Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avel Almogefår  (läst 9233 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: avel Almogefår
« Svar #20 skrivet: 20 sep-11 kl 19:15 »
Om man slaktar far- dotterparningar blir det ju ingen inavel.

Nämen jag har ju tänkt att behålla så många tacklamm som möjligt. Är jag ensam om det? Spara tacklammen och slakta bagglammen, om det inte går att sälja till liv förstås.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Chatarina

  • Inlägg: 25
    • Övriga världen
SV: avel Almogefår
« Svar #21 skrivet: 20 sep-11 kl 19:20 »
Intressant diskussion hm.... Har samma tankar som dig "betsla"
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 19:22 av Chatarina »

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: avel Almogefår
« Svar #22 skrivet: 20 sep-11 kl 19:25 »
Om du börjar med fyra tackor är de åtta efter ett år, tolv efter två, sexton efter tre, tjugo efter fyra... Vid det laget är det kanske rimligt att ha fler baggar? Om inte annat så för genbankens skull, så sned könsfördelning är inte bra.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: avel Almogefår
« Svar #23 skrivet: 20 sep-11 kl 19:44 »
Om du börjar med fyra tackor är de åtta efter ett år, tolv efter två, sexton efter tre, tjugo efter fyra... Vid det laget är det kanske rimligt att ha fler baggar? Om inte annat så för genbankens skull, så sned könsfördelning är inte bra.

Men jag har inte tänkt att ha så många tackor, runt 6-7 stycken bara.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

rangs

  • Inlägg: 44
    • -
SV: avel Almogefår
« Svar #24 skrivet: 20 sep-11 kl 19:44 »
Om du börjar med fyra tackor är de åtta efter ett år, tolv efter två, sexton efter tre, tjugo efter fyra... Vid det laget är det kanske rimligt att ha fler baggar? Om inte annat så för genbankens skull, så sned könsfördelning är inte bra.

Hm men om man har kvar samma bagge efter år 1 så och vill fortsätta utöka och behålla sina tacklamm så kommer ju han att betäcka sina döttrar eller tänker jag fel  ???  är det inte bättre då köpa in en bagge till och betäcka dessa tackor som föds året efter så att man minimerar risken för att det blir fader-dotter parning  ???
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: avel Almogefår
« Svar #25 skrivet: 20 sep-11 kl 19:51 »
Jag tjatar om vikten att när man "tvingas" köpa nytt handjur, att man då köper oanvända baggar så att man maximerar antalet hannar i aveln. Det blir ju onekligen att hanarna blir flaskhalsen inom djurslag där man använder en hane till väldigt många hondjur.
Om man har låt oss säga 4 tackor och under 5 år inte utökar sin besättning utan håller sig till samma djur, då kan man ju givetvis behålla sin bagge. Men om man pumpar ut djur på marknaden under dessa år blir det ju väldigt lätt snett i generna.. Vissa är ju bättre än andra att sälja sina djur.
Lorita; jag är säkert bimbo, men vilket forum har du bytt ifrån? FB?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: avel Almogefår
« Svar #26 skrivet: 20 sep-11 kl 19:54 »
Ja, jag kan gå med på att när jag har en 6-7 tackor då kan jag använda samma bagge i flera år. Om jag då väljer att hela tiden sälja lammen, men så fort jag sparar ett tacklamm så vill jag nog helst att betäcka henne med en bagge hon inte är så nära släkt med som sin far.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: avel Almogefår
« Svar #27 skrivet: 20 sep-11 kl 19:57 »
Ja, kan man undvika nära parningar så är det ju bra, även om inte lammen föds med två huvuden per automatik efter en generations inavel  ;)

Fler borde faktiskt prova att ha en extra bagge. De är hur sköna som helst när de går i egen box och på eget bete under sommaren. Helt annat tempo än tackorna... Livsnjutare kanske är rätta ordet. Tycker man att en bagge är ett problem så löser man det enklast så, genom att skaffa en till!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: avel Almogefår
« Svar #28 skrivet: 20 sep-11 kl 20:35 »
Jaha... jag som bara har 4 tackor behöver ju bara en bagge för att betäcka dem och har ingen lust att köpa 2 olika då det ju inte är direkt gratis. Han kommer ju redan år två börja betäcka sina döttrar. Eller menar ni att jag då ska köpa ytterligare en bagge? Jag hänger inte med.

I stora besättningar kan det ju funka med samma bagge/-ar eftersom man kan dela in dem i grupper, men i små?

Antingen byter du tacklamm med någon eller så gör du en tidig föryngring och byter bagge tänker du utöka flocken väldigt mycket, en dag måste du ju stå med rätt antal tackor och då behåller du baggen läääääääääänge.

Om du nog tror på min teori och inte på mixa så många gener som möjligt på så korttid som möjligt då byter du bagge ofta  o:)
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 20:40 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: avel Almogefår
« Svar #29 skrivet: 20 sep-11 kl 20:43 »
Ja, kan man undvika nära parningar så är det ju bra, även om inte lammen föds med två huvuden per automatik efter en generations inavel  ;)

Nä, är det sant?? ;D

Fler borde faktiskt prova att ha en extra bagge. De är hur sköna som helst när de går i egen box och på eget bete under sommaren. Helt annat tempo än tackorna... Livsnjutare kanske är rätta ordet. Tycker man att en bagge är ett problem så löser man det enklast så, genom att skaffa en till!

Ja, om jag blir fårbonde på allvar med över 10 tackor eller så - då vill jag definitivt ha några baggar. I alla fall om de är lika gosiga som den jag köpte nu för några dagar sen. Fast han är ju inte året än iofs, har inte blivit gammal lunkande gubbe än =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: avel Almogefår
« Svar #30 skrivet: 20 sep-11 kl 20:46 »
Ja, kan man undvika nära parningar så är det ju bra, även om inte lammen föds med två huvuden per automatik efter en generations inavel  ;)

Fler borde faktiskt prova att ha en extra bagge. De är hur sköna som helst när de går i egen box och på eget bete under sommaren. Helt annat tempo än tackorna... Livsnjutare kanske är rätta ordet. Tycker man att en bagge är ett problem så löser man det enklast så, genom att skaffa en till!


Det krävs väldigt mycket inavel innan det gör snett normalt det är bara det att allmogedjuren har så liten avelsbas och inget att kunna plocka friskt blod från, en fördel är att landet är avlångtlångt så det kommer säkert bli en norrlands och en söder linje  :D

Jag skulle också kunna tänka mig att ha en flock baggarar enbart för att dom är så mysiga  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: avel Almogefår
« Svar #31 skrivet: 20 sep-11 kl 21:01 »


Det krävs väldigt mycket inavel innan det gör snett normalt det är bara det att allmogedjuren har så liten avelsbas och inget att kunna plocka friskt blod från, en fördel är att landet är avlångtlångt så det kommer säkert bli en norrlands och en söder linje  :D

Jag skulle också kunna tänka mig att ha en flock baggarar enbart för att dom är så mysiga  :-*

Ja, jag har verkligen ingen skräck för inavel... Tvärtom tror jag mer på att avla på det man har än att byta för ofta. I vart fall byta för bytandets skull (läs: bokmärken på lågstadiet).
Ja, prova att behålla en extrabagge när du har tackor nog för det! Det ökar ju genetiska bredden markant också!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: avel Almogefår
« Svar #32 skrivet: 20 sep-11 kl 21:15 »
Ja, jag har verkligen ingen skräck för inavel... Tvärtom tror jag mer på att avla på det man har än att byta för ofta. I vart fall byta för bytandets skull (läs: bokmärken på lågstadiet).
Ja, prova att behålla en extrabagge när du har tackor nog för det! Det ökar ju genetiska bredden markant också!

Jag kan säga som så när jag ser på det stuteri som min hästs mamma kommer ifrån, där har inaveln gått för långt nu, bett fel och lynnes fel har börjat dyka upp allt mer, så en dag når man gränsen.

Ja vist låter det lockande att ha två obesläktade baggar och låta dom betäcka varnat år i år kör jag med den bagge jag har och dom 3+1 tackor jag har skaffat, jag skulle också kunna tänka mig att spara 1-2 tacklamm efter den korsningstacka jag har och låta mina bagge betäcka sina egna barn för där leker jag inte med genbanksgenerna. Jag är absolut inte rädd för inavel normalt sätt utan det är när rasen är liten och alt kan bli genetisk syskon lätt som jag blir orolig, det finns ju ingen livlina.

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: avel Almogefår
« Svar #33 skrivet: 20 sep-11 kl 21:22 »
Nä, bara man har lite sunt förnuft så går det mesta bra. Är inte insatt i just hur det var iKlövsjöfårens sista besättning/ar innan de "räddades" men Roslagsfåren var ju väldigt få till antalet, runt tio tackor vissa år, och de betäcktes av  årets bagglamm ute på bete, så inavelsdefekter är inte det jag oroar mig för i första taget!

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: avel Almogefår
« Svar #34 skrivet: 20 sep-11 kl 21:29 »
Jag tror klövsjö var lika få nu är det inte nu eller 5 år framåt jag vill se utan 50 år framåt, dom ska hålla genetiskt då också och vi lägger grunden nu.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: avel Almogefår
« Svar #35 skrivet: 20 sep-11 kl 21:43 »
Tack, då fattar jag. Jag var så inne i att jag skulle spara tacklammen för att öka ut flocken så jag kunde inte tänka mig att använda samma bagge. Men då är det ju en annan sak. När flocken är skapligt stor så fortsätter man med samma bagge så länge som möjligt, det låter ju helt riktigt. Hittills har jag köpt ett bagglamm varje år, som jag slaktat när han gjort sitt, men det har ju också varit riktigt eftersom jag ville utöka.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: avel Almogefår
« Svar #36 skrivet: 21 sep-11 kl 07:33 »
Det är ju, som framgår av diskussionerna, en väldig skillnad på hur man lägger upp sitt avelsarbete.
Som jag förstått Lorita, så är inte avsikten att använda baggen på egna avkommor (utom korsningarna) utan att behålla baggen längre tillsammans med ursprungstackorna? Om man sedan avslutningsvis låter baggen betäcka sina avkommor och sedan går vidare med en någorlunda obesläktad bagge är den inaveln inte något problem.
De flesta av allmogeraserna var ganska inavlade när man "hittade" dem i modern tid. Samtidigt är de bland det sundaste man kan hitta i fårväg vid sidan av gutar då. Inavelsdepressioner är nog borta redan. En sak man inte tänker på när man pratar om gammal tids avel är att när bagglammen gick kvar och betäckte, så var det flera bagglamm och vid sådan fri betäckning med flera ganska jämställda handjur, så betäcker de inte sina egna systrar och mammor i första hand. Det gör någon annan bagge. Så använder man systemet fullt ut kan man nog säga att man utnyttjar de genetiska resurserna väl.
Men att behålla en grupp tackor och en bagge i många år och då sälja/slakta avkommorna är heller inte fel. Det är ett bra sätt att utnyttja begreppet "långa avelsintervall". En sak man inte tänker så ofta på nu är just djurens hållbarhet, som jag anser viktig i avelsarbetet. Många behåller sina tackor hyfsat länge, men sällan baggen. Här har man en svag länk alltså. Jag förespråkar inte att man ska spara gamla "trofé"baggar, vilket görs ibland till överdrift ibland gutefår, men att låta vissa baggar växa fullt ut, så man ser hur de utvecklas är också viktigt. Har de horn, hur växer de? Ben o klövar, håller de? Temperament? Många äldre baggar lägger sig till med diva later, som är ganska otrevligt, både för ägarna och tackorna. Sådant ser man inte hos ungbaggar.
Själv har jag ofta någon gammal kvar i flera år, för att se detta + för att kunna ingå i en naturlig baggrupp. Ett par äldre baggar tillsammans med ungbaggarna blir en lugn och trevlig flock. Minskar oron vid avskiljning t.ex.
Nu har jag rätt många djur, drygt 20 Roslagstackor och 70 Gutetackor.
Och hur fungerar en vild flock med får? De har nog utarbetat en avelsstrategi som fungerar.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: avel Almogefår
« Svar #37 skrivet: 21 sep-11 kl 08:11 »
Det finns ett antal tumregler som man kan använda sig av för att göra det mesta av ens bidrag till bevarandearbetet.

Långa generationsintervaller:  Detta minskar takten på förändringar och inavelsökningar som kan uppstå när man arbetar med ett litet antal avelsdjur.
 Man brukar räkna ut en snitt ålder för när en en generation ersätts av nästa så, varje djur som tillåts bli riktigt gammalt och fortfarande förökar sig bidrar till långa generationsintervaller, vi har fortfarande kvar en klövsjötacka som är född före 1998 och hon lammade i år som alla andra.
det finns risker med att vänta tills djuren är gamla innan van väljer att spara avkommor efter dom, dom kan dö är den mest påtagliga, nersatt fertilitet, tackan får bara bagglamm när hon borde få tacklamm mm mm.

Jämn fördelning mellan ättlingarna till ursprungstackorna: Ursprungsdjuren är det individer som bär på den största genetiska variationen inom rasen och det är viktigt att dom och deras ättlingar får så stor spridning som möjligt, men minst lika viktigt är att man inte låter en viss familj eller founderlinje bli för stor på andras bekostnad. Tittar man på andra raser och djurslag finns det gott om exempel på att man mister många av dessa linjer inom en kort tid efter att man har återupptäckt rasen tex Gotlandskaninen, det finns även dom raser där man pga dålig kontrol från föreningens sida förlorar founderlinjer efter en lång tid i genbanken tex ringamålakon där snart 3 av 6 founderlinjer är borta efter mer än 15 år i genbank.

Så många baggar som möjligt i avel: en av dom viktigaste åtgärderna som man kan göra är att använda så många baggar som bara är möjligt i bevaranderabetet. Något som nämns i bevarande sammanhang är effektiv populationsstorlek

Har man tex 1 bagge till 100 tackor blir den  den effektiv populationsstorlen 3,96 individer
har du i stället 50 tackor och 50 baggar blir den effektiv populationsstorlen 100 individer
Men det är väldigt få om någon besättning som har en bagge till varje tacka, men redan vid en ganska liten ökning av antalet baggar ökar man den effektiv populationsstorlen väldigt mycket 10 baggar till 100 tackor ökar den effektiv populationsstorlen till 36 individer och om du är riktigt duktig och har 25 baggar till 100 tackor är du uppe i 75 individer i effektiv populationsstorlek.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: avel Almogefår
« Svar #38 skrivet: 24 sep-11 kl 16:08 »
Jag som tänkte att jag hade en plan... de flesta jag har pratat med har en flock med tackor året om och sen när det är dags köper de in en bagge som de sen slaktar efter betäckning. Jag hade tänkt göra likadant och har köpt ett bagglamm nu.

Men nu börjar jag vackla lite, kanske jag ska spara min bagge trots allt? Han kommer ju att vara far till de tacklamm som föds nu i vår, sen om vi behåller honom kommer han att betäcka sina egna döttrar. Vad jag förstår är det ok? Jag kan tycka att det är lite etiskt galet, men förmodligen bara ur människosynpunkt. OM jag nu gör så, när är det dags att ta in en helt obesläktad bagge? Är det ok att han betäcker sina barnbarn också?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: avel Almogefår
« Svar #39 skrivet: 24 sep-11 kl 16:22 »
Jag som tänkte att jag hade en plan... de flesta jag har pratat med har en flock med tackor året om och sen när det är dags köper de in en bagge som de sen slaktar efter betäckning. Jag hade tänkt göra likadant och har köpt ett bagglamm nu.

Men nu börjar jag vackla lite, kanske jag ska spara min bagge trots allt? Han kommer ju att vara far till de tacklamm som föds nu i vår, sen om vi behåller honom kommer han att betäcka sina egna döttrar. Vad jag förstår är det ok? Jag kan tycka att det är lite etiskt galet, men förmodligen bara ur människosynpunkt. OM jag nu gör så, när är det dags att ta in en helt obesläktad bagge? Är det ok att han betäcker sina barnbarn också?

Om jag var du skulle jag byta mina tacklamm mot andras tacklamm och behålla baggen.

Själv gör jag så att jag köper den flock som jag vill ha med tackor + en bagge och sen kommer jag sälja till genbank eller slakta. Jag kommer att ha en väldigt blygsam flock 1 bagge + 4-5 tackor
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser