Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ströbädd  (läst 12180 gånger)

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
Ströbädd
« skrivet: 26 aug-10 kl 02:59 »
Hej alla!!
Skaffade mina första får i våras, de har under hela tiden haft ladugården öppen så de har gått ut och in som de vill, så bädden har börjat växa pga att de gärna vill hålla till inne på natten, man kan undra om de är mörkrädda de små liven ;D. Men snart är det dags att skotta ut bädden då jag har rätt så lågt i taket. Märkte tidigt att det blev rätt så blött i botten på bädden då det är ett betonggolv, ungefär som att gå på en blöt gräsmatta, hö suger inte vätska så bra... Hur gör ni ? Lägger ni en grund med sågspån eller torv på golvet innan ni lägger på en bädd av hö eller halm?  ???
« Senast ändrad: 26 aug-10 kl 03:01 av Haglund »
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Ströbädd
« Svar #1 skrivet: 26 aug-10 kl 08:42 »
jag använder bara halm..
det gäller att ströa upp ordentligt första gången, och sen får dom aldrig "trampa igenom" bädden..
det du kan göra är att bottna med torvströ, dels så slipper man ammoniaklukten och sen släpper bädden lättare när den ska skottas ut..

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ströbädd
« Svar #2 skrivet: 26 aug-10 kl 09:06 »
Bra tråd, den här ska jag spara.

Så torvströ först och sen halm. Anledningen till att man använder halm är att det suger upp fukt bättre än hö eller?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Ströbädd
« Svar #3 skrivet: 26 aug-10 kl 09:57 »
Citera
Anledningen till att man använder halm är att det suger upp fukt bättre än hö eller?
Precis, men olika halm suger olika bra också.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ströbädd
« Svar #4 skrivet: 26 aug-10 kl 10:39 »
Jag tycker att havrehalm är mjukast och suger bäst... ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Ströbädd
« Svar #5 skrivet: 26 aug-10 kl 10:49 »
Vi började med halm till våra får, men det var väldigt ofräscht och luktade illa även om vi bytte strö mest hela tiden.  (också betonggolv under)
tröttnade och bytte till torv och vilken skillnad det blev! :D

Nu har vi bara torv förutom en hörna som vi lagt halm överst om dom vill ligga lite extra mjukt!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: Ströbädd
« Svar #6 skrivet: 26 aug-10 kl 12:10 »
Oj, vilken fart det blev  :o Då ska jag kila in och köpa torvströ nån dag.  Har testat att strö lite i stallgången med hyvelspån, men de vill gärna ligga där när det är varmt ute och de ser inte så snygga ut då de reser sig igen då det  fastnar bra i ullen på dem.  Hur är det med torv? fastnar även detta på dem?  
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Ströbädd
« Svar #7 skrivet: 26 aug-10 kl 14:02 »
Tja, lite fastnar väl på dem, men mina är gråsvarta så det stör inte!  ;)
Det blir lite dammigt, men fastnar inte som spån.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ströbädd
« Svar #8 skrivet: 26 aug-10 kl 16:33 »
Jag har ju en vit tacka och svart bagge, så jag lär få lite blandade lamm då kanske. Inte så bra med bara torvbädd då =)

Vete tusan ens om jag får tag i så mycket halm häruppe i norr... det odlas dåligt med säd här =/
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennydalby

  • Inlägg: 277
    • Jämtland
SV: Ströbädd
« Svar #9 skrivet: 26 aug-10 kl 16:41 »
betsla, jag ska beställa hem halm nu, vi kan ju köpa tillsammans? har redan pratat med dille.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Ströbädd
« Svar #10 skrivet: 27 aug-10 kl 12:22 »
Ursäkta jag tjuvar in på tråden. Är också nybliven fårägare och skall anlägga den första ströbädden snart. Någon har tipsat mig om att kalk kan vara bra att ha i bädden för att det inte skall bli en flugodling. Erfarenheter? Synpunkter? Är det släckt eller osläckt kalk?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Ströbädd
« Svar #11 skrivet: 27 aug-10 kl 15:31 »
Vi brukar hälla ut rejält med kalk underst i boxen när vi tömt den och den fått torka ordentligt efter vintern. (Så gör vi även i kossans och hästarnas boxar f.ö.) Vi upplever att det blir mindre ammoniaklukt, både under stalltiden och vid utmockningen. Vi använder en blandning av spån och torvströ underst och halm uppepå, sedan "ströar" fåren själva med sitt foder och jag behöver inte ströa på med halm förrän innan lamningen. Våra får kan gå ut under hela året bör kanske tilläggas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Ströbädd
« Svar #12 skrivet: 27 aug-10 kl 16:16 »
Låter som en ströbädd för mig :-). Vet du om det är släckt eller osläckt kalk, Anette?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Ströbädd
« Svar #13 skrivet: 27 aug-10 kl 17:19 »
Vi använder foderkalk, finns på Granngården i 25-kilossäckar för 65-70 kr/styck.
 
Släckt och osläckt kalk tror jag är något helt annat.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Ströbädd
« Svar #14 skrivet: 30 aug-10 kl 11:02 »
Vart hittar man smidigt torvströ? Lantmännen och dylikt?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ströbädd
« Svar #15 skrivet: 30 aug-10 kl 17:38 »
Vart hittar man smidigt torvströ? Lantmännen och dylikt?

Det beror på vad du menar med smidigt? Jag köper torvströ i balar till mina hönsbad. Det tycker jag är smidigt =) Köper dem på en affär liknande Lantmanna.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Ströbädd
« Svar #16 skrivet: 06 sep-10 kl 16:41 »
Släckt kalk, foderkalk eller vanligt (billigare) trädgårdskalk i botten, ett litet lager kutterspån och sedan halm, så att bädden kan börja brinna ihop sen när det kommer pink o avföring i den. Så strör man på ny halm då och då så att det alltid är torrt överst. Men rör inte bädden, då frigörs ammoniak och andra bacillusker. Det tycker jag funkar bra, den kan ligga ett år, sedan utgödsling och utvädring över sommaren.

roma.bos

  • Inlägg: 69
    • -
    • Stuga Nossan
SV: Ströbädd
« Svar #17 skrivet: 28 maj-11 kl 23:32 »
Släckt kalk, foderkalk eller vanligt (billigare) trädgårdskalk i botten, ett litet lager kutterspån och sedan halm, så att bädden kan börja brinna ihop sen när det kommer pink o avföring i den. Så strör man på ny halm då och då så att det alltid är torrt överst. Men rör inte bädden, då frigörs ammoniak och andra bacillusker. Det tycker jag funkar bra, den kan ligga ett år, sedan utgödsling och utvädring över sommaren.

Funkar det på samma sätt med jord på botten??

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Ströbädd
« Svar #18 skrivet: 29 maj-11 kl 00:15 »
Jag har hållit på med hästar och permanentbäddar i många år och har en del erfarenhet som går att använda även till får. Hö ska man inte använda till ströbädd då det möglar lättare än bränner, använd halm eller torvströ, det gör dock inte så mycket om du får in  lite hö i permanentbädden. Torvströ färgar tyvärr av sig, mina vita strumpor på hästarna blev permanent smutsiga och hästarnas hovar sprödare, vet ej hur fårens klövar påverkas men vita lär de inte vara länge. Grunda gärna med torv eller sågspån. Jag använder halm till  mina hästar och får, det finns alltid några individer som gillar att äta lite av halmen vilket är bra. Om du har stark amoniaklukt kanske du har för tunn bädd eller för dålig ventilation. Det kan också vara så att du har grävare, några av mina unghästar gräver i bädden och då blir den förstörd. Har sett liknande beteende hos några av mina får, de har dock inte lyckats komma hela vägen ner, har ströat mycket >:D
När bädden börjar fungera blir den mer kompakt och svårforcerad iallafall för ett får ??? Torvströ köper jag direkt i balar som hämtas på torvmossen och halmen från en storbonde i trakten som föder upp nöt och därför köper in några bilar per år :)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Ströbädd
« Svar #19 skrivet: 29 maj-11 kl 09:37 »
Jag strör trädgårdskalk i botten, därefter torvströ och sedan ett ganska tjockt lager halm. Jag har alltid haft grovt hö till mina får, här finns bara hästhö att köpa men det är ekologiskt och fåren gillar det, men bara de fina stråna, resten ratar de. Det grova höet hamnar alltså ovanpå ströbädden men eftersom det är halm underst, halmen suger upp vätska bättre, så blir det varken mögel eller lukt i bädden. Den brinner bra och blir varm och skön för fåren att ligga på till vintern.
Åsenfår, hundar och katter

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ströbädd
« Svar #20 skrivet: 02 sep-16 kl 10:56 »
Att rensa skarvar och hörnor på intorkat torv/bajs tar lite tid om man inte kan gå på med slangen. Därför funderade jag på att lägga markduk underst till hösten, någon som provat?

Kanske uppstår det nya problem...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser