Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta tupp  (läst 6233 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Äta tupp
« skrivet: 04 jun-12 kl 11:33 »
Hej! Har några tuppkycklingar som behöver slaktas till hösten. Läste att man ska göra det innan de är 6 månader gamla för att de inte ska hinna bli sega, stämmer det?
Har även läst att man ska hänga köttet så det blir mört, men gäller det bara äldre tuppar eller bör man även göra det med de unga tupparna?
Ska man marinera köttet?
Vi tänkte grilla den första iaf, blir det bra på en vanlig grill eller ska man göra det i ugnen?

Har ni fler tips som kan vara bra att tänka på när man tillagar sina första tuppar, så det blir så bra som möjligt?  :)


Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Äta tupp
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 11:54 »
Vi slaktade vår första ungtupp i höstas och fy vad sega den blev. Kokade en stund för att sen grilla på den. Ingen hit
Den andra kokade vi i hur många timmar som helst, tills kött släppte från benen, mums och slurp vilken god gryta den blev,
Lidhem
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

bua

  • Inlägg: 478
SV: Äta tupp
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 11:58 »
Portugis-afrikanskt sätt att tillaga (funkar utmärkt på äldre hönsfåglar som blir alldeles möra):
Fågeln delas i bitar. Marinera med tex citron, vin, vinäger samt kryddor. Koka ett par timmar i marinaden på svag värme (tillsätt inte en massa vatten, flyttar man om bitarna blir allt genomkokt med minamal vätsketillsats (det är viktigt att inte ha mycket vätska för i såfall smakar det kokt hönssoppa). Grilla de kokta bitarna för att få grillsmak och fin yta. Använd marinaden man kokat i till en god sås.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Äta tupp
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 17:42 »
Så koka länge ska man göra. :)
Är det skillnad på unga och gamla tuppar då?

Jag läste någonstans att man ska låta skinnet vara kvar för fettet i skinnet gör köttet mindre torrt, vad tror ni om det?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äta tupp
« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 17:58 »
Helt rätt. Låt skinnet vara kvar.

Jämför ungtupp med ett nötkött i tillagning (typ) Jämför inte med köpt kyckling ;) Vad är det för ras du har?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Äta tupp
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 18:03 »
De som ska slaktas senare i sommar/höst är blandraser med auracana, svarthöns och blomme.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äta tupp
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 18:06 »
Aha.... slakta tidigt och ta fram två tuppar till middag istället. Det är inte så fasligt mycket mat på dem, men efter de tillagningstipsdu fått kommer de bli mycket goda :P

.... förrästen.... efter att du kokat dem och ska lägga dem på grillen. Blanda då till en glace med honung, olja och goda kryddor och stryk på tuppen.... GOTT
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Äta tupp
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 18:17 »
Vilken ålder är lagom att slakta dem tycker du?  :)

Jag ser mycket fram emot att testa era tips. :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äta tupp
« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 18:54 »
Hmmm.... jag är inte så duktig på att hålla koll på vilken vecka jag slaktar i  :-[ typ fyra månader... kanske ;D .... kläm på dem lite ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bua

  • Inlägg: 478
SV: Äta tupp
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 19:00 »
Slakta när du tycker det börjar bli dags för grillpartyt. Slaktar du tidigt är den lite mindre, slaktar du senare är den lite större.

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Äta tupp
« Svar #10 skrivet: 05 jun-12 kl 16:08 »
Brukar slakta innan jag flyttar in hönsen i vinterhängnen.. Då är de mellan 4 och 9 månader..
Har en micro med grillfunktion.. brukar grilla dom i den (ungdjuren, hela) tar ca 1,5h.. blir super gott.

Äldre tuppar/hönor kokas 2-3h till gryta.. mums.

Ett tips..  om du styckar.. bröstfiléerna har betydligt kortare tillagningstid..
kan marineras och stekas utan kokning. (gäller ungdjuren)

Medans vingar, ben och skrov är bäst att koka tills köttet faller av benen..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Äta tupp
« Svar #11 skrivet: 05 jun-12 kl 16:18 »
Jag har själv Blomme och det blir inte så mycket till bröstfiléer :-\ De andra raserna i TS korsning är ju inte heller några biffiga typer precis. När jag har sparat mina ungdjur uppåt 6 månader innan slakt, så tycker jag att de smakar hormoner (illa), men det kan ju vara en smaksak. Ungtupparna är supergoda och absolut tillräckligt med kött för att ta vara på, men man får väl pröva sig fram lite till vad som passar en själv och de olika raserna bäst kan jag tro :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Äta tupp
« Svar #12 skrivet: 05 jun-12 kl 16:28 »
Jag har slaktat tuppar några år nu och tycker de smakar äckligt  :'(

Jag vill så gärna vara åtminstone litet självhushållande, det lilla som jag kan och iaf äta upp våra slaktade tuppar, odla och sånt kan jag inte så det är typ bara det... men familjen vägrade äta våra tuppar. Köttet var grått, totalt smaklöst, kvittade vad man gjorde och lite halvsegt. Bröstköttet var något lite bättre, så sista gången skar jag bort bröstköttet och slängde resten... (och ja jag skäms lite för det resursslöseriet, men vi har grävt ner hela tuppar också och en del har legat i frysen och vägrats äta upp tills vi fått slänga dem också).

Jag har testat att göra gryta och kokat länge, massor av kryddor och gott, men det är som om smaken inte kan gå in i kycklingköttet, man får upp dessa gråa otäcka bitar ur grytan, tuggar och tuggar tills tårarna rinner och man får spotta...

Tupparna var blandningar mellan sussex, blomme, australorp, leghorn och lite så där, halv stora, en del som var lite sussexlika var lite större. De var kanske cirka fem månader.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 2 användare (1 dolda)
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser