Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 64479 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #760 skrivet: 18 dec-17 kl 15:40 »
men det blir ohyggligt svårt att visa de effekter av TS som du säger utan dokumentation från erkända testinstitut.Jag har bara läst 3 olika tester och där jämställs TS med vilken vanlig akrylatfärg som helst.
Vill du ersätta en del av isolering i ditt bygge med TS måste du alltså kunna dokumentera att ett skikt med TS motsvarar så och så många cm av vanlig isolering.
Eller vad är syftet ned att använda en produkt som inte håller vad den lovar? likaså när det gäller våtrum,att din konstruktion motsvarar de system som finns på marknaden och har precis samma prestanda när det gäller ångmotstånd m.m. som regelverket föreskriver.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #761 skrivet: 18 dec-17 kl 15:50 »
men det blir ohyggligt svårt att visa de effekter av TS som du säger utan dokumentation från erkända testinstitut.Jag har bara läst 3 olika tester och där jämställs TS med vilken vanlig akrylatfärg som helst.
Vill du ersätta en del av isolering i ditt bygge med TS måste du alltså kunna dokumentera att ett skikt med TS motsvarar så och så många cm av vanlig isolering.
Eller vad är syftet ned att använda en produkt som inte håller vad den lovar? likaså när det gäller våtrum,att din konstruktion motsvarar de system som finns på marknaden och har precis samma prestanda när det gäller ångmotstånd m.m. som regelverket föreskriver.

om man är duktig på matte så finns det en form för att räkna ut (nya) UV-värdet (jag har inte den ). Jag har iaf fåt en bra effekt av TS oavsätt forskning och tester visar, har fått bra uttorkning med på en osb-skiva som slog sig ganska ordenkligt (ca 10-12 cm mellan dal och topp) inte heller där kan jag visa upp något tekniskt underlag. Gör mina tester med det jag har att tillgå, antingen funkar det eller inte. Pratade idag med gällande utb (på mitt sätt) dessa regler är tydligen omgjorda sedan (har för mig att det 1/7-17) och dom funkar inte längre...hmmm buääää

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #762 skrivet: 18 dec-17 kl 15:53 »
Tror att du oavsett vilket om du har vindsplan eller bara takstolar med isolering så måste nån form av avgränsning finnas.


 Vad ska egentligen trappan byggas av ?

det blir en trappa på utsidan (loftgångs aktigt) detta gör att jag har allt på samma gång då det finns 2 st trappor på vardera sida

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #763 skrivet: 18 dec-17 kl 15:53 »
En sak fattar jag inte, om den där färgen torkar ut virket hur blir isoleringen bättre? Eller har jag feltolkat nått?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #764 skrivet: 18 dec-17 kl 16:31 »
En sak fattar jag inte, om den där färgen torkar ut virket hur blir isoleringen bättre? Eller har jag feltolkat nått?

Enligt min vetskap är det så att när väggen torkas ut får isoleringen en bättre isolerings förmåga (ta på dig en fuktig jacka när det är - ute , torka ut jacken så blir det varmare

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #765 skrivet: 18 dec-17 kl 16:34 »
ja, och speciellt slutledningen som de kommer fram till på sidan 27 ( som jag redan citerat) "the contribution from Thermogaia painting is non-existing or so small that it is irrelevant. " <- dvs färgen har ingen eller så liten effekt så det är irrelevant

men de ger ju färgen visst beröm också :)
"On the other hand, we should remember that the paint is giving a nice surface, which is important from a renovation perspective!

om man tittade på sida 26 och sen läser summerande, så faller dom inte ihop. vad är det för något jag missar? för enl den tabelen är besparingen på runt 20% på alla huset, men i summeringen är mellan 0-3 % öhh vad det är den ekvationen som  jag inte får ihop
så här står det i början av det stycket. What we can see here is a significant reduction in energy consumption from 2012 to 2014,
« Senast ändrad: 18 dec-17 kl 17:34 av x-lab »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #766 skrivet: 18 dec-17 kl 19:32 »
Men med matte kan an bevisa vad som helst (går åt båda hållen) Bara vad jag hört Hopkins säga, jag/vi fick en energibesparing på runt 15-16% även Hopkins tekniska förvaltare höll med m det (men det är bara vad jag hört och inget underlag

Jo. Visst kan man bevisa vad som helst med matte. Allt hänger på metod för indata. Skit in skit ut och vice versa.

Sen verkar du ju också tro att det går att bevisa vad som helst utan matte också, hörsägen till exempel.

Vad jag förstår så kan man bevisa det mesta med pengar och makt också. Att köpa en gammal avdankad professor och en fastighetsförvaltare kan ge båda delarna. Liknande metod som trumpen använder för att skapa sina alternativa fakta.

Mvh
Magnus

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #767 skrivet: 18 dec-17 kl 20:25 »
om man tittade på sida 26 och sen läser summerande, så faller dom inte ihop. vad är det för något jag missar? för enl den tabelen är besparingen på runt 20% på alla huset, men i summeringen är mellan 0-3 % öhh vad det är den ekvationen som  jag inte får ihop
så här står det i början av det stycket. What we can see here is a significant reduction in energy consumption from 2012 to 2014,

om man läser sidan innan tabellen så skriver de alla saker de gjort med husen (allt gjordes inte för alla hus, men det verkar som att mer än en sak gjordes per hus)
* adding fluffyglass wool in the attics
* the heat distribution was controlled for each house to keep the temperature at 21 ºC, compared to set point 24 ºC before
* Exhaust air heat pumps were installed in some buildings
* refurbishing plaster and painting with Thermogaia paint

och de kommer fram till att renovera och måla fasaderna med TS har ingen eller så liten effekt att det inte är relevant "the energy savings from refurbishing the facades are less than 3 %, and the contribution from Thermogaia painting is non-existing or so small that it is irrelevant"

dvs den stora ändringen kommer från de andra sakerna de gjort och inte från målningen med TS

och läser man andra sidor så finns följande info "Genom att sänka inomhustemperaturen en grad minskar du värmeförbrukningen med nästan fem procent.", dvs 15% kommer rakt av av att de sänkt temperaturen 3 grader, och enligt rapporten så gav de isolerade vindarna ytterligare 4-5%... så där är du upp i 20% på bara de sakerna....

jag tycker att rapporten är glasklar " the contribution from Thermogaia painting is non-existing or so small that it is irrelevant", den färgen hjälper inte alls


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #768 skrivet: 18 dec-17 kl 21:36 »
Enligt min vetskap är det så att när väggen torkas ut får isoleringen en bättre isolerings förmåga (ta på dig en fuktig jacka när det är - ute , torka ut jacken så blir det varmare

Kan hålla med om att en vägg med blöt isolering kanske isolerar sämre, men var finns det väggar med blöt isolering, även om brädfasaden skulle vara omålad?

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #769 skrivet: 18 dec-17 kl 21:44 »
generellt är ju vägg bakom en träfasad torr beroende på att det finns en luftspalt mellan isolering och träfasaden. De väggar som kan bli fuktiga är ju snarast betongväggar och där bör man hålla sig till material som är diffusionsöppna.
men färgen thermoskydd har ju diskuterats förr och ingen på färgtillverkaren har ju lyckats visa något som stöttar reklamen.
Jag tror inte heller på att 0,3 mm färg kan på något sätt ersätta isolering eller hjälpa till att spara energi. möjligvis om man målar väggen i kulören svart då den i så fall tar till sig solvärme.Men det kommer hela tiden mirakelmedel som några tror blint på.Andra,som undertecknad vill ha bevis innan investering....

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #770 skrivet: 18 dec-17 kl 22:02 »
generellt är ju vägg bakom en träfasad torr beroende på att det finns en luftspalt mellan isolering och träfasaden. De väggar som kan bli fuktiga är ju snarast betongväggar och där bör man hålla sig till material som är diffusionsöppna.
men färgen thermoskydd har ju diskuterats förr och ingen på färgtillverkaren har ju lyckats visa något som stöttar reklamen.
Jag tror inte heller på att 0,3 mm färg kan på något sätt ersätta isolering eller hjälpa till att spara energi. möjligvis om man målar väggen i kulören svart då den i så fall tar till sig solvärme.Men det kommer hela tiden mirakelmedel som några tror blint på.Andra,som undertecknad vill ha bevis innan investering....

Cuprenol har en produkt som dom säger spar energi (pratade med dom på nordbygg for 3-4 år sen, även rapporten visar det (på något sätt har Erik fått till 20% energibesparing ner till 0-3%, hur ve jag inte), vill inte göra den offentlig men kan skicka den till dig för jag vet inte vilka befogenheter jag har för publicering

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #771 skrivet: 18 dec-17 kl 22:05 »


(på något sätt har Erik fått till 20% energibesparing ner till 0-3%, hur ve jag inte),

Se mitt inlägg ovan 20% är minskningen efter alla saker de gjort, minskning av inomhustemperatur med 3 grader och isolering av vindarna verkar vara de stora besparingarna.... målningen med TS i princip noll eller så liten att det är irrelevant

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #772 skrivet: 18 dec-17 kl 22:14 »

Se mitt inlägg ovan 20% är minskningen efter alla saker de gjort, minskning av inomhustemperatur med 3 grader och isolering av vindarna verkar vara de stora besparingarna.... målningen med TS i princip noll eller så liten att det är irrelevant

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Där har jag en annan sifra:
Hej,
De har gjort olika åtgärder. Mätningarna för summans av alla åtgärder är 34% i råbergstorp och ca 55% i lagersberg. Tittar man närmare på data ser vi att det skiljer en hel del mellan olika hus som genomfört samma åtgärder. Gör man fler åtgärder blir effekten större men kostnaden också. Det är det jag visat i tabellen på slutet. Beteendeförändringar ger också utslag, men ofta mer kortsiktigt. Man har svårt ”skärpa sig” långsiktigt.
H Erik
Åtgärderna som Erik tallar om här gjordes inte under året vi målade, det har jag påpekat
Som jag skrev till Erik: orsaken till att det var olika värden mellan olika hus har att göra med fukten, visa hus var kvoten upp i 55-80 % (lättbetong, torr vägg 30-32 %) bara som en liten tanke
« Senast ändrad: 18 dec-17 kl 22:19 av x-lab »

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #773 skrivet: 19 dec-17 kl 07:15 »
Cuprenol har en produkt som dom säger spar energi (pratade med dom på nordbygg for 3-4 år sen, även rapporten visar det (på något sätt har Erik fått till 20% energibesparing ner till 0-3%, hur ve jag inte), vill inte göra den offentlig men kan skicka den till dig för jag vet inte vilka befogenheter jag har för publicering
den läser jag gärna så du får gärna mejla över en kopia.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #774 skrivet: 19 dec-17 kl 11:27 »
den läser jag gärna så du får gärna mejla över en kopia.


först vill jag bara visa:
”Professor Björk är tydligen expert på traditionell byggnadsteknik och byggnadsmetoder men verkar inte ha satt sig in i hur detta material fungerar. Det handlar om strålning och detta är mitt specialområde”, säger professor Svendenius.
Termoskydd har en speciell sammansättning med keramiska kulor som ger en avfuktande effekt. En torr vägg isolerar betydligt bättre än en fuktig vägg. Färgens unika bindemedel i förening med de keramiska kulorna bildar nanostora kapillärer med förmåga att aktivt suga ut vatten ur en vägg. De fuktreglerande egenskaperna innebär att Termoskydd i praktiken enkelriktar fuktvandringen i en vägg till att gå inifrån och ut och därmed aktivt avfukta väggen. För att möjliggöra att dessa effekter kvarstår under lång tid finns i färgens akrylatdispersion en inbyggd mjukgörare och UV-skydd, som möjliggör att Termoskyddet hålls elastiskt och inte blir sprött.
Här är källan: http://www.byggkontakt.nu/artikel/storbrak-mellan-proffessorer-om-kilbostaders-malning-med-energisparande-farg/
Kan inte hitta den  (har för mig att det var cuprinol eller Capanol

skogaliten

  • Inlägg: 1292
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #775 skrivet: 19 dec-17 kl 12:13 »
Där har jag en annan sifra:
Hej,
De har gjort olika åtgärder. Mätningarna för summans av alla åtgärder är 34% i råbergstorp och ca 55% i lagersberg. Tittar man närmare på data ser vi att det skiljer en hel del mellan olika hus som genomfört samma åtgärder. Gör man fler åtgärder blir effekten större men kostnaden också. Det är det jag visat i tabellen på slutet. Beteendeförändringar ger också utslag, men ofta mer kortsiktigt. Man har svårt ”skärpa sig” långsiktigt.
H Erik
Åtgärderna som Erik tallar om här gjordes inte under året vi målade, det har jag påpekat
Som jag skrev till Erik: orsaken till att det var olika värden mellan olika hus har att göra med fukten, visa hus var kvoten upp i 55-80 % (lättbetong, torr vägg 30-32 %) bara som en liten tanke

Nu börjar jag tröttna på att försöka ta dina inlägg på allvar.

Hur kommer det sig att du drar in nya/andra påståenden från andra håll hela tiden, kopierar/klipper in en lösryckt mening, men genomgående ger sjutton i att länka?

Du ändrar ju hela tiden på vad du pratar om.

Är sanning och vederhäftighet så oviktigt för dig?

Om du ska kunna sjösätta ditt byggprojekt, så bör du nog inse att man måste jobba med (riktig) fakta gentemot myndigheterna och inte rent hittepå.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #776 skrivet: 19 dec-17 kl 13:58 »
Nu börjar jag tröttna på att försöka ta dina inlägg på allvar.

Hur kommer det sig att du drar in nya/andra påståenden från andra håll hela tiden, kopierar/klipper in en lösryckt mening, men genomgående ger sjutton i att länka?

Du ändrar ju hela tiden på vad du pratar om.

Är sanning och vederhäftighet så oviktigt för dig?

Om du ska kunna sjösätta ditt byggprojekt, så bör du nog inse att man måste jobba med (riktig) fakta gentemot myndigheterna och inte rent hittepå.

ok ska inte mer

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #777 skrivet: 19 dec-17 kl 16:36 »
det blir en trappa på utsidan (loftgångs aktigt) detta gör att jag har allt på samma gång då det finns 2 st trappor på vardera sida

 Jag menade vad för material

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #778 skrivet: 20 dec-17 kl 07:26 »
Jag menade vad för material

Får jag bra pris från nya sågen blir det ek

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #779 skrivet: 20 dec-17 kl 16:47 »
Kom att tänka på den här.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten
Kan den gå att applicera?


Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser