Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ogräsbekämpning  (läst 3227 gånger)

mumsmums

  • Inlägg: 72
    • -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
Ogräsbekämpning
« skrivet: 10 feb-04 kl 12:42 »
Vilka metoder använder ni för att bekämpa/stävja ogräs i trådgårdslandet? Även om handplockning tillsammans med barnen kan bli en ganska trevlig sysselsättning för en stund så räcker inte denna stund till för att hålla landet skapligt ogräsfritt. Har någon provat halm kring plantor och i gångar? Plast? Annat? Idag använder vi täckbark kring bärbuskar och jordgubbar som behöver förnyas dock är täckbark dyrt. Önskar därför fler alternativ! Hur gör ni?  :)

Till våren blir det bortrensning av jordgubbsrevor, små svartvinbärsplantor och hallon. Finns någon som behöver jordgubbsrevor, små svartvinbärsplantor, hallon? Betalar du frakten så skickar jag!  ;)
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Ogräsbekämpning
« Svar #1 skrivet: 10 feb-04 kl 22:29 »
Jag använder olika metoder beroende på vad jag odlar och beroende på hur stora plantorna är.
Små späda grönsaker (och blommor) tycker jag är bäst att handrensa runt, t ex med ett smidigt rensjärn, eller med bara handen om jorden är lättarbetad.
Senare på säsongen kanske jag bara regelbundet drar bort det stora ogräset, om det inte är alltför noga hur det ser ut.
Halm som täckning är ganska bra, men det behövs ett ganska tjockt lager. Det kan också trilla ut sädeskorn ur halmen som gror och gör det hela värre. Det kan vara en idé att lägga tidningspapper under. Plast släpper inte igenom fukt och maskar, i handelsträdgårdarna finns dock en bra markväv att köpa som täcker utmärkt och släpper igenom vatten-men inte maskarna. Men dyrt.
Gräsklipp är jättebra som marktäckning, och tillför även näring till jorden och växterna. Håller jorden ständigt fuktig även när det är varmt. Även gräs behövs i ett tjockt lager, behöver också fyllas på lite då och då.
Ogräset i sig, det man ryckt upp, funkar att täcka med. Se bara till att rensa innan det går i frö, och helst innan det blommar. Annars får du mer och mer ogräs. Jag brukar låta smått ogräs ligga kvar på jorden när det är soligt, eftersom det då snabbt dör och kan bli jord. Under våta sommrar när man är tvungen att rensa när det är blött, växer bortrensat ogräs lätt fast igen- då kan det vara bättre att frakta bort det från odlingen.
A och O är i alla fall att vara noggrann i början, så kan man slappa lite sen.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

mumsmums

  • Inlägg: 72
    • -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
Re:Ogräsbekämpning
« Svar #2 skrivet: 13 feb-04 kl 19:06 »
Jag ska prova med både gräsklipp och halm. Kan tänka mig att halmen behöver vara hackad, eller? Hur tjockt? Kanske 5-10 cm räcker? Att lägga tidningspapper just i gångarna är väl värd att prova. Tack för råden Alba!
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Ogräsbekämpning
« Svar #3 skrivet: 14 feb-04 kl 21:10 »
Jag har upphöjda bäddar med grästäckning på ytan. Och så plantering tätt, tätt. Det fungerar jättebra för mig. Rensar ca en gång varannan till var tredje vecka (om jag nu kommer ihåg rätt - man brukar ju glömma det trista fort och det var ju ett par månader sedan nu), lite tätare i grönsakslanden och lite glesare bland perennerna. Visserligen fuskade jag med grävningen när jag anlade landen, så varje höst är det genomgrävning och kvickrotsdragning. Nu gör det inte mig så mycket för just höstgrävningen tycker jag om. Dessutom är det alltid lite myror att rensa bort och sorkgångar att lägga igen, och så ska ju komposten blandas ned iallafall.

Får jag bara till hönshuset har jag tänkt att hönsen ska hjälpa mig med höstgrävningen.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser