Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor  (läst 20949 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #40 skrivet: 02 jun-09 kl 07:50 »
I nedre tonåren svetsade jag fast ett framhjul med styre på en gammal cykelkärra, klämde i ett batteri,  satte en planka ovanpå ramen att sitta på och på sidan av plankan en likströmsgenerator jag tryckte mot däcket med handen. Det fungerade en liten stund men det gick defintivt inte fort. Det var en tämligen usel elmotor... Kanske gjorde jag något fel eller så är likströmsgeneratorer inte så bra som motorer. Finns bara ett sätt att ta reda på sanningen.  ;)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #41 skrivet: 02 jun-09 kl 18:43 »
Det där med att använda en likströmsgenerator som motor har jag testat dock inte på en cykel utan på en gräsklippare. Byggde om en bensinmotordriven gräsklippare där jag ersatte bensinmotorn med en likströmsgenerator och ett 12 volts bilbatteri. Dock upptäckte jag ganska snart att generator var alldeles för svag. Den orkade helt enkelt inte att klippa gräset, varvtalet sjönk alldeles för mycket.

Nåja, skam den som ger sig. Bytte ut likströmmaren mot en startmotor från en gammal VW 411, som jag försåg med fläkt för kylningen och ett stödlager som egentligen var ett bakhjulslager från en gammal Oldsmobile. Tillverkade ett enkelt svänghjul av en gammal bromsskiva från en Volvo 240 för att med dess hjälp kunna hålla varvtalet uppe.

Och ser man på det fungerade faktiskt! Nackdelen var dock att strömförbrukningen var i högsta laget, den drog 40A så ett 60Ah batteri räckte inte speciellt länge.
Numera klipper jag gräset med en bensindriven klippare.
If it doesn't work, chrome it!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #42 skrivet: 03 jun-09 kl 07:43 »
Startmotor har jag också provat. -En sådan fick en liten 12" barncykel med förlängd ram
och 70A bilbatteri att gå ett varv runt kvarteret varefter batteriet var tomt och
lindningarna var så brända att startmotorn luktade stekt ravioli...

Jag fick därefter tag på en s.k. compoundmotor från en bakgavellyft för lastbilar.
Motorn var för ovanlighets skull en 12-voltare och effekten på dessa brukar vara 2000w.
Nu jäklar blev det raketfart på den lilla cykeln! Tror aldrig jag vågade toppa den eftersom
jag körde på smågator i bostadsområden, men den gick ett par kilometer på det
slitna gamla batteriet. Senare byggde jag en stor elmoped av en 24-volts compoundmotor
av samma typ och med fyra fritidsbatterier. Det bygget marschade 40-45km/h och
gick drygt fyra mil på en laddning.

Compoundmotorerna är bättre lämpade för fordonsdrift än seriemotorer (startmotor t.ex.)
men det är fortfarande motorer med förhållandevis låg verkningsgrad. C-motorerna jag
använde försågs med kylfläkt och blev ändå ganska varma. Till ett vettigt elfordon av lättare
typ är det bara permanentmagnetmotorer jag anser lämpliga. 2000w är också rejält overkill
för en trampcykel, -om man inte har mer bråttom än långt att färdas vill säga...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #43 skrivet: 19 jun-09 kl 23:18 »
intresse.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Fraams Palsing

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #44 skrivet: 13 apr-13 kl 07:49 »
Är det bara i Sverige som man, enligt reglerna, måste trampa för att el-motorn skall kopplas in?
Ingen av er nämner detta handikapp i era konstruktioner, och jag hoppas verkligen detta innebär att ni inte tar hänsyn till den avunds-och missunsamhetsregeln! 

Fick, medan ni samlar er till svar, se i bestämmelserna att man inte behöver "evighetstrampa", men då är maximala tillåtna hastighet 20 km tim! Klarar vuxna svenskar det?
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:24 av Fraams Palsing »

 

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #45 skrivet: 24 mar-19 kl 07:19 »
Litet olika, tydligen, i olika länder! På 1930-talets slut byggdes i Tyskland hjälpmotorn ,,Saxonett!" Var föregångare till Cyclemaster beträffande konstruktion, med minst 1.5 hkr och fick framföras av barn över 12 år och vuxna, förstås. man kunde notera att man tyckte att det vara bra att barnen slapp trampa, och heeelt kunde koncentrera sig på trafiken!
(Cyclemaster = hjälpmotor i form av bakhjul med inbyggd motor. )

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #46 skrivet: 03 aug-21 kl 12:18 »
pusha tråden lite till liv igen... Undrar om det finns nån som vet var det finns elcykel-kunniga i Västernorrland.
Har för ett par år sen köpt en sån http://q-cycles.com/eshop/trikes/qrt-serie/15/qrt-trike och cyklade den upp hit
Funkar bra på asfalt, men nu har styrenheten hakat upp sig. Och shoppen i tyskland är lite sega att svara och det ligger inte direkt på vägen att bara åka förbi direkt...
Tips tas tacksamt emot


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 6 användare (2 dolda)
Frida Hagman, xaelanar, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser