Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa bikupan  (läst 2224 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Bästa bikupan
« skrivet: 23 jan-20 kl 15:16 »
Om jag ska köpa en ny kupa, vad ska jag välja då? Något som är enkelt för mig som nybörjare...
Vad är du nöjd med? Bor i Uppland, ute vid kusten om det spelar någon roll :)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Bästa bikupan
« Svar #1 skrivet: 23 jan-20 kl 15:26 »
Nackakupan är mycket bra. Och du har nära till Sigtuna honung där du kan köpa den.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bästa bikupan
« Svar #2 skrivet: 23 jan-20 kl 17:36 »
Nackakupan original, det vill säga 4-delad sarg, ej helgjuten, är den klart bästa att övervintra bin med i Sverige enligt mina erfarenheter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Bästa bikupan
« Svar #3 skrivet: 23 jan-20 kl 21:34 »
Topplistkupa har jag hört ska vara bra. Det har jag iaf tänkt börja med till våren.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bästa bikupan
« Svar #4 skrivet: 24 jan-20 kl 00:20 »
Topp bar hive bygger liggande, bina vill bygga på (höjden), börja uppe och bygga neråt.
https://www.naturalbeekeepingtrust.org/learning-from-wild-bees-trees

Skall du ha bin för pollinering så gynna solitär bin och humlor, skall du ha bin för honung och pollinering så bör du/ skall satsa på uppstaplingskupa med ramar för då blir det lätt arbetat och du får gått om honung och kan hålla bina vid liv då du kan inspektera dom och se vad som är fel och behandla/ vi ta åtgärder där efter där efter.
Så börja med att identifiera varför du vill ha bin och i vilket syfte så skall du få bra råd .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bästa bikupan
« Svar #5 skrivet: 24 jan-20 kl 09:49 »
Topp bar hive bygger liggande, bina vill bygga på (höjden), börja uppe och bygga neråt.
https://www.naturalbeekeepingtrust.org/learning-from-wild-bees-trees

Skall du ha bin för pollinering så gynna solitär bin och humlor, skall du ha bin för honung och pollinering så bör du/ skall satsa på uppstaplingskupa med ramar för då blir det lätt arbetat och du får gått om honung och kan hålla bina vid liv då du kan inspektera dom och se vad som är fel och behandla/ vi ta åtgärder där efter där efter.
Så börja med att identifiera varför du vill ha bin och i vilket syfte så skall du få bra råd .

Bin bygger efter de förutsättningar som dom får.

Eller har du ställt frågan till dom?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Bästa bikupan
« Svar #6 skrivet: 24 jan-20 kl 11:05 »
Nackakupan original, det vill säga 4-delad sarg, ej helgjuten, är den klart bästa att övervintra bin med i Sverige enligt mina erfarenheter.

Jag föredrar också original. Dels för att det är lättare att välja grepp när man skall lyfta, dels för att de är mycket snyggare :), men varför är de bättre för övervintring?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bästa bikupan
« Svar #7 skrivet: 24 jan-20 kl 11:22 »
Jag föredrar också original. Dels för att det är lättare att välja grepp när man skall lyfta, dels för att de är mycket snyggare :), men varför är de bättre för övervintring?

Nacka original togs fram med tanke på fukten inuti en bikupa vintertid. Fukt sätter sig som bekant på den kallaste ytan. Nacka original har 4 fält med tunnare väggar på sidorna. Fukten sätter sig där, och rinner sedan ner och ut genom nätbottnen.

Har man jämntjocka väggar i hela kupan vintertid så har fukt en benägenhet att sätta sig på icke önskvärda ställen.

Bin dör oerhört sällan av kyla. Problem med fukt eller ventilation har däremot dödat massor med bin vintertid i vårt vackert avlånga land...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Bästa bikupan
« Svar #8 skrivet: 24 jan-20 kl 20:23 »
Nacka original togs fram med tanke på fukten inuti en bikupa vintertid. Fukt sätter sig som bekant på den kallaste ytan. Nacka original har 4 fält med tunnare väggar på sidorna. Fukten sätter sig där, och rinner sedan ner och ut genom nätbottnen.

Har man jämntjocka väggar i hela kupan vintertid så har fukt en benägenhet att sätta sig på icke önskvärda ställen.

Bin dör oerhört sällan av kyla. Problem med fukt eller ventilation har däremot dödat massor med bin vintertid i vårt vackert avlånga land...

Tack!
Nu när du säger det vill jag minnas att jag läste det någonstans när jag köpte mina första Nackakupor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser