Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärgget  (läst 2441 gånger)

ANNE-CHARLOTTE HALLBERG

  • Gäst
dvärgget
« skrivet: 24 jul-17 kl 14:32 »
Jag har tidigare haft lantrasgetter, som jag fick ta bort för att de var sjuka. Men saknaden efter getter är stor, och nu funderar jag på dvärggetter. Hur svåra är de att stängsla in? Hade aldrig några probelm med de gamla getterna. Hur gör man med dem när det är riktigt kallt, klarar de av den kylan? Kom med alla sorters råd, både negativa och positiva tas tacksamt emot.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dvärgget
« Svar #1 skrivet: 24 jul-17 kl 20:28 »
Välkommen hit - eller kanske välkommen tillbaka?  :D

  Varför funderar du på att byta ras, om du nu trivdes med lantrasgetter?  Enligt mig är de mycket trevligare än dvärggetter, som har en tendens att köra hornen i varandra.

  Någonstans på forumet finns ett inlägg som rapporterar att ett gäng stackars dvärggetter stått och huttrat i den norrländska kylan.  Rasen kommer ju från Afrika!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: dvärgget
« Svar #2 skrivet: 25 jul-17 kl 06:31 »
Känner en som skaffade dvärggetter och trodde att hon skulle kunna mjölka dom. Hon försökte verkligen men gav upp! För övrigt vet jag inte så mycket om rasen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dvärgget
« Svar #3 skrivet: 25 jul-17 kl 09:49 »
Det var ovanliga dvärggetter!  Nog brukar det gå att få dem vänliga mot folk!  Det är mot varandra de kan vara i tuffaste laget.

  Svenska lantrasgetter producerar nog mera mjölk än dvärggetter, men de individuella skillnaderna är stora.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ANNE-CHARLOTTE HALLBERG

  • Gäst
SV: dvärgget
« Svar #4 skrivet: 25 jul-17 kl 11:33 »
Tack Trollmor!
Mina lantgetter var tydligen speciella, efter vad jag pratat med personer från föreningen allmogeget. Jag tycker att dvärggetter är otroligt söta, och under min uppväxt var jag på en lantgård, som kommunen äger. Där fanns de dvärggetter, och de älskade att ligga i knäet mm. I och för sig gjorde mina lantgetter det också. Funderar faktiskt lite på lantgetter, men de skall då komma från en fri CAE-besättning.
Nina personligen tror jag att det går att mjölka dessa, men då måste man nog vänja dem från början, med att ta på deras spenar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser