Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa omärkta kor ?  (läst 1479 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Köpa omärkta kor ?
« skrivet: 22 apr-08 kl 08:07 »
Ja nu har jag kollat med SJV om det här med att ev. köpa omärkta djur och fått svar.
(Lägger in svaret här och låser tråden själv.)

Så här svarar/skriver Jordbruksverkets CDB enhet:

På alla platser där det finns nötkreatur ska det finnas ett SE-nummer och de djur som föds ska märkas med brickor där man ser födelseplatsens SE-nummer.
 
Om du köper omärkta djur finns risken att de måste avlivas och destrueras eftersom man inte vet var de är födda.
Som du skriver kan du heller inte rapportera in dem i CDB och du kan inte lämna dem på slakteri.

 
Jag rekommenderar dig att inte köpa omärkta djur.
 
Om säljaren skaffar ett SE-nummer, märker djuren och rapporterar in dem till CDB så kan du köpa dem och det är väl bättre att säljaren gör det än att du får problem.
SE-numret är gratis och rapporteringen till CDB är också gratis.
 
Om det finns en slakt eller annan dödsorsak rapporterat på ett djur går det inte att rapportera köpet och om du skickar djuret på slakt kommer det att destrueras pga att det inte går att fastställa vilket djur det är.
 
Hälsningar
CDB-enheten
2008-04-21
« Senast ändrad: 22 apr-08 kl 09:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 3 användare
ekont22, inge.reklam60@gmail.com, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser