Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek varmvattenberedare  (läst 1065 gånger)

javill

  • Inlägg: 11397
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Storlek varmvattenberedare
« skrivet: 07 sep-23 kl 10:48 »
Vi ska fixa varmvatten i undantagsstugan. Nu undrar jag hur stor man kan behöva?
Det behövs varmvatten till disk, handtvätt och dusch. Det är framförallt min åttioåriga mamma som använder det men även gäster när släkt och vänner är på besök.
Tanken är att den ska vara i badrummet som är enda platsen där den får plats.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16955
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 07 sep-23 kl 12:24 »
Ta så stor som ni får in utrymnmesmässigt om inte budgeten tar slut innan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Storlek varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 07 sep-23 kl 12:36 »
Ja, inom rimliga gränser. En 80 liters drar inte mycket mer ström än en 50 liters men ger marginal.

javill

  • Inlägg: 11397
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Storlek varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 07 sep-23 kl 15:20 »
Ok, om en 80 liters är tillräckligt kollar jag efter det.
Finns det både 220 (eller är det 240?) och 400 volts?
Vilken är då bäst?
Undrar samma sak när det gäller elelement?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Storlek varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 07 sep-23 kl 18:23 »
Här hade vi en 75-liters som vi klarade oss med på fyra, men då fick den tonåringen som gillade att duscha länge alltid duscha sist om vi duschade fler på rad. Det var en 230V (tror det är den nya spänningen sedan 25-30 år).

Torbjörn gillar 400V eftersom de inte belastar 1 fas så hårt, men jag har inte haft otur med enfasaren (230V) som vi hade länge, trots att huset har 3x16A. Då är det värre att få till det i köket tycker jag, där det går en säkring ibland när det stoppas i brödrost, vattenkokare och dammsugare samtidigt...

Tänker ungefär likadant med element då jag använt sådana. Men det är bättre med värmepump.

javill

  • Inlägg: 11397
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Storlek varmvattenberedare
« Svar #5 skrivet: 17 okt-23 kl 00:01 »
Nu har jag på vinst och förlust köpt en begagnad varmvattenberedare för en femhundring. Det är en Nibe Eminent EVH-16-100-R. Den är alltså på 100 liter och förhoppningsvis funkar den.
Det står 230 VAC+PE/2x400VAC+PE på den. Betyder det att man kan koppla in den på både 230 och 400 V?
Effekt 1kW/3kW. Det ska dras ny el där den ska sitta (om den funkar). Hur ska jag tänka med det? 230 eller 400 V? Gäller även ett elelement som det ska dras el till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Storlek varmvattenberedare
« Svar #6 skrivet: 17 okt-23 kl 00:22 »
Om du ändå skall dra ny el så dra fram så du kan använda den där i 400V-läge. Den återhämtar sig ju tre gånger snabbare då än i 230-läge. Och när den går sönder en gång i tiden så har du rätt uttag på plats.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Storlek varmvattenberedare
« Svar #7 skrivet: 17 okt-23 kl 08:28 »
Märkningen innebär att man valfritt kan köra den på 230 eller 400 V. Men effekten blir 1 respektive 3 kW i de båda fallen.
Drar du fram en enfasgrupp dit (två ledare + skyddsjord) kan du ju välja i efterhand om du ska koppla in den till en fas + nolla i gruppcentralen och få ut 230 V, eller om du ska koppla den mellan två faser och få 400 V.

Jag skulle nog föreslå att dra fram separata gruppledningar till värmeelement respektive VVB, det förenklar ju om det senare t ex blir olika spänning för dem eller om du får för dig att ordna en central strömbrytare för att stänga av alla elvärmeelement i huset (det kan vara praktiskt t ex om man blir akut orolig över elpriset, eller för att enkelt säkerställa att inget element står på i onödan sommartid).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 3 användare (2 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser