Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmogefårs baggar... hur många avkommor ?  (läst 13497 gånger)

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Allmogefårs baggar... hur många avkommor ?
« Svar #60 skrivet: 12 mar-11 kl 15:32 »
Lorita; om du kikar in på kaninsidan ser du att jag problem att avla överhuvudtaget på Mellerudarna  ;D ;D ;D.
Skämt åsido, jag har bara haft mina kaniner i en månad, men jag kommer att se till att få så många genkombinationer som möjligt även på dem, även om jag inte har för avsikt att slakta hanarna efter en säsong.. Det är ju lite skillnad på att hålla 5 extra kaninhanar än 5 extra baggar. Åtminstone tycker jag det. Kaninerna hålls ju även en och en i burar vilket underlättar vid aveln. Kanske skulle jag börja ha tackorna en och en i bås också?  :P

Aveln ser ju även lite annorlunda ut vid ett ganska akut läge (Mellerudarna) jämfört med när man har fått upp antalet djur (Roslagsfåren tex)

Hjälp!!! då går du emot avelsplanen för kaniner och överför fårtankarna till dom = ökar inaveln och minskar mångfalden.

Det är mer ekonomiskt att hålla ca 10 honor och en hane och låta hanen *censur* knulla på *censur* men som föreningen för dina kaniner vill en hane och en hona, för att minska inaveln, det är inte praktiskt lös bart på får men en bagge få får 2-5 stycken under lång tid och på så sätt minska inaveln och öka mångfalden av gener är möjligt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Allmogefårs baggar... hur många avkommor ?
« Svar #61 skrivet: 12 mar-11 kl 16:06 »
Nej, som sagt är det stor skillnad på pappersavel och avel i verkliga livet Lorita. Det har jag försökt förklara för dig de senaste dagarna.

Jag sa att jag ska försöka få fram så många genkombinationer som möjligt på kaninerna också, men jag sa även att jag inte ska slakta hanarna efter en säsong! På vilket sätt går jag emot föreningen då? Kommer inte du gå lika mycket emot FSA:s rekommendationer som du påstår att jag kommer att göra med kaninerna?
Jag kommer ju att ha kvar ursprungsdjuren ändå, och avla även på dessa ursprungliga djur? I en ras med kanske 50 djur så slaktar man nog inte urskillningslöst, eller tror du det?

Att sen dra likheter mellan praktisk fårhållning och dito kaninhållning förvånar mig, det är ju hundra gånger lättare med kaninerna. De sitter för det första i egna fack, vilket gör aveln mycket smidigare. Vidare kan jag utan vidare ekonomiska ansträngningar behålla både 5 & 7 extra kaniner. Det blir genast lite svårare och dyrare med fåren. Men återigen, på pappret är det perfekt!!


I ditt fall kanske en flock på 2-5 tackor och en bagge är kanonbra, men det är det inte i mitt fall. Mina marker kräver betydligt fler får än så. I fallet med 2-5 tackor är det ju även lite lättare att behålla ursprungsdjuren i flera år, att låta flocken vara oförändrad. Detta blir ju genast lite besvärligare om man har en flock på 15-20 tackor där man behöver förnya flocken fortlöpande för att inte behöva slakta ut alla djur på mer eller mindre en gång och stå med 20 ungtackor som ska lamma första gången. Ännu en gång: på pappret är det perfekt,men inte i verkliga livet.

Så nu är det inte praktiskt lösbart på får med en tacka och en bagge, enligt dig? Häromdagen skulle du ju ha betäckningsgrupper med två tackor och en bagge? Det var ju inte ovanligt att man hade det så skrev du? Nu vet jag inte riktigt hur du vill ha det, har du insett att det inte fungerar så lätt som du gjorde gällande? Att pappret och verkligheten inte matchar varann alla gånger?

Det känns som att jag bara återupprepar det jag har sagt hela tiden Lorita, kanske börjar vi närma oss vägs ände med denna diskussion?
/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Allmogefårs baggar... hur många avkommor ?
« Svar #62 skrivet: 13 mar-11 kl 13:41 »
Tycker detta är en väldigt intressant och för mig aktuell tråd.
Jag startade med mina Klövsjöfår för lite drygt ett år sen och har i dagsläget 5 tackor och en obesläktad bagge.
Har gått och funderat länge på hur jag ska gå till väga för framtida avel då jag vill ha fler djur men oxå tycker att jag borde kunna använda min bagge i flera år.
Jag borde nu kunna göra så här enligt er (vilket passar mig kanon, rätta mig om jag har fel)
Jag behåller min grupp med fem tackor och en bagge och sätter in kommande tacklamm för i år och ev nästa år (beroende på hur många de blir) i en ny grupp, köper där in en obesläktad bagge till den gruppen.
När den nya gruppen får sina lamm tar jag deras tacklamm och sätter in i ytterligare en ny grupp med en ny bagge.
Gör jag så tills jag har 4 grupper om ca 6 - 10 djur kan jag fortsätta att använda baggarna år efter år och sälja ev några tacklamm och bagglammen som inte hamnar i grytan.
Den fjärde gruppens tacklamm borde ju kunna gå in som avelsdjur i första gruppen utan risk för förstor inavelsrisk?

Har jag rätt?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Allmogefårs baggar... hur många avkommor ?
« Svar #63 skrivet: 13 mar-11 kl 15:03 »
Jag hade inte tagit in 4:e generationen i 1:a generationen allt fram dit tycker jag låter bra men 4:e generationens tackor hade jag försökt byta med någon annan med obesläktade tackor.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Allmogefårs baggar... hur många avkommor ?
« Svar #64 skrivet: 13 mar-11 kl 17:48 »
Jo det kan man göra, har ju några år dit så det är långt från aktuellt, det var mest något jag kom på undertiden jag skrev.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Allmogefårs baggar... hur många avkommor ?
« Svar #65 skrivet: 13 mar-11 kl 23:50 »
Det gäller att bevara gener (förvisso) men också att bevara raser (deras livskraft och funktion). Att bara säga att alla gener ska vara lika representerade är och förblir en teori. Fungerande djur ska självklart föröka sig mer och det gör de också i praktiken.

Men - i en genbank har man tillgång till fullständig härstamning. En viktig sak är att se till att inte "grenar faller av trädet". En del "grenar" riskerar att falla av helt i onödan, bara för att dessa djur hamnat hos mindre säljglada personer. Ansvariga för genbanken kan då genom avelsrådgivning försöka få med djur från dessa "grenar".

Icke fungerande lantrasdjur har genom tiderna slagits ut. En del direkt negativa gener har helt enkelt åkt med ut. Av denna anledning är lantraserna över lag mycket okänsliga för inavel - åtminstone än så länge ...

Om man använder flera handjur i en flock blir risken mindre att man ofrivilligt förlorar genetisk variation. Genetisk variation är självklart positiv för en lantras i sin helhet, men inte om det innebär att alla gener skall vara lika representerade - positiva så väl som negativa. I en levande genbank har fortfarande människor hand om djuren även om man tyvärr i många fall inte längre är i närheten av att ställa samma krav på sina djur som man gjorde i det tidigare mer självhushållande samhället. Här har vi ett klart i-landsproblem i bevarandearbetet.

Långa generationsintervall är bra om man vill bevara. Tvärtom om man vill uppnå snabba s.k. avelsframsteg.

En sak som jag också tycker är viktig, om man verkligen vill bevara en ras är att se till att det finns fryst genetiskt material (vanligen sperma) efter foundernära djur att tillgå om något trots allt går snett och viktig genetisk variation går förlorad i den levande delen av genbanken. Jag åsyftar alltså s.k. genbankssperma som inte får användas hur som helst och säljas till vem som helst. 

På de konkreta frågorna om gruppbetäckning är bra eller dåligt blir mitt svar att det är bra (bagglamm från egen flock) om man bör ta in ny bagge från annan besättning varje år så blir svaret nej.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser