Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp  (läst 5148 gånger)

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Avlopp
« skrivet: 07 maj-05 kl 08:03 »
Hejsan alla.

Har läst igenom trådarna och försökt hitta något alternativ till trekammarbrunn. ser (och vet) att det inte är "lagligt" men jag undrar ändå om det finns något bra alternativ till trekammarbrunn (som jag personligen inte anser vara ett "bra" alternativ)

har mulltoa (separett) så det vatten som ska tas om hand är disken, dusch och tvätt...

tankar och idéer är välkomna. :)

mvh Jan L

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Avlopp
« Svar #1 skrivet: 07 maj-05 kl 12:02 »
För  ett BDT avlopp ska det räcka med markinfiltration.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Avlopp
« Svar #2 skrivet: 07 maj-05 kl 16:29 »
hej jan !
kul att höra att det finns fler som har det som vi.
vi har mulltoa automat, & har för tillfället dusch & diskvatten kopplat till bäcken som rinner genom tomten. detta var befintligt när vi flyttade hit.
vi funderar också på vad som är det bästa alternativet.
mvh

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Avlopp
« Svar #3 skrivet: 07 maj-05 kl 16:38 »
Dusch och diskvatten ut i bäcken känns som en dålig ide. Gör en markinfiltration för det istället.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Avlopp
« Svar #4 skrivet: 07 maj-05 kl 17:09 »
med tanke på att bäcken leder ut på bondens åker, där han gödslar som tusan kan det väl inte vara såförfärligt.
men självklart skall det inte vara så i evigheter. som sagt, vi söker alternativ & markinfiltration är ju ett.    =)
mvh

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:Avlopp
« Svar #5 skrivet: 12 maj-05 kl 09:12 »
sprithitler: Aha, hur stort behöver det vara då?

Finns det andra alternativ... funkar stenkistor? Har läst om ambitiösa människor som byggt dammar...?  Om jag på något sätt kan slippa kommunen så är min ambition i stort sett gränslös. :)

hanzzon: Livet på landet är härligt. Försök att hitta ett annat alternativ till bäcken. men, jag förstår hur du tänker.
Men bönder ändrar man inte på i första taget... :)

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Avlopp
« Svar #6 skrivet: 12 maj-05 kl 12:16 »
En stenkista är en sorts markinfiltration.
Jag är inget proffs på sånt här, jag har bara snappat upp ett och annat då min far varit yrkesverksam som Hälsovårdsinspektör och miljö och hälsoskyddschef under min hela livstid.
Dessbättre kommer min far hit ikväll, så jag ska se om han kan tänka sig att skriva ett bra svar då.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Avlopp
« Svar #7 skrivet: 12 maj-05 kl 18:22 »
Hej
Avlopp för BDT-vatten (Bad, Disk och Tvätt) är anmälningspliktiga liksom ändringar av avlopp..
Normalt behövs inte tre-kammmarbrunn för BDT-avlopp utan man brukar räkna med 2 kamrar och ca 1100 liter volym på slamavskiljaren.
Det finns många intressanta lösningar om man vill försöka hitta en miljövänlig avloppslösning.
Det första och viktigaste är att  välja miljövänliga tvätt- disk och städmedel. Har man utlopp till en bäck är det viktigt att man väljer bort medel med fosfor eftersom fosfor gör att vattendraget växer igen.
Nästa steg är att använda vattensnål teknik. Man kan byta till ett vattensnålt duschhandtag och skaffa engreppsblandare eller luftinblandare till kranarna. SNF har paket med sådana.
När sedan avloppet ska ut kan man ha en slamavskiljare. Det blir ca 50 liter slam per person och år om man inte har WC.  Normalt är vattenanvändningen ca 150 liter per person och dag.  Slamavskiljaren ska dimensioneras för 5 personer. Uppehållstiden   för vattnet i slamavskiljaren bör vara ett dygn och minst ett års slam ska kunna kagras i slamavskiljaren.
Det är intressantare att ha en lösning utan slamavskiljare. Kan man nämligen ta vara på slammet själv på fastigheten slipper man både kostnaden och miljöbelastningen för en bil som transporterar "vatten".
Våtmarksrening är en möjlighet. Man gräver en damm dit man släpper ut avloppsvattnet. sedan planterar man in vass och andra sjöväxter som får ta upp näring och bakterier och andra "kusar" får bryta ner slammet. Dammen behöver vara mer än 40 cm djup och man ska se till att man får ett rikt djurliv i den för att inte få en myggodling.
Ett litet dike förbinder dammen med bäcken.
Man ska välja platsen för våtmarken  så den inte ligger allt för nära den egna eller grannens uteplats.
Man kan också låta vattnet rinna ut över en"energiskogodling" Då får man tillbaka näringen som beränsle. Man får avgöra vad man har plats för.
Ett annat alternativ är att göra ett textilfilter i form av en stor påse som kan ta upp slammet. Påsen hängs i t.ex. en betongring varifrån vattnnet får rinna ut till bäck eller våtmark. Påsen pöms ibland i trädgårdskomposten. Det är bäst att anmäla den komposteringen till miljönämnden i kommunen.
Textilfiltret kan vara knepigt om det inte släpper ut vattnet i samma takt som det kommer in. Man får prova sig fram.

Lyckas till
Vattenpär
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Avlopp
« Svar #8 skrivet: 31 dec-05 kl 01:43 »
Liten men intressant artikel:

http://www.arkitekt.se/s17346
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Avlopp
« Svar #9 skrivet: 11 jan-06 kl 11:48 »
Senaste numret av Åter, alltså nr 4/05, innehåller en artikel om vattenrening med hjälp av rotzon.
Jag rekommenderar en prenumeration på den, dels för de intressanta artiklarna, dels för att man därigenom indirekt stöder den här sajten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

  • Gäst
Re:Avlopp
« Svar #10 skrivet: 21 mar-06 kl 06:48 »

Jag har byggt ett växthus för BDT-rening och urinseparation.

Reningen går i tre steg.

1) Separationstank - en vanlig begagnad 1000-liters plasttank med aluminiumram  inköpt på Herrljunga Cider för ett par hundralappar.

2) Växthusbädd bestående av 80 cm sand och 20 cm blomjord, vilken tillförs det separareade avloppsvattnet med fuktslang via en pentrypump. I bädden käkar hushållsväxter upp det mesta näringen i avloppsvattnet

3) Vattentrappa för fortsatt upptag av närsalter. Här cirklar vattnet runt i ett kretslopp bland fiskar och sumpväxter tillset puttas ut i trädgården pga översokott i systemet

4) Trädgårdsdamm med rotzon för efterrening och infiltrering till grundvatten.

Modellen har utarbetats av Bo Ljungqvist och finns tidigare beskriven i tidningen Åter.

Hittills har Bygg-och miljönämnden i kommunen inte haft några synpunkter poå mitt projekt, som jag väl har beskrivit för dem, trots att det bryter -eller går utöver-  mot många av deras standardiserade rekommendationer. Inspektören har bara bett mig skicka in provvärden när jag är färdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, JennyA.Seijsing, addebadde, Jens Lanestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser