Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande i lägenhet  (läst 26583 gånger)

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #80 skrivet: 16 sep-14 kl 15:14 »
Så snyggt white:cloud!

Vad är det för näringslösning du använder? Special, special...? Vad för sorts färg har du använt att måla flaskorna med?


Tackar! Jag använder Biobizz eller Biocanna ekologiska näringslösningar som man kan köpa på nätbutiker som t ex
http://www.hydrogarden.se/naring/

I krukor, på balkong eller inne, använder jag mest vätskan från min Bokashi-hushållskompost  :)

andtol

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #81 skrivet: 16 sep-14 kl 16:46 »
Kan man använda guldvatten, dvs urin? Eller luktar det för mycket?

Även om man inte vill ha det på salladen...

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #82 skrivet: 16 sep-14 kl 16:49 »
Vad för sorts färg har du använt att måla flaskorna med?

Har använt akryllack på sprayburk. Först några lager svart för att skydda rötterna mot ljus, sedan några lager vitt (eller annan valfri färg) för det estetiska  :)

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #83 skrivet: 16 sep-14 kl 16:51 »
Kan man använda guldvatten, dvs urin? Eller luktar det för mycket?

Även om man inte vill ha det på salladen...

Jag har hört folk som använder guldvatten i krukor inomhus utan problem. Jag skulle nog inte välja att pumpa runt guldvatten i ett ebb och flod system eller annat...det börjar nog lukta ganska snart. Även näringslösning kan lukta om man inte håller koll på ph-värdet.

Richard

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #84 skrivet: 17 sep-14 kl 07:50 »
Jag tycker att hydrogarden är alldeles för dyrt,med sina näringslösningar .
Gå till lantmännen eller svenska foder...där köper man en 25 kg säck näring  för några kr p/kg
Med en EC mätare kan man blanda själv
100 kronor för 1 liter är vansin.(tycker jag)


white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #85 skrivet: 17 sep-14 kl 09:08 »
Jag tycker att hydrogarden är alldeles för dyrt,med sina näringslösningar .
Gå till lantmännen eller svenska foder...där köper man en 25 kg säck näring  för några kr p/kg
Med en EC mätare kan man blanda själv
100 kronor för 1 liter är vansin.(tycker jag)

Först av allt, det är vääääldigt drygt. Jag köpte 1 liter för ett år sedan och har inte använt hälften än, trots alla mina odlingar som inkluderar ett 54L akvarium.
Köpa en säck näring och sen få det till ratt näringsbalans i flytande form är inte värt besväret. Plus att man skall förvara sin 25L säck någonstans där den inte tar upp plats. Tråden handlar väl trots allt om hur man odlar maximalt på små utrymmen i lägenhet och då har man väl inte precis något uthus att stå och blanda näringslösning i  ;D

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #86 skrivet: 19 sep-14 kl 16:41 »
Sant. Jag har sett många lösningar med lerkrukor också. Nackdelen är att det blir duktigt tungt med ett sånt stort antal som jag använder. Jag funderar lite på att använda lerkrukor i framtida projekt.

Hur skulle det funka med tygpåsar? Av fleece, ullfilt eller sån där "bevattningsmatta"? Borde de inte kunna hålla vatten och släppa igenom luft på samma vis som teracottakrukor?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #87 skrivet: 19 sep-14 kl 22:44 »
Hur skulle det funka med tygpåsar? Av fleece, ullfilt eller sån där "bevattningsmatta"? Borde de inte kunna hålla vatten och släppa igenom luft på samma vis som teracottakrukor?

Påsar av tyg / hampa funkar säkert det med. Kanske inte håller lika länge men så klart mer miljövänligt än plast.Testa  :)

Richard

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #88 skrivet: 20 sep-14 kl 09:09 »
Först av allt, det är vääääldigt drygt. Jag köpte 1 liter för ett år sedan och har inte använt hälften än, trots alla mina odlingar som inkluderar ett 54L akvarium.
Köpa en säck näring och sen få det till ratt näringsbalans i flytande form är inte värt besväret. Plus att man skall förvara sin 25L säck någonstans där den inte tar upp plats. Tråden handlar väl trots allt om hur man odlar maximalt på små utrymmen i lägenhet och då har man väl inte precis något uthus att stå och blanda näringslösning i  ;D
Jag tänkte så därför du har också en kolonilot och där behövs också näring.

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #89 skrivet: 22 sep-14 kl 09:10 »
Jag tänkte så därför du har också en kolonilot och där behövs också näring.

Aha, jag tänkte inte på mig själv först och främst utan den som startade tråden  ;)
På min kolonilott använder jag den vätska som bildas när jag komposterar köksavfallet tillsammans med EM (effektiva mikroorganismer). Det och sin egen urin då och då är det enda man behöver. När man odlar inomhus är det ju annorlunda och förhållandena är ju inte naturliga.

Savonit

  • Inlägg: 63
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #90 skrivet: 19 nov-14 kl 00:16 »
Nu jävlar skall vi testa igen.
Nätkorgar beställda.
Och lite annat smått och gott.
Så nu skall vi dra igång ett DWC system.
Frågan är om vi skall köra med syre pump eller med Kratky method.

Z317

  • Inlägg: 6
  • Seedling.se - inomhusodling med design
    • Uppland
    • Seedling.se
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #91 skrivet: 04 dec-14 kl 22:31 »
Vilken kul tråd! Självförsörjning är något som intresserar mig stort!

Jag har själv kryddor i köket i en Herbie Kitchen Garden, gott att alltid ha färska kryddor i maten!

Sen flyttade jag in balkongväxterna till "datorrummet" nu när kylan kom, och här finns bl.a paprika, svarta vinbär, lime, avokado, citrus och cocktailtomater. Har en gammal 200W halogenlampa som jag ställt dem under, men kommer nog byta ut den mot några LED lampor...det blir VARMT här inne!  ::)

Citera
Gå till lantmännen eller svenska foder...där köper man en 25 kg säck näring  för några kr p/kg
Med en EC mätare kan man blanda själv
100 kronor för 1 liter är vansin.(tycker jag)
Ursäkta, jag såg bara diskussionen om näring, och jag vet ju inte bakgrunden till detta men vad talar vi om för odling här? Är det aqua- eller hydroponics? Nu vet jag inte exakt vilken näring man kan få tag på från lantmännen, men jag skulle inte köpa organisk näring ämnad för jord och använda i ett hydroponiskt system då det kan bli väldigt "grov" näring som slammar igen finare system, samt att näringsämnena inte säkert tas upp som de ska. Jag kan istället rekommendera en bra näring gjord för hydro-system. Som sagt är det lite dyrare, men man kan hitta riktigt bra näring med självjusterande pH som dessutom innehåller alla micronutrienter som behövs för ätbara växter.

Citera
Så nu skall vi dra igång ett DWC system.
Frågan är om vi skall köra med syre pump eller med Kratky method.
Vad roligt! DWC är ett av mina favoritsystem!
Jag skulle köra med syre pump och ljustät behållare, för att så mycket som möjligt förhindra uppkomsten av alger som käkar upp din näring och för att få god cirkulation i näringslösningen.

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #92 skrivet: 04 dec-14 kl 23:07 »
Det måste göra nån nytta men jag har alldrig förstod varför man ska använda plastflaskor istället av vanliga krukor som fungerar lika bra om inte bättre,rötter får mer luft och plantore får mer luft(ventilation )

Anledningen till att många använder återvinningsbara produkter och förstör aluminiumburkar är att de inte fattar grejen utan tittat på Garbage Warrior och andra spännande dokumentärer från länder där återvinningen inte är lika utbyggd som i Sverige. Samma människor slänger gladeligen skor och annat i förpackningsinsamlingen för att sabotera systemet genom okunnig återvinningsararkism.

Ställer mig också skeptisk till att odla i lägenhet då man enligt de allra flesta kontrakt inte ens får torka kläder i den samma. Man borde komma till en gräns där fuktavgången börjar bli ett bekymmer. Det är inte heller förvånande att ingen i tråden frågar om detta kan bli ett problem.
/Jan
« Senast ändrad: 04 dec-14 kl 23:17 av Rubensgården »

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #93 skrivet: 08 dec-14 kl 22:26 »
Vad har du nu lyckats bosätta dig i för bostad med sådanna kontrakt?
Själv har jag bott på ett tio tal ställen och aldrig har det stått något om att torka eller tvätta kläder.
Inte heller något om att bade eller att akvarier skulle vara förbjudet.

Att det skulle bli fuktigt, mja beror sig på helt vad man kör med för system skulle jag tro.
Ett DWC skulle kunna ge viss ökad fukt halt dock inte mera än ett akvarium.

Andra system med pump i ett slutet kärl som pumpar runt näring till växtrena ger troligtvis inte mera fukt än att diska under rinnande vatten. Sen tar även växterna upp en hel del fukt. Så det problemet är troligtvis ganka litet.

Förbjudet enligt kontraktet?
Troligt vis ej.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #94 skrivet: 10 dec-14 kl 21:15 »

Hur fuktigt det blir beror väl på vad man har för slags ventilation, och vilket klimat man bor i.

Vintertid i Norden är det många som plågas av alldeles för torr innomhusluft, så då är väl odling snarare positivt för inomhusklimatet. En varm och regnig sommardag däremot... huh!

Både människor och byggmaterial mår bäst inom ett visst intervall av relativ luftfuktighet. Kommer inte ihåg exakt vad, om det var 30-40% kanske, men man kan typ googla på "luftfuktighet inomhus" eller så om man vill veta. Är man orolig kan man skaffa en luftfuktighetsmätare. En del har såna i bastun. För att ha koll på hur mycket vatten dom har slängt på antar jag.

Jag gissar att det ska ganska mycket odlingar till innan fukten blir ett problem, men det är absolut värt att tänka på.

Sen tar även växterna upp en hel del fukt.

Nja, växterna äter inte vatten, dom suger upp det från jord eller näringslösning eller vad man nu har och släpper ut det genom bladen. Evapotranspiration heter det.

I min värld verkar det mest troligt att en planta i en bytta med vatten kommer öka avdunstningen från byttan därför att plantans blad gör att ytan som vatten kan avdunsta från blir mycket större.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #95 skrivet: 10 dec-14 kl 23:59 »
Nja, växterna äter inte vatten, dom suger upp det från jord eller näringslösning eller vad man nu har och släpper ut det genom bladen. Evapotranspiration heter det.

Inser att jag tar lite fel där, plantorna lagrar ju så klart en del vatten i sina blad och stammar och frukter. Hur mycket som tas upp, lagras och avges beror väl på om dom hör hemma i torrt eller blött område. Öken/sumpmark?

Hur mycket som tas upp och avges borde man kunna mäta själv; skriva ner exakt hur mycket vatten man ger från frö till skörd, väga HELA plantan efter skörd. Torka och väga igen. Skillnaden mellan torr och våt vikt är hur mycket vatten den tog upp, och skillnaden mellan det och totala mängden vatten den har fått är vad som har avdunstat till inomhusluften. Så får man räkna ut hur mycket det blir per dag tex.
Eller så går det att hitta sån information på nätet.

Eller så ser man bara till att ha tillräckligt bra ventilation.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #96 skrivet: 13 dec-14 kl 21:46 »
En del vatten omvandlas genom fotosyntesen:
Koldioxid + vatten -> socker + syre

Av sockret byggs kolhydrater, proteiner, fetter etc.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare
TindraTyra, Modernhistorydigger

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser