Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dexterkor  (läst 37241 gånger)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Dexterkor
« skrivet: 21 apr-06 kl 15:55 »
Någon som vet något om den Irländska bergskorasen Dexter.

Vad jag hört om den är att den är väldigt tålig, ger mer kött och mjölk i förhållande till kroppsstorlek än de flesta större raserna. Och att den nöjer sig med betydligt mindre utrymmen och enklare foder än andra raser.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

icko

  • Inlägg: 138
    • Skåne
    • Ickos
SV: Dexterkor
« Svar #1 skrivet: 21 apr-06 kl 19:50 »
Denna dvärgko, tros av en del härstamma från scandinavien,och har medtagits av nordbor,alltså vikingar,
ursprunget till denna miniko, torde iså fall vara fjällkon ?

Att den ger mer kött, stämmer inte, därimot har hon en imponerande mjölkavkastning,ca:4000 kg/år.

Och att hon kräver ett mindre utrymme, sejer sej självt,
hon är ju inte större än en 6-månaders låglandskalv !

Att hon är en duktig foderomvandlare stämmer,hon klarar sej bra på ett magert bete ( som våra fjällkor )

                                    Mvh    icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Kogalen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Dexterkor
« Svar #2 skrivet: 14 maj-06 kl 20:49 »
i danmark är dexter väldigt vanliga jämfört med här men nu är ju danmark väldigt duktiga på det med kor med. är inne på dexter själv men sen träffade jag en dansk som sa att dom låg på  runt 15000 kr...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Dexterkor
« Svar #3 skrivet: 15 maj-06 kl 18:58 »
Måste kolla på en Dexter igen..minns dom som små o helsvarta 
*host* ser ut som Låglandskorsningar i mina ögon. 


Svindyrt..... kilopris  ;D ;D
« Senast ändrad: 12 maj-08 kl 01:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Dexterkor
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 08:34 »
Här kan du läsa om införselbestämmelserna.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/jordbruketsdjur/notkreatur.4.7502f61001ea08a0c7fff51876.html

Räkna med att det blir lång karantän eller isolering. Det brukar vara den största kostnaden. Ekonomisk "katastrof" kan det bli om djuren har ngn smitta med sig, t.ex. paratuberkulos. Då blir det kostnader för karantän + att djuren avlivas. Det är nog svårt att köpa djur med smittfrihetsgaranti.  Det är dock större chans att lyckas om man köper från besättningar som brukar exportera till andra länder med framgång.

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Dexterkor
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 14:53 »
Hejsan tack för svaret och länken!
I den sidan som du länkade till står det något om "för inrättande av privat karantän kontakta länsveterinären", det kanske är en möjlighet?

Det är ganska omständligt att få en privat karantän godkänd. Bäst är nog om du kan hyra en liten tom koladugård som inte är för gammal. Det får inte finnas klövbärande tamdjur i den närmaste omgivningen. Skötaren ska heller inte ha kontakt med andra klövbärande djur. Det ska finnas varmt och kallt vatten och det ska ordnas spärrar mellan ren och oren avdelning, vid ingångarna. Vidare måste gödseln lagras säkert eftersom den kan vara en smittkälla. m.m. m.m.

Det går också att låta egna djur stå tillsammans med karantänsdjuren men då riskerar man att behöva avliva dem också om det visar sig att importdjuren har ngn smitta.
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 15:28 av Henning »

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #6 skrivet: 23 jan-08 kl 18:22 »
Hejsan!
Jo det vore ju ett bättre alternativ än att köpa tjursperma, jag ska kolla upp alla möjligheter till våren.

Har hittat iaf en gård till som skulle kunna vara intresserad av att göra gemensam sak i importfrågan, det borde ju göra det hela billigare plus att om man samordnar aveln/inköpen av avelsdjur så blir ju avelsbasen både bredare och bättre..

Skulle vara intressant att starta någon form av informell "avelsförening" för att hålla redan på den lilla stam som finns i Sverige och försöka verka för att få in fler stammar och igång fler besättningar i landet.

Med tanke på att man kan ha 3 Dexter på en "vanlig" ko så borde det ju vara ett intressant alternativ för många smågårdar.. De har en slaktprocent på c:a 56% (en fullvuxen tjur väger c:a 500 kg) och man kan dessutom ta skapligt med mjölk.. Det är ju en populär småbrukarko i andra länder så varför inte i Sverige också?

//Mårten

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #7 skrivet: 26 apr-08 kl 16:36 »
1 nötkreatur över 2 års ålder är 1 DE. Dexter borde väl inräknas trots att de är små, kanske....?

De har en slaktprocent på c:a 56% (en fullvuxen tjur väger c:a 500 kg)


Dom väger 500 kg levande när dom är 4 år!
 :P då är dom bra sega och trådiga att äta  ;D  8)

Fullvuxen ko 300-350kg
Fullvuxen tjur 450kg

« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 17:04 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Dexterkor
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 11:30 »
Har nyligen fått upp ögonen för rasen Dexter. Denna lilla minikossa skulle funka så bra på min lilla betesmark.  ;D Finns det någon här på forumet som har/har haft/vet något?
En sökning på nätet gav mig info om två gårdar som har såna. En i Halland och en i Västergötland.

All info/tips mottages med tacksamhet.

Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Dexterkor
« Svar #9 skrivet: 14 sep-08 kl 10:15 »
Gå in på www.sonngard.se   Han föder upp Dexter

TUSEN TUSEN MILJONER TACK för detta tips.  ;D Svedala är ju för f*n nästgårds ( nästan  ;) ). Jag har drömt mardrömmar om att behöva köra upp till Västergötland med hästtransport eller strula med jordbruksverket om import från Danmark men Svedala...Perfekt. Ska köra ner idag och ta mig en liten titt på sötnosarna. ( eller heter det sötmular när det är kor??? )

Alternativ är världens bästa källa till information för en envis småbrukare.

 ;D ;D ;D ;D ;D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

ninna b

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #10 skrivet: 15 sep-08 kl 16:55 »
Dexter finns på Hven...vi har haft en liten besättning betandes i vår hage under förra vintern. Inte våra dock utan bara inhysta men...dom finns kvar på ön . Jag förmedlar gärna kontakten med ägaren.

Irisgården föder också uoo Dextrar.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #11 skrivet: 15 sep-08 kl 18:34 »
Irisgården föder också uoo Dextrar.

Jag har läst någonstans att dom sålt ut alla sina Dexter.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #12 skrivet: 15 sep-08 kl 20:00 »
Jag har läst någonstans att dom sålt ut alla sina Dexter.
o ag tror det.. Jag kontaktade henne för knappt ett år sedan och då var de på gång att avveckla durhållningen..

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Dexterkor
« Svar #13 skrivet: 03 okt-08 kl 23:17 »
15000 plus moms :o för en dräktig ko eller kviga.
Jag har varit på G ett tag att köpa, men jag drar mig troligen ur. Visserligen trevligt med en miniko men priset är inte lika trevligt. Jag menar inget illa om Dextern, kossorna jag träffade var det inget fel på, men det känns mer och mer konstigt att lägga ut såpass mycket pengar på en ko. (Men jäkligt behändiga, det är de!!)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #14 skrivet: 04 okt-08 kl 08:55 »
Jag har med funderat på Dexter ett tag och priset är kanske inga större problem om man nu kan få avsättning i form av livdjur de närmsta åren efter inköp.
Det största problemet som jag anser är att avelsbasen i Sverige är så förtvivlat liten att det kommer att bli mkt svårt att få tag i obesläktade tjurar inom rimliga avstånd. Eftersom att det är så dyrt att införa djur från ex. Danmark så blir det ju svårt att få in nytt blod. Det är nog snarare detta som gör att jag tvekar att starta uppfödning av rasen, vilket är synd för jag tror att de skulle vara en mkt bra ras för småbrukare. Små, behändiga med en bra slaktviktsprocent!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #15 skrivet: 16 okt-08 kl 09:29 »
Om du är intresserad av Dexter så är vi ett par entusiaster som hoppas på att kunna bilda en förening kring dessa underbart bedårande kossor. Jag finns i Höör, en annan finns i Svedala så med lite tur kanske det går att få ett visst utbyte. Och om jag startar upp här hemma i Höör så blir de garanterat Piroplasmos-resistenta/kroniska smittbärare.
Hör av dig.

Hej!
Vad kul om det skulle kunna bli en förening! Jag/Vi kommer eventuellt att starta upp med Dexter under de kommande åren, lite osäker tidsaspekt ännu eftersom att vi måsta ha några hektar till med arrende samt säga upp en arrendator för att få ihop fodret. Vi har idag 8 hektar åker (inkl. det utarrenderade) men skulle behöva 2-3 ha till om det ska gå ihop sig med hö på 1 skörd + spannmål.

Men hur det än blir under nästa år så är jag intresserad av att starta upp en förening! Har ni pratat med Irisgården om deras djur?
Startar man en förening så känner jag att det är lite enklare att få ihop en grupp för att importera livdjur/sperma från Danmark, det tror jag är ett måste om man vill få ihop en bra stam i Sverige.

Men som sagt, vill ni ha med någon mer som kan tänka sig att aktivt jobba i föreningen så är det bara PM:a mig!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #16 skrivet: 16 okt-08 kl 13:33 »
Varför överhuvudtaget Dexter..
Varför inte en ras som det finns avelsmaterial här i Sverige..

 ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #17 skrivet: 16 okt-08 kl 13:49 »
Varför överhuvudtaget Dexter..
Varför inte en ras som det finns avelsmaterial här i Sverige..

 ???
Ja.. Varför ha olika raser? Varför inte bara en enda ras av varje djur?  ;)
Skämt åsido, vi har ju olika raser i Sverige pga att någon någon gång i tiden tagit in dem.. Någon måste ju vara först, oavsett som introduktionen gjordes på 1800-talet (eller tidigare) eller idagsläget så infördes ju raserna i Sverige någon gång.

Jag tycker Dexter fyller en funktion som en lämplig småbrukar-ras, dels pga av dess "litenhet" och dels pga att det är en ras med tämligen hög slaktvikter i procent räknat, plus att man kan få lite lagom med mjölk om man så vill. Sedan är det ju lite roligt att vara lite av en pionjär inom något område också..  ;D

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #18 skrivet: 16 okt-08 kl 14:54 »
Nu finns ju inget stort behov av ännu en dvärgraser
och vi har ju redan två miniraser dvs Highland Cattle och Belted Galloway.

Den stora nackdelen med att ta in en ännu minoritetsras är ju att avelsbasen blir supersnäv.
Om dom som kan tänka sig att ha dessa raser, istället för att ta in ännu en ras/raser, kunde samsas om de redan befintliga småraserna så skulle dessa rasers avelsbas breddas.

Om varje småbrukare ska ha en Dexterko så borde det bli ett problem med tjurarna
om varje då ska ha en obesläktad tjur...

Seriös uppgift på % slakutbyte på rasen?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #19 skrivet: 16 okt-08 kl 17:38 »
hejsan.
Dexter är ju mindre än både Highland och Galloway så de är ju inte direkt jämförbara storleksmässigt, en Dextertjur kan väga runt 450-500 kilo om jag inte missminner mig. Rasens litenhet (det går att ha ung. 2-3 Dexter-kor på samma yta som en "vanlig" ko) gör att jag tror att den skulle kunna bli ett seriöst alternativ eller komplement till fåruppfödning.

Visst, det blir en ganska snäv avelsbas i början, men så är det ju alltid när man inför en ny ras. Det finns ju trots allt en del dexter-kor redan i Sverige så man börjar ju iaf inte från grunden. Och en förenings uppgift är ju att sprida kunskap och försöka öka intresset för den egna rasen så det borde ju vara möjligt att öka intresset relatrivt mkt mot nu, när det i princip finns någon information alls. Med en förening så ökar man ju möjligheterna att bredda avelsbasen i och med att man ökar möjligheterna att gå ihop flera stycken och ev. köpa livdjur/sperma från utlandet.

Vad gäller slaktviktensprocenten så ligger den på c:a 56%, jag vet dock inte vad du klassar som en "seriös" uppgift, men litar du inte på vad jag säger så finns ju alltid Google, även om Internet är direkt känd som den mest pålitliga källan.
Här kommer iaf en länk till Wikipedia, där det står ungefär samma sak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dexter_cattle

Och sedan är det ju så att olika människor ser olika kvalitéer hos olika raser, och tur är väl det för annars skulle vi ju bara ha en enda ras av allting, och det gäller ju såväl hundar, katter som kor.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #20 skrivet: 17 okt-08 kl 03:19 »
En 28 mån HighlandC. tjur väger snitt 232 kg  (56 % slaktutbyte)
En 24 mån Dexter väger snitt 180 kg  (56 % slaktutbyte)

Skillnaden är hårfin  ;)

Ett av problemet med "minitjurar"
är ju att man inte kan räkna med att kunna sälja dom till ett slakteri...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #21 skrivet: 17 okt-08 kl 07:05 »
Ett av problemet med "minitjurar"
är ju att man inte kan räkna med att kunna sälja dom till ett slakteri...

Nej, det där tänkte jag också på. Det lär ju bli som när folk säljer pyttelamm och nästan får betala för att bli av med dem.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #22 skrivet: 17 okt-08 kl 07:46 »
En 28 mån HighlandC. tjur väger snitt 232 kg  (56 % slaktutbyte)
En 24 mån Dexter väger snitt 180 kg  (56 % slaktutbyte)

Skillnaden är hårfin  ;)

Ett av problemet med "minitjurar"
är ju att man inte kan räkna med att kunna sälja dom till ett slakteri...
Jag har inte sagt att det är bättre slaktviktsprocent, jag skrev att det var en skaplig slaktviktsprocent.. Och att ha en slaktviktsprocent på 55-60% är ju iaf i mina ögon skapligt. Vad gäller slakteri så håller jag med Exotica, viss del på återtag, och sedan finns det mindre slakterier där man kan få bättre utbyte.

Och sedan får jag väl säga som du Grimla, har du några seriösa källor till att det inte ska gå att sälja dem till slakterier? Inte för att det spelar någon större roll för mig personligen men sådan information bör ju underbyggas, oavsett om det nu är som du skriver eller inte.

Nej, det där tänkte jag också på. Det lär ju bli som när folk säljer pyttelamm och nästan får betala för att bli av med dem.
Det är ju iof en viss skillnad på ett litet pyttelamm och dess vinst räknat i kronor och ören jämfört med > 80 kg nötkött, så att det skulle vara så illa tror jag inte.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Dexterkor
« Svar #23 skrivet: 17 okt-08 kl 08:04 »
 Betalningen för Pyttelamm på slakteri är 0 kr.
OM det skulle vara så att betalningen för Dexter är 0 kr så får man räkna med en större förlust eftersom uppfödningskostnaden lär vara större för tjuren...
Att sälja till slakteri är förmodligen inget bra alternativ. I början bör väl föresten alla tjurar få gå kvar i avel för att den genetiska bredden ska bli så stor som möjligt så det borde ju inte vara något problem.
Under tiden får ni jobba upp en egen marknad för köttet.
                                           Mvh
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 08:18 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #24 skrivet: 17 okt-08 kl 08:23 »
Betalningen för Pyttelamm på slakteri är 0 kr.
OM det skulle vara så att betalningen för Dexter är 0 kr så får man räkna med en större förlust eftersom uppfödningskostnaden lär vara större för tjuren...
Att sälja till slakteri är förmodligen inget bra alternativ. I början bör väl föresten alla tjurar få gå kvar i avel för att den genetiska bredden ska bli så stor som möjligt så det borde ju inte vara något problem.
Under tiden får ni jobba upp en egen marknad för köttet.
                                           Mvh
                                       Charlotte
Så är det nog ja..

Men jag har svårt att tro (notera att jag inte alls vet) att man skulle få 0 kronor för en, låt oss säga 190 kg tjur, som ger 90-100 kg nötkött efter slakt.. Jämförelsen med "pyttelamm" känns lite orättvis..  :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Dexterkor
« Svar #25 skrivet: 17 okt-08 kl 10:10 »
 Det har ju med klassningen att göra inte med att det är mindre kött på ett lamm än en tjur.
Och när man har små djur känns inte alltid klassningen "rättvis" :-\
 Även om det är logiskt egentligen... Jobbet för slakt och styckning blir i stort sett detsamma, men utbytet blir så mycket mindre.
Jag skulle ta och kolla upp vad man kan få för en Dexter på slakteri innan jag skaffade så dyra djur (om jag tänkt mig att skicka på slakteri, vill säga).
                                                      Mvh
                                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Dexterkor
« Svar #26 skrivet: 17 okt-08 kl 11:01 »
Hej alla dexterintresserade!
Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter av dexterkor eftersom jag har ett litet gäng.

Att det finns någon ras i Sverige som motsvarar dextern tycker inte jag. Dextern är en kombinationsras, mjölk och kött, och kan inte jämföras med highland eller galloway. De är också något annat en lantras av mjölktyp, som till exempel fjällko. Vill man ha en liten ko av "dual purpose-typ" så har dextern ingen värdig motståndare i Sverige, enligt min mening. Jag tycker själv just inte att det är så roligt att ha en ovanlig ras, det är både dyrt och besvärligt, men jag hittade ingen ko som jag kände att jag ville ha hemma förrän jag hittade dextern.

Själv är jag väldigt nöjd med att ha utpräglat små kor, jag tycker att dextrarna är lagom stora helt enkelt. Men man ska inte av deras storlek låta sig luras att tro att de är något annat än kor, och de behöver hanteras och uppfostras som sådana. Tro mig, det är inte lättare att hantera en vild och ohanterad dexter än en dito hereford, snarare tvärtom. De kan vara väldigt explosiva när de inte vill vara med på noterna. Men de är också smarta, lyckas man tala om vad man vill så lär de sig på nolltid. Alla kor är väl mer eller mindre sådana, men jag upplever mina dexters som både vaknare och mer lättstötta än andra kor jag har jobbat med. Såklart finns det individuella skillnader och deras frihetsälskande och något envisa natur kommer sig säkert delvis av att de gått som dikor under flera generationer. Att skola om en diko till hushållsko är en utmaning, vi får se hur det går för mig.

Antingen man planerar att hålla några få kor eller en större dikobesättning så tror jag inte att man ska räkna med att sälja kött till slakteriet. Rätt uppfött, slaktat och hängt är dexterkött något i särklass, inget man ska "skänka" till Scan. Vill man föda upp för avsalu i egen gårdsbutik/restaurang eller liknande så har man en otrolig produkt som det går att ta betalt för. Folk kommer att bli förbannade om jag påstår att dexterkött är bättre än vilket annat gräsuppfött och välhängt lantraskött som helst, men jag sticker väl ut hakan då: det är mycket bättre! (hukar mig)

Jag är inte av åsikten att alla dexter som föds bör användas i avel för att bredda avelsbasen. Det gäller förstås att hålla tungan rätt i munnen för att förvalta och utveckla den lilla stam som finns, men jag tror att ett hårt urval där bara de bästa djuren går till avel är enda sättet att bygga upp en bra stam med en framtid i Sverige. Samarbete med norrmännen och danskarna kommer att vara nödvändigt. Norge har i år fått kalvar efter engelska Moonmin-tjurar till exempel, prima avelsmaterial. Hur det är med import från Norge vet jag inte i detalj, men det är förhoppningsvis inte omöjligt. De här killarna ser väl heller inte så tokiga ut: http://www.tyr.no/7915/8317/

När det gäller foder och bete så äter en dexter ungefär som en fjällko (nej förresten det stämmer kanske inte riktgt.. inte som en högmjölkande fjällko i en mjölkbesättning, men ungefär jämförbart med en fjällko i sin skulle jag gissa). Har någonstans sett en uppgift om att man kan hålla tre dexterkor med kalv per hektar och det är verkligen för högt räknat. Åtminstone skulle det aldrig funka på normala beten. Kanske på super-vallar med klöver i någon region med jämn tillväxt hela säsongen, men så ser det inte ut hos mig i alla fall ;-)

Till sist, jag hoppas att vi snart blir fler som vurmar för dextern.
« Senast ändrad: 15 nov-09 kl 19:51 av Mushi »

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #27 skrivet: 17 okt-08 kl 11:31 »
Kul med input från någon som har Dexter, det har jag inte sett här på forumet tidigare!

Hur är det med import av sperma från utlandet, vet du om det görs någon import eller om det finns några planer på det? En förening vore ju kul också för att samordna aveln lite.. Vet du om det finns något mer än lösa planer för en sådan?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #28 skrivet: 17 okt-08 kl 22:51 »
Vad gäller slakteri så håller jag med Exotica, viss del på återtag, och sedan finns det mindre slakterier där man kan få bättre utbyte.

Och sedan får jag väl säga som du Grimla, har du några seriösa källor till att det inte ska gå att sälja dem till slakterier?
Inte för att det spelar någon större roll för mig personligen men sådan information bör ju underbyggas, oavsett om det nu är som du skriver eller inte.

Allt går att sälja till slakteriet Mårten... jag menade naturligtvis INTE att det var förbjudet att skicka Dexter till Swedish Meats  ;)
Men man brukar ju uttrycka sig så, när man "menar att det inte blir något betalt"
(som Charlotte var inne på)

Skickar du en "24 mån genomsnittlig Dexter ungtjur" till SM så får du ca:2520 kr för den.
Och dessutom inget handjursbidrag...

Och hos Swedish Meats kan du t.ex bara ta 2 stordjur per år i återtag.
Men Småslakterierna brukar ju åta sig legoslakt.

Sen förstår jag inte vad du menar med bättre utbyte?
Slaktutbytes % är lika vart man än slaktar. Och priset brukar följa Swedish Meats pris.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sonne

  • Inlägg: 9
  • Dexterfantast
    • sonngard.se
SV: Dexterkor
« Svar #29 skrivet: 17 dec-08 kl 22:26 »
Jag har även varit i kontakt med Danmark och Tyskland om import och kommer att importera en röd Dextertjur och även ett antal semindoser
Dexter,Suffolk,Wyandotte,Maran,Australorp,Bienfelder,Aurucana,Faverolle,Brahma,Orpington,RIR.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #30 skrivet: 17 dec-08 kl 22:35 »
Jag har även varit i kontakt med Danmark och Tyskland om import och kommer att importera en röd Dextertjur och även ett antal semindoser
Sweet! :)
Har du varit i kontakt med Iris-gården om hennes besättning? Vore ju synd om den blev utslaktad, det är ju trots allt en ganska stor del av den svenska gen-poolen som finns(fanns?) där.

sonne

  • Inlägg: 9
  • Dexterfantast
    • sonngard.se
SV: Dexterkor
« Svar #31 skrivet: 17 dec-08 kl 23:23 »
det låter perfekt. jag har länge efterlyst en som kan det med datorer själv är jag urusel.
Jag har haft några på besök (8st)som vill börja med Dexter ända tills dom får reda på priset sedan hör man inte av dom längre. I Dannmark och Tyskland får man ge mellan 25000kr till 40000kr för en bra tjur varför ska inte vi kunna ta betalt för våra djur. Folk tror att bara för att dom är små så är dom billiga dom skulle bara veta vilket jobb det är att hålla på med renrasavel.
Dexter,Suffolk,Wyandotte,Maran,Australorp,Bienfelder,Aurucana,Faverolle,Brahma,Orpington,RIR.

Sten på Hven

  • Inlägg: 2
  • Dexterägare
SV: Dexterkor
« Svar #32 skrivet: 16 jan-09 kl 23:08 »
Hej!
Jag är ny i forumet och som Dexterägare. Köpte 6 djur ( dräktiga kor )från Wastadalen i Halland för drygt 1 år sedan, då de skulle lägga ner sin besättning. Såg att Irisgårdens besättnig gick till Svedala och södra Kalmar län. Tror att det finns en i Höör-trakten som också har Dexter. Jag är mycket intesserad av att få kontakt med andra uppfödare för att eventuellt få igång en stambok eller iallafall en rasförening.

Sten på Hven

  • Inlägg: 2
  • Dexterägare
SV: Dexterkor
« Svar #33 skrivet: 17 jan-09 kl 23:19 »
Efter vad jag har förstått så startade Irisgården och Wastadalen ungefär samtidigt utan at ha kontakt med varandra. Mina bygger på 2 tjurar från Danmark, Echo och Linton. Har tyvärr inga röda tjurar men har 4 svarta, en liten stund till, de blir stutar innan kvigkalvarna blir brunstiga.
Har förstått att det med stambok kräver mycket administration, men en rasförening eller liknande är jag med på att starta upp om intresse finns.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Dexterkor
« Svar #34 skrivet: 04 maj-10 kl 22:09 »
Om jag nu kommer ihåg rätt så finns det en mindre variant av Dexter. Den finns inte i sverige för 10% av kalvarna föds som bulldog-kalvar(missbildning).

Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

patrick.

  • Gäst
SV: Dexterkor
« Svar #35 skrivet: 05 jun-10 kl 20:11 »
var på lantbruksmässan i Roskilde idag :),, och så var där massor med små Dexter kor...
såå söta de var. :-*
kan lägga in lite bilder senare..

Annalill

  • Inlägg: 36
    • Västerbotten
SV: Dexterkor
« Svar #36 skrivet: 02 sep-10 kl 10:25 »
Tänkte väcka liv i dextertråden igen, iaf försöka.
Igår var jag iväg och kikade på en dexterkviga som jag tingat, går ju inte att förstå hur fantastiska de är förrän man har dem vid benen. En underbar liten varelse. Nu funderar jag såklart på sällskap till lilltjejen, och när jag sitter här och googlar runt så saknar jag verkligen en hemsida. Eller bara en enkel lista på folk som har dexterkor. Jag har börjat sätta ihop en lista, lite för min egen skull men kommer att lägga upp den på min hemsida. Än har jag hittat tre "uppfödare" men misstänker att det finns fler. Hjälp mig? :)

Dexterrasen

  • Inlägg: 1
SV: Dexterkor
« Svar #37 skrivet: 16 sep-10 kl 21:29 »
Hej,
Den 9 maj 2010 samlades vi dexterägare och bildade en dexterförening. Totalt finns det dexterkor på 9 ställen i Sverige och ca 60 djur.
Hemsida för Svenska Dexterföreningen kommer snart att öppnas upp, lite justeringar kvar.
Där kommer det att finnas rasstandard, beskrivning om rasen, bilder, vilka som har dexterkor, hur du blir medlem och mycket mera.
Vänliga Dexterhälsningar,
Susanne ordförande i Svenska Dexterföreningen.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Dexterkor
« Svar #38 skrivet: 21 jun-11 kl 01:06 »
Öronmärker inför framtiden :-). Dexter verkar ljuvliga.
Är det ngn som vet om regler på takhöjd etc är annorlunda för dvärgkor vs vanliga?
Det finns ju viktanpassade mått för bås osv, tänkte om det fanns det för takhöjd också. Det finns det ju för häst (minimum + anpassat efter hästens höjd).

« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 16:10 av Sirpa »
//Lina

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Dexterkor
« Svar #39 skrivet: 23 jun-11 kl 01:21 »
Har inte sett något exakt mått på takhöjd, men man kan anta att är takhöjden under 2 meter kan det bli knivigt med lämpligheten som stall.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

sonne

  • Inlägg: 9
  • Dexterfantast
    • sonngard.se
SV: Dexterkor
« Svar #40 skrivet: 15 okt-11 kl 21:40 »
  Hej
Augusti 2011 bildades Skånes Dexterförening,  vi är för tillfället 8 medlemmar och sammarbetar med Danmark och Tyskland när det gäller import av djur och semindoser, Vi har även på gång ett litet samarbete med Canada , vi kommer under våren att anordna en bussresa på två dagar där vi åker runt till olika dexteruppfödare. Hemsidan heter www.dextersverige.se och är under uppbyggnad. under 2012 kommer föredragshållare från andra rasers föreningar att komma på besök för att berätta lite om avelsarbete och vad man bör tänka på, vi kommer även att få besök från av Justin Bake från Canada som har stor erfarenhet av pollade Dexter. Är någon intresserad av djur så hör av er. anders@sonngard.se

Kul med input från någon som har Dexter, det har jag inte sett här på forumet tidigare!

Hur är det med import av sperma från utlandet, vet du om det görs någon import eller om det finns några planer på det? En förening vore ju kul också för att samordna aveln lite.. Vet du om det finns något mer än lösa planer för en sådan?
Dexter,Suffolk,Wyandotte,Maran,Australorp,Bienfelder,Aurucana,Faverolle,Brahma,Orpington,RIR.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Dexterkor
« Svar #41 skrivet: 15 okt-11 kl 21:54 »
Hej,
Den 9 maj 2010 samlades vi dexterägare och bildade en dexterförening. Totalt finns det dexterkor på 9 ställen i Sverige och ca 60 djur.
Hemsida för Svenska Dexterföreningen kommer snart att öppnas upp, lite justeringar kvar.
Där kommer det att finnas rasstandard, beskrivning om rasen, bilder, vilka som har dexterkor, hur du blir medlem och mycket mera.
Vänliga Dexterhälsningar,
Susanne ordförande i Svenska Dexterföreningen.
  Hej
Augusti 2011 bildades Skånes Dexterförening,  vi är för tillfället 8 medlemmar och sammarbetar med Danmark och Tyskland när det gäller import av djur och semindoser, Vi har även på gång ett litet samarbete med Canada , vi kommer under våren att anordna en bussresa på två dagar där vi åker runt till olika dexteruppfödare. Hemsidan heter www.dextersverige.se och är under uppbyggnad. under 2012 kommer föredragshållare från andra rasers föreningar att komma på besök för att berätta lite om avelsarbete och vad man bör tänka på, vi kommer även att få besök från av Justin Bake från Canada som har stor erfarenhet av pollade Dexter. Är någon intresserad av djur så hör av er. anders@sonngard.se


Finns det alltså två Dexterföreningar ???
« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 16:30 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

sonne

  • Inlägg: 9
  • Dexterfantast
    • sonngard.se
SV: Dexterkor
« Svar #42 skrivet: 15 okt-11 kl 21:58 »
Jajjamen det finns numera två stycken Dexterföreningar
Dexter,Suffolk,Wyandotte,Maran,Australorp,Bienfelder,Aurucana,Faverolle,Brahma,Orpington,RIR.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Dexterkor
« Svar #43 skrivet: 16 okt-11 kl 21:05 »
Nån som har nån bild på Dexter? Hur mkt väger dom o hur höga är dom ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

AlnöKrister

  • Inlägg: 31
  • Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
SV: Dexterkor
« Svar #44 skrivet: 16 okt-11 kl 21:24 »
Hamnade på något sätt häromdan på
www.dexterföreningen.se
Dom är stor som en shettis cirka metern hög och samma vikt om man får dom på foten
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Dexterkor
« Svar #45 skrivet: 17 okt-11 kl 15:22 »
Dexterkor och tjur
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

AlnöKrister

  • Inlägg: 31
  • Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
SV: Dexterkor
« Svar #46 skrivet: 18 okt-11 kl 10:27 »
Såg på skånska dexterföreningens hemsida att det finns djur till salu, det finns 2 dexterföreningar i sverige
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Dexterkor
« Svar #47 skrivet: 18 okt-11 kl 18:08 »
Intressant att veta vad ni har tänkt er för prislista.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #48 skrivet: 20 okt-11 kl 09:09 »
Jajjamen det finns numera två stycken Dexterföreningar

Hur kan det vara så att en ras med endast ca 60 djur fördelat på ca 9 ägare måste ha 2 rasklubbar ???  Undrar seriöst...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Licolando

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Dexterkor
« Svar #49 skrivet: 18 apr-12 kl 08:12 »
Hej,

Jag undrer om det finns någon som har semin från Dexter under sommaren? Vi vil gärna seminera vår Ko med dexter. Och vad ligger en smin dosa på i pris?

mvh
Keino Hovland

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Dexterkor
« Svar #50 skrivet: 18 apr-12 kl 16:32 »
Vikinggenetics verkar inte saluföra Dexter: http://www.vikinggenetics.com/sv/kott/importer.asp?ras=
I så fall blir det nog till att special importera från något land där de är vanliga. Priset för en dos av de vanliga mjölkraserna ligger på ca 200 kr. Vad mer speciella doser kostar vet jag inte utan du får försöka kontakta din husdjursförening för att få hjälp.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Annalill

  • Inlägg: 36
    • Västerbotten
SV: Dexterkor
« Svar #51 skrivet: 04 aug-12 kl 16:08 »
Lite oväntat så hamnade våra dexterkor på regionala nyheter, kika gärna på inslaget http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=minikor_i_hogback&videoid=2207980

Malinokamau

  • Inlägg: 35
    • Västerbotten
SV: Dexterkor
« Svar #52 skrivet: 22 aug-12 kl 21:21 »
Vilken härlig ras Dexter verkar vara!
Hade varit roligt att köpa in några såna här på gården men det får väl vänta :)
"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

Kennu

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Dexterkor
« Svar #53 skrivet: 22 feb-13 kl 12:06 »
ANDERS SONNGÅRD
233 92 SVEDALA
Tel: 040 - 40 00 07
Mobil: 0706 - 61 17 60

www.dextersverige.se

Han har annonserat ut tidigare att han hyr ut tjurar på bl.a lantbruksnet.se om det är av intresse !

Mvh!

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Dexterkor
« Svar #54 skrivet: 22 feb-13 kl 14:48 »
Hej har varit i kontakt med honom men tycker han var lite dyr. Och har han papper på djuren?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Dexterkor
« Svar #55 skrivet: 24 feb-13 kl 10:39 »
4500:-/år men ja skulle bara kunna ha tjuren här i 2 månader och då va de samma pris
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Dexterkor
« Svar #56 skrivet: 25 feb-13 kl 00:57 »
anders har importerat jättefina djur så de borde har papper så de räcker och blir över ;-)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

BlåkullaDexter

  • Inlägg: 3
  • Blåkulla Dexter
    • Skåne
    • Blåkulla Dexter
SV: Dexterkor
« Svar #57 skrivet: 28 feb-13 kl 00:34 »
När man "lånar" ur en tjur så är det väldigt många saker som spelar in. Vilken status besättningen med tjuren och vilken status besättningen har som vill "låna" tjuren har med tanke på sjukdomar. Om den ena besättningen har tex högsta status på Para tuberkulos programmet och den andra har lägre rank så sänks den som har hög status och det tar ett tag att bygga upp.
4500kr är inget överpris på en betäckning.
Men bara för att man har importerat många "fina" djur så betyder det verkligen inte att man har "Ordning" på sina papper. Så ett råd är att om du hittar en tjur så ska du kolla att tjuren är inregistrerad i KAP eller har ett godkänt härstamningsbevis så att den kan registreras i KAP.
Det är ganska lätt, aningen ringer man till Skånesemin eller till Växa. 

Besättning med Dexterkor.
www.Blakulladexter.se
Blåkulladexter finns även på Facebook

BlåkullaDexter

  • Inlägg: 3
  • Blåkulla Dexter
    • Skåne
    • Blåkulla Dexter
SV: Dexterkor
« Svar #58 skrivet: 28 feb-13 kl 00:56 »
Om någon är intresserad av att köpa dexterkor så är det väldigt viktigt att ni kollar så att alla papper är OK för det finns ganska många dexterkor i Sverige där papperna inte riktigt är i sin ordning. Har man då köpt en ko och vill registrera den i KAP och papperna inte räcker till då sitter man där med en ko utan härstamningsbevis eller stambok. Så var väldigt noga med att kolla allt det innan ni bestämmer er.  :)
Besättning med Dexterkor.
www.Blakulladexter.se
Blåkulladexter finns även på Facebook

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #59 skrivet: 28 feb-13 kl 08:48 »
4500kr för EN betäckning är ett våldsamt överpris!

Använder man semin kostar en betäckning 600-800kr.
« Senast ändrad: 06 apr-15 kl 22:01 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

BlåkullaDexter

  • Inlägg: 3
  • Blåkulla Dexter
    • Skåne
    • Blåkulla Dexter
SV: Dexterkor
« Svar #60 skrivet: 28 feb-13 kl 09:24 »
Jag vet inte vilken Anders är osv men om jag läste rätt i inlägget så var kostnaden per år och det betyder att tjuren får betäcka många djur för det priset. Om jag minns rätt så när jag importerade djur så var en betäckingskostnad på 2000 dkr/djur
Men visst allt handlar ju om hur fina papper där är på tjuren och om där är papper över huvudtaget.

Trodde inte det fanns några bra dexter semintjurar i sverige för tillfället, ska man börja importera så har du en startkostnad på iallafall 8000kr för transport, handläggning och registrering.
« Senast ändrad: 28 feb-13 kl 09:26 av BlåkullaDexter »
Besättning med Dexterkor.
www.Blakulladexter.se
Blåkulladexter finns även på Facebook

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #61 skrivet: 28 feb-13 kl 09:32 »
Men här i tråden handlade det om att låna en tjur och betäcka 1 kviga...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Dexterkor
« Svar #62 skrivet: 28 feb-13 kl 14:27 »
Men här i tråden handlade det om att låna en tjur och betäcka 1 kviga...

Oj såg att jag skrivit dexterflicka, men det är en 9 årig ko :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
SV: Dexterkor
« Svar #63 skrivet: 15 mar-13 kl 13:29 »
4500kr för en betäckning är ett våldsamt överpris!

Använder man semin kostar en betäckning 600-800kr.

Skulle ju inte vara så dyrt om man hade 20 kor som skulle betäckas. Jag skulle absolut hyra en tjur till min besättning för det priset istället för att ha en tjur hemma på gården hela året.

malle h

  • Inlägg: 56
    • Värmland
SV: Dexterkor
« Svar #64 skrivet: 17 jan-14 kl 14:32 »
nyfiken på dexter.
vet nån vad de ligger på i inköpspris?
ungefär foder åtgång per dag? 

vart det finns uppfödare? hitta inte mkt info på föreningens hemsida.
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Dexterkor
« Svar #65 skrivet: 17 jan-14 kl 15:20 »
Jag vet inget om Dexter, men:
Det finns eller fanns tydligen två föreningar. De omnämns i tråden, men det är lite skralt med kontaktuppgifter.

Googlar jag får jag dock fram denna sida. Är det den du tittat på?
http://www.dexterforeningen.se/
« Senast ändrad: 06 apr-15 kl 22:10 av Sirpa »

malle h

  • Inlägg: 56
    • Värmland
SV: Dexterkor
« Svar #66 skrivet: 17 jan-14 kl 16:06 »
ja det var det. ringde en dexter ägare förut, väntar på mer info. ;-)
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #67 skrivet: 06 apr-15 kl 22:19 »
2012 fanns 34 tjurar och 67 kor av Dextern.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Dexterkor
« Svar #68 skrivet: 07 apr-15 kl 09:00 »
Skulle ju inte vara så dyrt om man hade 20 kor som skulle betäckas. Jag skulle absolut hyra en tjur till min besättning för det priset istället för att ha en tjur hemma på gården hela året.
Fast det beror på var man bor... priset på semin alltså.

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: Dexterkor
« Svar #69 skrivet: 08 apr-15 kl 08:08 »
Här finns det mini kor hos Sanna Andre´  .Skövde.                           svartko.se 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 4 användare
bjurn, William, Niklas Forsberg, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser