Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartek, behöver hjälp!  (läst 23033 gånger)

bumbimia

  • Gäst
Svartek, behöver hjälp!
« skrivet: 10 jul-07 kl 21:02 »
Vi har ett antal stora svartek stockar och några mindre. Är det något som går att sälja? och om det är så, vad kan man ta för pris?

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 11 jul-07 kl 11:29 »
Jag är övertygad om att svartek går att sälja eftersom det inte är så ofta man ser det ute på marknaden. Jag tror inte idag att det är någon firma som säljer svartek heller så man kan nog ta bra betalt.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #2 skrivet: 24 jul-07 kl 21:38 »
vad är svartek? ???
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #3 skrivet: 26 jul-07 kl 16:50 »
Svartek är ek som svartnat genom att ligga i vatten, vet inte hur länge det måste ligga men jag tror att den mesta svarteken kommer från gamla pålningar och vrak.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #4 skrivet: 29 jul-07 kl 23:00 »
jag frågade pappa, och han sa att det skulle ligga 100år eller nåt liknande...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Timberlake

  • Inlägg: 2
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #5 skrivet: 14 aug-07 kl 22:09 »
Även jag besitter en hel del svartek som hittades då en mosse dikades ur. Enligt nån vetare som min far varit i kontakt med är svartek ofta mellan 1500-3000 år. Yngre än 1500=ingen svartek, bara vanlig, Äldre än 3000 år = ruttet.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #6 skrivet: 14 aug-07 kl 22:42 »
Jag vet inte om svartek är nån utdöd art av ek men sk sjödränkt ek är ganska svart.
Som sagt ofta från gamla vrak. Hittar man rätt köpare så är det det bäst betalda virket i våra trakter.
Det brukar vara uppköpare från kontinenten typ från Tyskland, som har vett att betala vad det verkligen är värt.
Bröderna Holm i Sala skulle kanske vara intresserade om virket håller god kvalitet.
Dom säljer alla möjliga sorters snickeri- och slöjdvirke.

http://www.holm.nu/

http://www.mlr.se/plank/3justnu.html
« Senast ändrad: 14 aug-07 kl 23:12 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Shadow

  • Gäst
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #7 skrivet: 17 aug-07 kl 17:30 »
Men vad kan då en sådan svarteksbit kosta.... säg 3x10x20 cm?

Shadow, som gärna skulle vilja ha en bit eller två.... om den ej är för dyr....

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #8 skrivet: 11 sep-07 kl 14:50 »
Min svärfar fick tag på svartek på 50- talet.
Eken kom från lavetter från ett vrak utanför Landskrona. Han sålde vidare sitt parti till en möbelsnickare i Örebro som senare svarvade domarklubbor av dom. Vad han minns så var det många finsnickerier som var intresserade och han fick mycket bra betalt.

Lillen

  • Gäst
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #9 skrivet: 30 sep-07 kl 13:30 »
svartek andvänds gärna till slätstickor för att räta ut bladet på lien när man slår äng o i den kretsen har jag förstått det som att kilopriset är jämförbart me guld. puss

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
Re:Svartek, behöver hjälp!
« Svar #10 skrivet: 10 nov-07 kl 20:19 »
Svartek hittas också i gamla vattenfyllda gruvgångar.
Man nvände väl tåligt ek för att hålla upp väggarna.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

SV: Svartek, behöver hjälp!
« Svar #11 skrivet: 01 sep-17 kl 15:35 »
Köper  gärna en bit svartek om någon har för att svarva en ordförandeklubba/Lars
maila mig på l.g.larsson@bktv.nu

Äktaboden

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Svartek, behöver hjälp!
« Svar #12 skrivet: 04 dec-17 kl 07:13 »
Hej. Vet att denna konversation legat här ett tag. Men undrar om det finns någon svarte kvar. Jag är intresserad av att köpa lite.
Mvh

Postat med Alternativ.nu´s app


DendroEd

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Svartek, behöver hjälp!
« Svar #13 skrivet: 18 jan-19 kl 05:26 »
Hej!
Jag är dendrokronolog och använder årsringar från gammala träd för att rekonstruera klimatförändringar bakåt i tiden. Just nu arbetar jag med svartek från sydsvenska och danska mossar och våtmarker. Prover från mer an 1000 träd har analyserats och det äldsta materialet är ca 8000 år gammalt! Men, det finns fortfarande många luckor i tidsserierna. Jag letar därför fler prover att analysera. Så har ni naturfynd av svarteksprover (inga vrak, det tar min kollega) med många årsringar från mossar Sydsverige som ni vill veta åldern på, hör gärna av er (Johannes.edvardsson@geol.lu.se).

Ova

  • Inlägg: 12
  • Smed från Skåne som håller smideskurser
    • Skåne
SV: Svartek, behöver hjälp!
« Svar #14 skrivet: 23 apr-20 kl 15:28 »
Kanske dra igång en gammal tråd om svartek igen.
Jag har en massa svartek som jag kom över för många år sedan den var hittad i en mosse i nordvästra Skåne på 10 meters djup och det sägs att en mosse växer med 1 mm om året alltså ca 10000 år gammal.
Man använde svartek förr i tiden till liesticker det finns mycket sand i trädet.
Jag fick gjort hos en snickare min badrumsinredning med svartek och det är nog ganska unikt.
Om någon behöver så har jag en hel del kvar.

Kentavirkar

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Svartek, behöver hjälp!
« Svar #15 skrivet: 10 dec-20 kl 21:11 »
Hallo, håller på å svarva lite svartek nu, har hittats för en 40 år sen när dem grävde mosse, låg på botten, gammalt som attan antar jag, sliter på verktygen så kan nog innehålla endel sand som ovan nämnde. Snickarn på gården nämner inte helt oofta 220 kr/kg, kan ju vara nån måttstock.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Svartek, behöver hjälp!
« Svar #16 skrivet: 11 dec-20 kl 19:40 »
Visst kan det vara sand i eken men när ek torkar så ktistaliseras garvsyran, hårda vassa kristaller, sliter bra på verktyg. Händer också i ny ek. Och om sandkommetaren, om det är Sand på ytan, ja men om man tvättat och sågat ut block, hur har sanden hittat in i virket.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svartek, behöver hjälp!
« Svar #17 skrivet: 12 dec-20 kl 08:34 »
En del lövträd har så grova kärl och porer att om rötterna är i kontakt med fin sand, kan sanden följa med saven och fastna i virket långt upp i stammen. Poppel är (ö)känt för detta, jag vet ej om det även gäller ek.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
Sjul, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser