48 »
Tack för alla svar! LillaVit verkar ju vara i gott sällskap... :)

Vi behåller henne nog och låter henne lamma, blir det problem så får vi ta det då. Det skulle kännas så trist att ta bort henne nu när hon äntligen har blivit så stor o fin...



Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Antal spenar
« Svar #11 skrivet: 28 mar-07 kl 19:17 »
Jadå, jag hade också ett antal sådana på både fåren och getterna.  Inte var det väl precis positivt, och visst verkade det helt klart vara ärftligt, men vem har ett perfekt djur?  inte kan man slakta en individ bara för att den har ETT litet fel!  Jag tycker det är värre om de till exempel stångas, eller, som ovan beskrivits, inte kan turas om att dia som civiliserade kreatur.

Men notera det för allt i världen; det är svårt att komma ihåg alla detaljer efter några generationer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Antal spenar
« Svar #12 skrivet: 28 mar-07 kl 20:16 »
Vid genomgång av tackorna upptäckte jag att en av ungtackorna född -06 hade fyra spenar  :P. Hoppas att de inte börjar trassla när hon snart ska lamma.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Antal spenar
« Svar #13 skrivet: 30 mar-07 kl 10:47 »
Det är flera av mina tackor som har "extringar" och oftast är det inga problem, men i år var det en minsting i en fyrkull som envist har hängt i en extraspene som inte ger mycket mat.............. inte har det förstånd på att byta heller, jag stödmatar den och hoppas på stigande vett! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser