Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???  (läst 12636 gånger)

mischa2

  • Inlägg: 33
    • Småland
Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« skrivet: 04 maj-12 kl 21:52 »
Jag har kommit över en plasttank (sån där med nätgaller runt om) som jag planerar at köra vatten till hästar i. Problemet är att den tidigare innehållit veg. rapsolja från livsmedelstillverkning. Finns något bra sätt att rengöra den invändigt så inte vattnet smakar äckligt eller blir dåligt på något sätt?
Mischa2

Xoot

  • Gäst
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 22:02 »
Kör mina med högtryckstvätt, men ibland räcker faktiskt trädgårdsslangen. Duger helt klart. :)
Är det en IBC-tank som du menar?? Dessa har ventil i botten och i locket, öppna båda två och börja vattna.

 

Malines här igen

  • Gäst
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 22:18 »
Salt bryter ned olja säger de.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #3 skrivet: 04 maj-12 kl 23:47 »
Salt bryter ned olja säger de.

Inte så pass att oljan "försvinner", däremot kan salt lätt göra en olja oanvändbar för sitt ändamål.

För att få bort oljerester ur en sån där tank gäller det att tvätta ur med något fettlösande. Antingen starkt alkaliskt (soda, lut, maskindiskmedel etc) eller något som emulgerar oljan (handdiskmedel, såpa, tvättmedel, allrengöringsmedel, s k miljöavfettning).
Vad du än väljer för rengöringsmedel så se till att det är oparfymerat.
Använd varmvatten blandat med rengöringsmedel för att spola ur tanken med, skölj grundligt med rent vatten.
Fyll sedan tanken med vatten, låt det stå några dagar och provsmaka det själv för att verifiera att rengöringen har lyckats.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #4 skrivet: 04 maj-12 kl 23:54 »
Fråga hästarna först om vad de tycker om oljerestsmaken.  Kanske de inte bryr sig ett dugg?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

jimmyt

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 15:36 »
Använd för bövelen inte en massa rengöringsmedel.. För efter det lär inte vattnet vara speciellt gott!
Spola ur tanken med vatten räcker bra, lite olje-rester lär djuren inte fara illa av! ;D

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 17:02 »
Jag kan se två risker med kvarvarande olja:

1. den ger näring åt mikroorganismer som växer til i tanken (har haft någon hink med linoljerester fylld med vatten ett tag...)
2. oljan oxiderar, dvs härsknar och ger upphov till dålig smak/lukt vilket i sig inte är farligt.

Ett alkalisktmedel omvandlar lite populärt uttryckt oljan till tvål och den bir vattenlöslig och kan sköljas bort, ett emulgerande medel kan populärt sägas kapsla in oljemolekylerna med ett hölje som gör dem vattenlösliga och hindrar att de fastnar igen.

Om oljan behvöer tvättas bort så tror ajg att det lämpligast är målarsoda (natriumkarbonat) och vid behov därefter handdsikmedel. Problemet lär vara att blaska runt lösningen i tanken utan att behöva fylla fullt.

Natrium/kaliumhydroxid är onödigt riskabelt ur arbetsmiljösynpunkt då de är extremt frätande på hud ögon (det är målarsodan också men inte i samma grad). Maskindiskmedel är troligen nån blandning av karbonater och ev hydroxider samt något emulgerande ämne (som kan vara fosforhaltigt) samt sand(svår att skölja ur). Såpa är svårt att kölja bort, är tvål gjord fett och kaliumhydroxid, tvättmedel kan  funka, ofta emulgeringsmedel (akylbensoesulfonat baserat)och en räcka enzymer och något oxidatiosnmedel) men klarar mer än nödvändigt. Miljöavfettning är ofta alkohol och citrusoljebaserade ämnen, d-limonen som eventeullt är allergiframkallande men även riskerar att lösa plasten, samt anvädns som parfym.


John Doe

  • Inlägg: 1
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #7 skrivet: 07 jun-18 kl 22:49 »
Hej
nån skrev att rapsoljan kan försvinna med alkaliska medel. Vad sägs om vanlig kalk då? Kalk är ju alkaliskt. Jag har massor av kalk.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #8 skrivet: 08 jun-18 kl 09:10 »
Förvisso är kalk (kalciumkarbonat) alkaliskt, så det kanske kan göra viss nytta. Men jag har en känsla av att om kalk hade varit riktigt bra som fettlösande/emulgerande medel så skulle det ha använts mer för det ändamålet.  Jag tror nog ändå andra saker som redan är nämnda i tråden är bättre för att rengöra en IBC-tank, speciellt med tanke på att man inte kommer åt att skrubba överallt i den utan måste få oljeresterna så upplösta att de går att skölja bort med vatten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #9 skrivet: 08 jun-18 kl 10:27 »
Är det inte enklare att skaffa en tank som innehållit något som är lättare att tvätta ur än olja?
Själv har jag de det varit glykol, trälim, saft och brännvin i och de är lätta att tvätta med bara vatten.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #10 skrivet: 09 jun-18 kl 11:59 »
Hej
nån skrev att rapsoljan kan försvinna med alkaliska medel. Vad sägs om vanlig kalk då? Kalk är ju alkaliskt. Jag har massor av kalk.

Vanlig kalk fungerar också som slipmedel. Ett tag fanns det rengöringsmedel med finfördelat kalk, men målade ytor blev snabbt matta av det. Det skulle vara synd om den glatta ytan i tanken blev matt: då blir den riktigt svår att hålla ren.

Oparfymerade rengöringsmedel av god kvalitet är effektiva och lätta att skölja bort. Som riktmärke kan du (som har hästar) också ha en föreställning om hur du vill rengöra en oljig plastbytta som du vill använda till din egen mat eller dryck.
« Senast ändrad: 09 jun-18 kl 12:14 av Berberis »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #11 skrivet: 09 jun-18 kl 15:45 »
Som riktmärke kan du (som har hästar) också ha en föreställning om hur du vill rengöra en oljig plastbytta som du vill använda till din egen mat eller dryck.
När jag ska göra rent ett oljigt matkärl, så börjar jag oftast med att ställa det under vatten.  Oljan flyter då upp och rinner ut först när vattnet rinner över kanten.

  Och hur har TS gjort?   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #12 skrivet: 09 jun-18 kl 20:09 »
Vegetabilisk olja från livsmedelsindustrin tvättar du ur med varmt vatten och diskmedel.
Ta gärna ett som är natursnällt.
Håll gärna till på gräsmattan så tar gräset hand om oljan och diskmedlen utan problem.

Skölj noggrant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #13 skrivet: 11 jun-18 kl 18:58 »
Hej
nån skrev att rapsoljan kan försvinna med alkaliska medel. Vad sägs om vanlig kalk då? Kalk är ju alkaliskt. Jag har massor av kalk.

Kalk, dvs kalciumkarbonat är faktiskt inte särskillt alkaliskt förrän det sönderdelats i sina beståndsdelar kalcium och karbonat. Det är karbonat som är den effektiva ingrediensen, kalcium är pH neutralt. För att sönderdelats krävs vatten och en syra, co2 är effektivt. Om ingen syra tillsätts så stannar pH på 7,2 till 7,4. De flesta har högre än så i sitt kranvatten, då kommer inget att hända.

Mvh
Magnus

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #14 skrivet: 11 jun-18 kl 20:36 »
Hej
nån skrev att rapsoljan kan försvinna med alkaliska medel. Vad sägs om vanlig kalk då? Kalk är ju alkaliskt. Jag har massor av kalk.
Vad är det för kalk? Som tropfrog skrev ovan så är kalciumkarbonat rätt värelöst i de här sammanhangen. Ska du använda kalk får du använda släckt kalk (kalciumhydroxid) eller bränd kalk (kalciumoxid). I de fallen skulle jag istället välja natriumhydroxid alla dagar i veckan, det är mycket mer lättarbetat.
Kaciumkarbonat är helt vanlig kalksten. Den är olöslig i vatten men kan i pulver/granulform fungera som slipmedel på samma sätt som vanlig sand gör.
Edit: lagade särskrivning
« Senast ändrad: 11 jun-18 kl 23:27 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Plasttank som tidigare innehållit veg. rapsolja???
« Svar #15 skrivet: 12 jun-18 kl 13:41 »
När man gör rengöringsmedel gör man allt för att få bort kalk, och man får kosta på sig dyra råvaror för att hantera den kalk som slinker in med vattenledningsvattnet och /eller gömmer sig i smutsen. Men var och en får ju bli salig på sin tro.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser