Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slynget kant; stickning  (läst 2157 gånger)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
slynget kant; stickning
« skrivet: 13 jun-10 kl 22:05 »
Huff det är så sårt att förstå stickbeskrivningar, mkt bättre när någon visar. Kan någon översätta & vad heter slynget kant på svenska?

Strikk 1 röd och en vit avigmaska. kast trådarna över pinnen. låt den vita tråden hänga rätt ned och slyng den röda över pinnen, strikk en maska, lägg tråden framför den vita, strikk så med den slyngade vita tråden, osv omgången ut..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
SV: slynget kant; stickning
« Svar #1 skrivet: 14 jun-10 kl 10:13 »
Huff det är så sårt att förstå stickbeskrivningar, mkt bättre när någon visar. Kan någon översätta & vad heter slynget kant på svenska?

Strikk 1 röd och en vit avigmaska. kast trådarna över pinnen. låt den vita tråden hänga rätt ned och slyng den röda över pinnen, strikk en maska, lägg tråden framför den vita, strikk så med den slyngade vita tråden, osv omgången ut..

Ser inte "slynget kant" i din text, så det vågar jag inte svara på.
En rak översättning av texten:
Sticka 1 röd + 1 vit am.
Lägg garnerna över stickan, låt det vita hänga rakt ned och lägg det röda över stickan, sticka 1 rm (röd). Lägg röda garnet framför det vita, sticka 1 rm (vit) osv varvet ut.
Jäsingen, gör du en flätad kant? Trodde norskarna kallade det flettet? Är kanske inne på fel språk...
Språket låter norskt, så jag sökte hos Garnstudio bland de norska videoinstruktionerna men inte nappade det.
http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?sort=2&thumbnails=on&undercategoryid=3&page=2
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: slynget kant; stickning
« Svar #2 skrivet: 14 jun-10 kl 17:17 »
Ja de var norska men jag skrev det på svorsk.. beskrivningen är på en slynget kant..
jag tycker kanten bara ser snurrad ut, som på avisidan när man stickar med flera färger.. så nu blir jag bara förvirrad av den där texten... bifogar en bild på hur det ser ut..  Det är alltså det första kanten med rött, blått, rött som de beskriver..  :) Hjeeelp!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slynget kant; stickning
« Svar #3 skrivet: 15 jun-10 kl 12:26 »
Jag skulle "tro" att slynga i detta fallet är att slunga, throw....garnet med högerhanden. Kanske denna video bringar klarhet.

Knitwhits Tutorial - Siena Braided Trim

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: slynget kant; stickning
« Svar #4 skrivet: 15 jun-10 kl 18:33 »
Tack Gruff, den hjälpte, nu har jag lyckats och så fort man gjort det praktiska så förstår man ju texten ;)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

 

fröken_trassel

  • Gäst
SV: slynget kant; stickning
« Svar #5 skrivet: 15 jun-10 kl 20:50 »
Det där måste jag bara prova nu på direkten :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 5 användare (3 dolda)
LivsBygge, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser