Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är det optimalt att klippa dem?  (läst 1485 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
När är det optimalt att klippa dem?
« skrivet: 31 jul-12 kl 16:23 »
Jag har 13 Åsenfår, varav 3 tacklamm födda i februari med rejält lång päls. Har också 2 bagglamm födda i april/maj som också är hyfsat lurviga. Dessa bagglamm har vi tänkt använda till betäckning, de får gå med varandras familjer för att undvika inavel. De ska sen slaktas i vinter nångång.

När är det optimalt att klippa alla dessa lamm om vi vill använda alla lammens ull till hantverk och dessutom få hyfsat snygga skinn av baggarnas?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: När är det optimalt att klippa dem?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-12 kl 16:46 »
vad jag hört tre månader innan slakt, vi kommer tyvärr att klippa våra två månader innan slakt   :(  klipparen är på andra sidan jorden och klipper just nu  >:D  får väll se om det också blir bra skinn två skinn ska ändå bli soffskinn på 3,5 mm men ett var tänkt som mattskinn och då skulle jag vilja ha lite mer längd.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: När är det optimalt att klippa dem?
« Svar #2 skrivet: 31 jul-12 kl 16:48 »
Ja om vi tänker slakta i december/januari så blir det klipp i september då. Borde funka att klippa även tackor + tacklamm också då inför betäckning, eller ska vi vänta med att klippa dem till strax innan? Tänkte betäcka i början på november.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: När är det optimalt att klippa dem?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 16:58 »
Jag har tänkt att klippa mina samtidig och förra året betäckte min bagge all innan klippning trots att det var hans första år så skinnen, är viktigare tycker jag.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser