Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svetskontakt  (läst 2468 gånger)

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
Svetskontakt
« skrivet: 15 sep-18 kl 14:33 »
Har fått en gammal pinnsvets, ESAB Bantam TBH 140 380V, trol 60-talare,
och behöver byta den platta plast kontakten på den till en ny rund.
Blir lite osäker då det bara är två trådar in i svetsen.
Om min bortgångne släkting hade rätt i vägguttaget är det två
faser vilket ju ger 380 V in i svetstransformatorn.
Kabeln in har bara två ledningar och ingen metallskärm.

Är det en normal pinnsvets-koppling från förr ?
Visst borde det fungera men känns lite nervöst att inte koppla
in jord eller nolla. Svetsen har ett plasthölje.
Kanske nån gammal räv här har använt en sån svets
och vet om det bara ska skickas in två faser ?



TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Svetskontakt
« Svar #1 skrivet: 15 sep-18 kl 18:06 »
Jag hade en större version av den där. Tror den hette Bantam 180. Byggd inne i en gul plastburk så att säga. En knapp med tydliga steg för strömstyrkan på framgaveln.
Den var kopplad mellan 2 faser. Om den hade någon jord minns jag inte säkert men i alla fall fanns det ingen nolla. Kabeln var väldigt klen utanpå men jag tror där fanns en jordtråd.

Det är en transformatorsvets. Jag lärde mig svetsa med den på ren envishet men det är extremt svårt att svetsa med transformator.
-Vanliga Ok48 eller EsabP48 stickor går inte alls i transformator.
-Folk brukar använda Ok46 eller EsabP45 som är lättast att svetsa med men de är kallsköra. Då det är tio minusgrader spricker svetsfogen som glas så därför är de förbjudna enligt lag i många användningar.
-Jag började använda ElgaP52.....tror jag de hette. Ok48.15 heter en motsvarighet. De går att svetsa med transformator men det är svårt att tända dem.

Till slut gav jag upp med transformatoreländet och köpte en 200 ampere Unitor likriktare av 60-talsmodell. De såldes också under namnet AGA. Stor och klumpig så den gick billigt på en auktion. Folk pratade sinsemellan om att det var en transformator men jag kände till att det fanns likriktare som såg nästan likadana ut så jag kontrollerade på märkskylten. Tror jag betalade 100 euro och så bytte jag kablar och jordklämma och handtag.
Jag var van med att nätt och jämt kunna svetsa med halvdant resultat och slipa upp hälften av vad jag hade svetsat men plötsligt gick det att svetsa nästan perfekta fogar och till och med att svetsa i andra lägen än rätt ned. Nu har jag haft Unitorn i ungefär 10 år. Svetsat mycket. Är mycket nöjd med den.

Så...... man kommer väldigt långt med en gammal sticksvets för småpengar....... men jag är illa rädd att just den modellen som du har inte är den bästa att satsa på. Tyvärr.....
Fast om du vill prova skall du naturligtvis göra det!


Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Svetskontakt
« Svar #2 skrivet: 15 sep-18 kl 18:34 »
Tack, ska nog testa och skruva dit nya kontaktdonet och
se hur mycket fyrverkeri det blir.
Det finns ingen jord i kabeln och ingen jord är kopplad
i handsken. Det är ju inget behov av att jorda plastburken.
Pinnarna jag har är Esabs OK43.32 i tre olika dimensioner.
Min släkting hade en bilverkstad på 60-talet så han har troligen
svetsat bilplåt med den. Kanske var det lättare på en Volvo PV ?
Ska bara svetsa ihop lite trädgårdsredskap så det får se ut hur det vill.
Det är 40 år sedan jag gick svetskurs och svetsade sist så kunskaperna är nästan i ålder med svetsen.
Men jag har kört en repetition med Youtube.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svetskontakt
« Svar #3 skrivet: 15 sep-18 kl 20:27 »
Vad står det på svetsens typskylt? Om den inte är i klass II -utförande (märkt med dubbelkvadrat eller "Fi" i en ring), så ska den skyddsjordas. Annars finns det ju risk att t ex ett isolationsfel i transformatorn gör att man får ut full nätspänning på svetsjordklämman.

Beträffande svetselektroder så är de absolut flesta svetselektrodtyper avsedda enbart för likström, men det finns vissa typer som fungerar bra på växelström. OK 43.32 är ett sådant exempel. Man bör läsa elektrodtillverkarens katalog eller datablad för att se vad som gäller för just den elektrodtyp man har, innan man försöker använda den.

En sak att se upp med, speciellt för växelströmssvetsar, är vilken tomgångsspänning svetsen ger respektive vilken tomgångsspänning elektroden kräver för att vara lätt att tända. De flesta 380/400 V-matade växelströmssvetsar ger 70-80 V tomgångsspänning, vilket räcker för de flesta normala elektroder. På 220/230 V-matade svetsar är det dock vanligt med lägre tomgångsspänning ner mot 50 V , detta för att man ska kunna ta ut högsta möjliga svetsström utan problem med att mata svetsen från ett vägguttag avsäkrat med 10 A.
Oftast står tomgångsspänningen på svetsens typskylt, annars är den lätt att mäta upp med en vanlig multimeter.
I datablad/kataloger för svetselektroder står vilken tomgångsspänning en viss elektrodtyp kräver.

Bilplåt svetsar man ALDRIG med pinnsvets, det fungerar inte på så tunna dimensioner.  Numera använder man mest MIG för bilplåtreparationer, förr i tiden innan MIG var vanligt, använde man gassvets istället. Ibland, där det går att komma åt från båda sidor av en överlappsfog, hände det förr att man använde punktsvets också.

Klena plåtar, stålrör mm i trädgårdsredskap KAN gå att svetsa med pinnsvets om man är en duktig svetsare, har lämpliga elektroder i tillräckligt tunn dimension och en svets med bra ströminställningsmöjligheter.  Men om man är oerfaren så kommer man bara att bli irriterad om man håller på med sådana saker som de första svetsövningarna. Ska man börja lära sig pinnsvetsning så bör man hålla sig till materialdimensioner som passar bättre - låt säga godstjocklekar på 2,5 - 5 mm till att börja med.

Det går att göra bra svetsfogar utan problem med kallskörhet mm även med växelströmssvets, men då ska det vara bra förhållanden, duktig svetsare, lämpliga elektroder mm.
Det har under årens lopp gjorts många kritiska konstruktioner med stora krav på hållfasthet och pålitlighet med växelströmssvets - t ex broar, fackverkskonstruktioner i byggnader, fartygsskrov. I vissa fall - t ex svetsning i innerhörn där man får problem med att ljusbågen hoppar till ett annat ställe än där svetsaren vill ha den pga s k magnetisk blåsverkan - kan det t o m vara att föredra att svetsa med växelström!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Svetskontakt
« Svar #4 skrivet: 15 sep-18 kl 20:52 »
Klena plåtar, stålrör mm i trädgårdsredskap KAN gå att svetsa med pinnsvets om man är en duktig svetsare, har lämpliga elektroder i tillräckligt tunn dimension och en svets med bra ströminställningsmöjligheter.  Men om man är oerfaren så kommer man bara att bli irriterad om man håller på med sådana saker som de första svetsövningarna. Ska man börja lära sig pinnsvetsning så bör man hålla sig till materialdimensioner som passar bättre - låt säga godstjocklekar på 2,5 - 5 mm till att börja med.

Har sett en som svetsade 0,4 mm rostfri plåt kant i kant med pinne och min ESAB  LHF 630 på 630A
Jag blev imponerad.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Svetskontakt
« Svar #5 skrivet: 15 sep-18 kl 22:34 »
Tack Torbjörn, det sitter dubbelkvadrat på svetsen.
Det var just det jag behövde veta.
Min släkting var en duktig mekaniker men hur mycket elektriker
det var i honom vet jag inte. Gubbar på landet löste det mesta
själva och sladden in kunde ju vara bytt.
Börjar kanske bli en sån gubbe själv ?
Elektroderna fanns med svetsen så de är nog av rätt typ.
4 storlekar 1,6 mm - 3,25 mm. Mest orolig för att de inte åldrats väl.
Du är kanske inte gammal nog för att ha knackat på en Volvo PV ?
Den var rena stridsvagnen.
1 - 1.25 mm bilplåt verkar vara inom pinnsvetsars arbetsområde.
Han har ägt några lastbilar också och där fanns nog lite grövre att svetsa.
Tack för råden !

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svetskontakt
« Svar #6 skrivet: 16 sep-18 kl 09:09 »
Om svetselektroder har åldrats så brukar det röra sig om att beläggningen på dem har dragit åt sig fukt. Och om man svetsar med en fuktig elektrod så kan det dels ge porer i svetsfogen och dels ge risk att svetsfogen blir spröd (vätesprödhet).
Man kan torka fuktiga svetselektroder om det behövs. Är det bara någon enstaka elektrod så kan man bränna fast den och kortsluta svetsen med den så att elektroden blir het, och vänta tills det slutar ånga om den innan man börjar svetsa.
Har man flera elektroder som ska torkas så kan man lägga in dem i ugnen vid t ex 300 grader i några timmar. Det finns dock enstaka elektrodtyper som måste torkas vid lägre temperatur, det står i så fall i tillverkarens katalog.
Basiska elektroder (t ex OK 48.00) är oftast mer känsliga för fukt än andra typer, och man måste vara mer noga med att hålla dem torra. I riktigt fuktiga rötmånadstider kan man vara tvungen att förvara elektroderna i värmeskåp för att de inte ska hinna dra åt sig fukt ur luften.

Hmm...karossplåten på en PV är väl 0,8 mm har jag för mig. Visst GÅR det att svetsa med pinne, men det är inte alls lätt. Då det begav sig föredrog man nog ändå gassvets för att reparera i karossplåten, i bärande delar med tjockare plåt (på en PV t ex framvagnsbalk, "hornen" vid torpedväggen, sidobalkar mm) gick det nog bättre med pinne.  Man bör ju också komma ihåg att när man har svetsat med pinne så ligger ett hårt slaggskikt kvar utanpå svetsfogen, det måste hackas bort innan arbetet är klart. Och om det är frågan om tunnplåt så är det svårt att hacka bort slaggen utan att buckla sönder alltsammans. Om man använder gas eller MIG slipper man det problemet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Svetskontakt
« Svar #7 skrivet: 16 sep-18 kl 10:05 »
Jo, mycket knacka och slipa blev det när man som tonåring lagade gamla bilar med svetstransformator (tror faktiskt den hette Bantam 140). Och riva igång pinnen så den inte fastnade. Underbart när man fick tag i en MIG, då blev det som att trycka ut lim ur en tub. Och när de små inverter-pinnsvetsarna kom så blev det lättare att svetsa pinne också. Och att ta fram svetsen ;D

Men är man lite försiktig och inte envist skall svetsa i de svåraste vinklarna så fungerar ju den gamla transformatorn.

Har torkat pinnar någon gång vid drygt 100 grader i ugnen, men oftast räcker det med att förvara dem inomhus eller i svagt uppvärmd verkstad. Men jag har inte haft alla sorters pinnar liggandes.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Svetskontakt
« Svar #8 skrivet: 16 sep-18 kl 16:43 »
Jag byggde nytt avgasrör till Kadetten med Unitorn och det var 1mm godstjocklek. Skulle inte vilja sticksvetsa någonting tunnare.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Svetskontakt
« Svar #9 skrivet: 18 sep-18 kl 20:16 »
Säkringarna höll, jag lever, lagården brann inte upp och två fotskrapor blev ett grillgaller.
Efter mycket experimenterande så blev det ett par snygga fogar med 2,5 mm elektrod och 75 A.
De andra tjugo bidrar nog lite till hållfastheten.
Ska köpa en svetshjälm med avbländning på Biltema.
Svårt att tända när man inte ser och svetsloppor i håret undviker jag gärna i framtiden.
Tack för hjälpen !

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Svetskontakt
« Svar #10 skrivet: 18 sep-18 kl 20:43 »
Om du samtidigt köper rutilpinnar 2.5 på biltema har du en jätte bra svets.
Dom tänder väldigt lätt.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svetskontakt
« Svar #11 skrivet: 19 sep-18 kl 23:41 »
Jag byggde nytt avgasrör till Kadetten med Unitorn och det var 1mm godstjocklek. Skulle inte vilja sticksvetsa någonting tunnare.

Avgas kan vara 1,5mm...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, javill, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser