Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Patrik med motorsvets och kompressor  (läst 3445 gånger)

Biggeman

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Patrik med motorsvets och kompressor
« skrivet: 02 sep-11 kl 19:32 »
Hej jag har köpt en kompressor på 3kW som jag skulle driva med min motorsvets alá 6kVA men icke!!!
Den gör ca 1 varv innan den lägger av, kompressorn funkar fint via väggström.
Motorsvetsen driver en MIG/MAG svets utan problem via 3fas uttaget.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-40-100/
Ska kolla upp lite mer spec på motorsvetsen

Någon som har några bra idéer?? Vore enormt tacksam isf :)
MVH Patrik

scorpio_xri

  • Inlägg: 87
  • Oscar
    • Närke
SV: Patrik med motorsvets och kompressor
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 19:48 »
fungerar mig/magen bra i samma vägguttag? har flera gånger fått hjälpa kompisar att byta plats på faserna i handsken. maskinen i fråga har då försökt gå baklänges.

Biggeman

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Patrik med motorsvets och kompressor
« Svar #2 skrivet: 02 sep-11 kl 20:43 »
Nej den går som den skall i samma vägguttag.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Patrik med motorsvets och kompressor
« Svar #3 skrivet: 02 sep-11 kl 21:12 »
Kompressorer och andra maskiner som drivs av asynkronmotorer brukar inte gå bra att driva från små elverk, startströmmen blir alldeles för hög. En tumregel  är att elverkets effekt bör vara minst 10 gånger motorns effekt om alla starter säkert ska gå bra.
Behöver man en mobil kompressor är det bättre att skaffa en som drivs direkt från en liten bensinmotor, det ger mycket mindre krångel och för den delen mindre bränsleförbrukning för den tryckluft man får ut.

Vad du möjligen skulle kunna prova är om det är lättare att få igång kompressorn med helt tom lufttank så att den inte behöver starta mot tryck. Eventuellt skulle du kunna utrusta den med mjukstart (sådan brukar finnas i de flesta större bergvärmepumpar och det är bra tillgång på sådana på miljöstationer och skrotfirmor numera, se bara till att du får tag i en mjukstart som är avsedd för en motor med ungefär samma effekt).
En annan tänkbar lösning är att koppla kompressorn till elverket och slå till alla strömbrytare innan du startar elverket.
Men i båda de här fallen får du göra om hela startproceduren när kompressorn ska återstarta sedan pressostaten har slagit ifrån, ska du köra mycket på det här sättet bör du nog ersätta pressostaten med en avlastningsventil (sådan som reglerar trycket på t ex bensindrivna kompressorer och i tryckluftbromssystemen på lastbilar).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 6 användare
addebadde, von tratt, ärt, peterm, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser