Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka böcker måste man ha?  (läst 7063 gånger)

Satmara

  • Inlägg: 9
    • Dalarna
Vilka böcker måste man ha?
« skrivet: 10 feb-16 kl 20:01 »
Om man är helt grön och vill veta allt inom självförsörjning, vilka bör man då äga? Jag syftar nu på böcker som innehåller djupgående fakta, inom alla ämnen.
Har läst bl a Rätt ur jorden och Självhushållning i praktiken, trevliga böcker men jag hade önskat mer..

Vilka böcker har ni haft mest användning för? Vilka böcker bör man ha hemma? :)

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-16 kl 21:33 »
Vill reta hedningarna litet så jag vill att ni skaffar bibeln!
De ska ju inte till himlen i alla fall!

Harry
Drick träsprit!

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-16 kl 22:48 »
Ja 3:e moseboken kapitel 19 och framåt innehåller bra handfasta tips.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-16 kl 23:03 »
 ;D
Nu när lustigkurrarna roat sig med den stora sagoboken så kanske vi skall vara lite allvarliga.

Det är inte helt lätt att ge dig ett entydigt råd.
För mycket beror på hur du vill odla och med vilken teknik du tänker dig att använda.
Men ett bra och handfast tips är att titta in i shopen här på sidan och kolla vad som finns där.

Täckodling och permakultur är två intressanta inriktningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Satmara

  • Inlägg: 9
    • Dalarna
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-16 kl 23:35 »
;D
Nu när lustigkurrarna roat sig med den stora sagoboken så kanske vi skall vara lite allvarliga.

Det är inte helt lätt att ge dig ett entydigt råd.
För mycket beror på hur du vill odla och med vilken teknik du tänker dig att använda.
Men ett bra och handfast tips är att titta in i shopen här på sidan och kolla vad som finns där.

Täckodling och permakultur är två intressanta inriktningar.

Eftersom jag är grön så vet jag inte sådant. ;) Jag hade tänkt att jag skulle få tips på bra böcker så att jag kan läsa mig till vad som passar bäst. :)
Jag kanske var otydlig, men jag trodde att folk skulle kunna svara på minst en av frågorna iaf..

Som sagt, jag önskar boktips inom alla ämnen. Gärna då böcker som beskriver mer ingående, än de ytliga som jag nämnde i trådstarten.

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #5 skrivet: 11 feb-16 kl 06:19 »
det börjar bra och precis som jag tror, det blir inte så trångt i himlen!

H
Drick träsprit!

köksträdgård

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #6 skrivet: 11 feb-16 kl 07:00 »
En bok som ger härlig inspiration är Mandelmanns "Självhushållning på Djupadal". Kanske inte så många konkreta tips, men förmedlar en härlig inställning till ett alternativt levnadssätt! Inga pekpinnar, saker kan göras på så många olika sätt.

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #7 skrivet: 11 feb-16 kl 16:47 »
Maria Österåkers bok om självhushållning är väldigt trevlig och avslappnad - tyckte jag.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Satmara

  • Inlägg: 9
    • Dalarna
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #8 skrivet: 11 feb-16 kl 17:43 »
Maria Österåkers bok om självhushållning är väldigt trevlig och avslappnad - tyckte jag.
Ja, den är trevlig. :) Men som jag skrev i trådstarten så är den lite väl ytlig..

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #9 skrivet: 11 feb-16 kl 18:30 »
Det finns inga böcker man måste ha.

Att räkna upp boktips inom alla områden blir väldigt omfattande. Mycket av denna information finns dessutom redan samlad här intill. Varför inte läsa alla trådar under boktips?

Vad man gillar är också personligt. Olika människor tar sig annan saker på olika vis. Det gäller i hög grad odling och även mycket annat inom självhushåll.

Om jag ändå helt subjektivt ska rekommendera något begränsar jag mig till mitt huvudområde som är odling. De svenska odlingsböcker som gett mig mest är bl.a. Kjell Armans böcker, särskilt Odla biodynamiskt och Jord och Bröd. Vidare lantbruksläror som Växtodlingens grunder. Den tar upp lantbrukets odlingar och en del allmän odlingskunskap, inte trädgård. FOBOs odlingspärm och grundbok i odling (glömt titeln) gav mig också mycket en gång i tiden. Odlingspärmens innehåll finns numera på nätet, här på alternativ.nu. Den utgör grundstommen i odlingsdelen av alternativ.nu:s handbok.

Satmara

  • Inlägg: 9
    • Dalarna
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #10 skrivet: 11 feb-16 kl 21:41 »
Det finns inga böcker man måste ha.

Att räkna upp boktips inom alla områden blir väldigt omfattande. Mycket av denna information finns dessutom redan samlad här intill. Varför inte läsa alla trådar under boktips?

Vad man gillar är också personligt. Olika människor tar sig annan saker på olika vis. Det gäller i hög grad odling och även mycket annat inom självhushåll.

Om jag ändå helt subjektivt ska rekommendera något begränsar jag mig till mitt huvudområde som är odling. De svenska odlingsböcker som gett mig mest är bl.a. Kjell Armans böcker, särskilt Odla biodynamiskt och Jord och Bröd. Vidare lantbruksläror som Växtodlingens grunder. Den tar upp lantbrukets odlingar och en del allmän odlingskunskap, inte trädgård. FOBOs odlingspärm och grundbok i odling (glömt titeln) gav mig också mycket en gång i tiden. Odlingspärmens innehåll finns numera på nätet, här på alternativ.nu. Den utgör grundstommen i odlingsdelen av alternativ.nu:s handbok.

Har läst nästan alla boktips-trådar här.. Tycker inte att folk beskriver böckerna särskilt, utan mer tipsar om att dom finns -typ. Har även läst det mesta i handboken här på sidan. :)
Efterfrågar boktips eftersom jag hellre sitter med en bok än sitter och stirrar in i en skärm. Men då jag har långt till närmsta bibliotek som dessutom inte har särskilt många böcker inom ämnet, så blir det svårt för mig att kunna bilda mig en uppfattning om vilka böcker jag bör köpa..

Jag antar och hoppas att det finns böcker som beskriver de olika ämnena mer detaljrikt, än tex de jag nämnde i trådstarten...? Typ någon slags bibel i självhushållningsämnena alltså, handböcker som man har användning för oavsett om man är novis eller erfaren inom ämnet.. Böcker som man "inte klarar sig utan", så att säga.

Jag förväntar mig absolut inte att alla som svarar i tråden ska rada upp böcker inom alla ämnen. Alla kan olika saker och är fördjupade inom olika områden.. Men man kan kanske som du, bidra med boktips inom det område man själv är intresserad av eller fördjupad i. :)


Tack för dina tips! Ska kolla upp dom :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #11 skrivet: 11 feb-16 kl 22:06 »
Alltså jag har bara läst en enda bok om odling och det är en bok om täckodling.
"Min dröm om lustgården" som finns i shopen.

Resten har jag faktiskt läst mig till här och på andra ställen på nätet.
Jag hade väl lite med från erfarenheter i ungdomen och annat jag snappat på vägen.
Och det mesta är bara rådgivande för vi har väldigt väldigt olika förutsättningar.
enligt mig är bästa sättet att lära sig genom att göra.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #12 skrivet: 12 feb-16 kl 10:03 »
Lena Israelsson:  Handbok för köksträdgården. W&W  2007 är mycket informativ samt trevligt skriven.

Och så har jag haft nytta av M-L Pettersson & I Åkesson: Växtskydd i trädgård, Natur & Kultur.  1998.  Vet inte om det finns nyare.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #13 skrivet: 12 feb-16 kl 15:07 »
Om man är helt grön och vill veta allt inom självförsörjning, vilka bör man då äga? Jag syftar nu på böcker som innehåller djupgående fakta, inom alla ämnen.
Har läst bl a Rätt ur jorden och Självhushållning i praktiken, trevliga böcker men jag hade önskat mer..

Vilka böcker har ni haft mest användning för? Vilka böcker bör man ha hemma? :)
Mina favoriter är dessa;
John Seymour, Självhushållning
Lena Israelsson, Handbok för köksträdgården
Marie och Gustav Mandelmann, Självhushållning på Djupadal
Ruth Stout, Den arbetsfria trädgården
Inger Ingmanson, Kan man äta sånt?
Sölvi Vatn, Rätt och slätt ur naturen
Peter Englander Livet i solen mfl titlar är inspirationsböcker
Nina Ewald, Inred din trädgård oxå inspirationbok
och sen en annan mer motivationsinriktad bok
Jonathan Safran Foer, Äta djur
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Satmara

  • Inlägg: 9
    • Dalarna
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #14 skrivet: 14 feb-16 kl 11:23 »
Mina favoriter är dessa;
John Seymour, Självhushållning
Lena Israelsson, Handbok för köksträdgården
Marie och Gustav Mandelmann, Självhushållning på Djupadal
Ruth Stout, Den arbetsfria trädgården
Inger Ingmanson, Kan man äta sånt?
Sölvi Vatn, Rätt och slätt ur naturen
Peter Englander Livet i solen mfl titlar är inspirationsböcker
Nina Ewald, Inred din trädgård oxå inspirationbok
och sen en annan mer motivationsinriktad bok
Jonathan Safran Foer, Äta djur

Jag har faktiskt redan klickat hem de förstnämnda :) Ruth Stout har jag hört gott om, men den boken verkar svårare att hitta. Ska kika på de övriga.
Tack!

Satmara

  • Inlägg: 9
    • Dalarna
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #15 skrivet: 14 feb-16 kl 11:26 »
Lena Israelsson:  Handbok för köksträdgården. W&W  2007 är mycket informativ samt trevligt skriven.

Och så har jag haft nytta av M-L Pettersson & I Åkesson: Växtskydd i trädgård, Natur & Kultur.  1998.  Vet inte om det finns nyare.

Tack! Har klickat hem den förstnämnda. Ska kika närmare på den andra. :)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #16 skrivet: 14 feb-16 kl 16:09 »
John Seymour, Självhushållning är alltid läsvärd jag fick den som gåva för ett par år sedan i nyutgåva. nu var den mer tillrättalagd för svenska förhållanden.
John Seymour, Självhushållning från 70-talet tycker jag var betydligt bättre, den bygger enbart på, som jag minns, på engelska förhållanden

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #17 skrivet: 14 feb-16 kl 18:04 »
John Seymour, Självhushållning är alltid läsvärd jag fick den som gåva för ett par år sedan i nyutgåva. nu var den mer tillrättalagd för svenska förhållanden.
John Seymour, Självhushållning från 70-talet tycker jag var betydligt bättre, den bygger enbart på, som jag minns, på engelska förhållanden
Originalet gavs ut 1979 och BonnierFakta gav ut första svenska upplagan samma år. Jag äger ett ex från andra upplagan som trycktes 1989 och ja, den är avsedd för lite andra förhållanden men bokens idéer går mestadels ändå utmärkt att applicera på svenska förhållanden, tycker jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #18 skrivet: 04 apr-17 kl 21:56 »

Jag älskar :ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis av Anna-Maj Hermansson Wandt
Det är en bibel såsom John Seymores bok
Tycker jag iallafall

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Vilka böcker måste man ha?
« Svar #19 skrivet: 04 apr-17 kl 22:23 »
Karlebo handböcker :D
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser