Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några tips på Hönsgodis  (läst 24487 gånger)

Hönan

  • Inlägg: 88
Några tips på Hönsgodis
« skrivet: 07 mar-08 kl 15:08 »
Skulle vilja ge mina höns något som är som GODIS för dem, har ni några tips om vad som är godis för höns? :) och som de kan äta från handen
hönstokig! Har blandrashöns på gården.

Margit

  • Gäst
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #1 skrivet: 07 mar-08 kl 15:20 »
Russin, skalade solrosfrön och riven ost  :)

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #2 skrivet: 07 mar-08 kl 16:24 »
mina formligen älskar majs (och korv men det tycker inte alla är okej).MVH Pernilla
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #3 skrivet: 07 mar-08 kl 17:07 »
Hirskolvar, undulatblandning och burkmajs
Hedemorahöns

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #4 skrivet: 07 mar-08 kl 17:46 »
Russin, skalade solrosfrön och riven ost  :)

Har fått höra från flera håll att man inte ska ge ost till några fåglar..kan bli stopp i krävan  :-\

Majs gillar dom som fler här skrivit (inte så dyrt om man köper stooora konservburkar på tex Willys) och det är nyttigt  :)
Ger mina bröd varje dag och helkorn direkt på golvet så dom får picka och leta lite..
Vad är det för fel på att ge korv ??? De är ju allätare.. käkar mer än gärna smaskiga maskar och sånt när de går ute..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #5 skrivet: 07 mar-08 kl 18:31 »
kokt ris. kokt potatis. myrlarver

Hönan

  • Inlägg: 88
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #6 skrivet: 07 mar-08 kl 18:46 »
Tack för alla bra tips! :) Ska ta och testa majs i morgon och se vad mina pullor tycker om det ;)
hönstokig! Har blandrashöns på gården.

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #7 skrivet: 07 mar-08 kl 19:54 »
Mina älskar majs (burk eller på kolv), groddade mungbönor, skalade solrosfrön, kokta makaroner, ris m.m.
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Margit

  • Gäst
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #8 skrivet: 07 mar-08 kl 20:12 »
Har fått höra från flera håll att man inte ska ge ost till några fåglar..kan bli stopp i krävan  :-\

Majs gillar dom som fler här skrivit (inte så dyrt om man köper stooora konservburkar på tex Willys) och det är nyttigt  :)
Ger mina bröd varje dag och helkorn direkt på golvet så dom får picka och leta lite..
Vad är det för fel på att ge korv ??? De är ju allätare.. käkar mer än gärna smaskiga maskar och sånt när de går ute..

Även ris och gräs kan stoppa till i krävan, man får väl inte ge mängder så går det nog bra.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #9 skrivet: 07 mar-08 kl 20:23 »
Skalade solrosfrön är godiset nummer 1, sen gillar dom vindruvor, hampfrön, kakor, ost, korv, leverpastej, sallad, tomater, majs.
//Torry

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #10 skrivet: 07 mar-08 kl 22:39 »
Spagetti älskar mina damer ;D ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #11 skrivet: 07 mar-08 kl 23:00 »
Citera
Skulle vilja ge mina höns något som är som GODIS för dem, har ni några tips om vad som är godis för höns?  och som de kan äta från handen

Gul fin sockerkaka från sina egna ägg... det är GODIS riktigt det... tycker både tupp och hönor som då gärna tar det ur handen. Och tuppen tar en stor bit och lockar i högan sky på sina damer... här vantas det namnam... och tjejerna kommer springande.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

finkmormor

  • Inlägg: 122
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #12 skrivet: 10 mar-08 kl 15:20 »
Mina hönor älskar tomater och sallad  extra plus är krossad havre och brödoch filmjölk  ;D

malmolund

  • Inlägg: 262
    • Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #13 skrivet: 10 mar-08 kl 17:53 »
Mina höns älskar majs, ost och solrosfrön.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Bovanägare

  • Gäst
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #14 skrivet: 10 mar-08 kl 18:41 »
Kokt ris, makaroner och mjukt bröd.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #15 skrivet: 11 mar-08 kl 01:06 »
Allt det goda som räknats upp här ovan..., det ger jag mina höns nästan dagligen,,, så de är lite bortskämda minst sagt. Men när jag gjort gul fin sockerkaka (när gräset grönskar) och kommer med bitar i handen,,, då utstöter hönsen ett glädjetjut man sällan hört förr!!! Det betyder FEST!  ;D Kalas!!  ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #16 skrivet: 11 mar-08 kl 07:54 »
Allra bäst gillar mina vindruvor, äpplebitar och burkmajs.

De är också väldigt förtjust i fasanfoder (solrosfrö mm) och ett nytt tilltag - torkad majs, vilket blir bra krafsfoder i halmen.

Önskar att jag kunde få dem att äta rotfrukter eller vitkål som skall vara nyttiga... men de går mycket ute och väljer väl själva grönfodret som passar dem bäst.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #17 skrivet: 13 mar-08 kl 00:27 »
Snacka om lyx!! I nästa livet vill jag vara höna hos dig Javill!



Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #18 skrivet: 13 mar-08 kl 09:28 »
Snacka om lyx!! I nästa livet vill jag vara höna hos dig Javill!


Hehe, kan väl tillägga att jag inte är så förtjust i chokladtryffel själv. Det brukar vara sådana bitar som blir liggande i sina kartonger i månader. Bättre då att hönsen får glädje av dem.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #19 skrivet: 18 mar-08 kl 11:17 »
Mina hönor äter INTE majs. Nähädu.

Godis är istället: gräs, spaghetti(obs, INTE makaroner), mask och halverade köttbullar!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser