Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur länge vänta m slakt efter klippning?  (läst 1577 gånger)

AnnaM72

  • Inlägg: 9
    • Uppland
hur länge vänta m slakt efter klippning?
« skrivet: 15 jun-11 kl 18:54 »
Jag har tänkt, lite oplanerat, slakta två tackor, som jag vill ta skinnen av. Hur länge måste man vänta efter klippningen för att det ska gå att få fina skinn (plädklippning)? Jag förstå att det inte går att säga nåt exakt, ullen växer olika, men vad är er erfarenhet? Det är pälstackor, som inte haft lamm i år. Jag klippte i april, innan påsk. Vad tror ni, kan jag slakta i augusti? Tidigare?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: hur länge vänta m slakt efter klippning?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-11 kl 08:52 »
Du får väl titta på pälsen, hur det ser ut... Tänk dig en skinnfäll av den ullen som sitter på ;D
Om du ska ha plädklippta skinn så tänker jag mig att du kan slakta tidigare... efter midsommar?!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

AnnaM72

  • Inlägg: 9
    • Uppland
SV: hur länge vänta m slakt efter klippning?
« Svar #2 skrivet: 16 jun-11 kl 09:12 »
Mhmm.. Ja så kan man ju förstås tänka... Jag ska gå ut och kolla! Det låter bra, då bör det ju funka m tidigare slakt. Tack!!  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser