Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna  (läst 4032 gånger)

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
Nu har mina 7 veckor gamla kycklingar bott i en stor bur i hönshuset med mina 6 andra blomme hönor på 1 år samt en tupp, i 1 vecka. Märkte påengång att tuppen ogillade det hela..då han pickade på buren och försökte "göra illa" dom små.

Tänkte att det blir bättre med tiden, men verkar inte så. Finns det någon med erfarenhet av detta som kan ge mig tips på vad jag kan göra?? Ge det lite mer tid?? Är detta ett vanligt problem efter nu 7 dagar? Mina kycklingar är maskinkläckta och jag vågar inte heller låta någon av hönorna bo med dom när dom "apar" efter tuppen ibland och pickar på buren dom oxå😕
Vill även tillägga att mina hönor samt tupp  ALDRIG visat något aggressivt beteende mot barn och vuxna människor.  Tacksam om någon här kan ge mig tips! Mvh




karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #1 skrivet: 19 mar-18 kl 10:06 »
Jag har varken haft tupp eller maskinkläckta kycklingar, men så här brukar det bli när mina mammahönor har släppt vårdnaden om sina små vid 5-6 veckors ålder:

De små blir alltid bortkörda av de stora hönorna. Somliga hönor är mer aggressiva än de andra, och det  har kycklingarna redan lärt sig vid den åldern och håller sig undan lite extra.   Hönorna kör undan de små, men förföljer dem inte om de gömmer sig utom synhåll.  Beter sig alltså inte som ett rovdjur som försöker få tag på ett byte, utan det  är mer : "Här är det jag som bestämmer, försök inte mopsa dig.   Och jag har första tjing på alla godbitar"

Kycklingarna har en stor tillgång:  De är mycket snabbare än de vuxna hönsen. Så de hinner undan.  En gång har en kyckling blivit skadad av en höna,  men den verkade "efterbliven", hade inte alls utvecklats som sina syskon.

På kvällen går hönorna in först och kör bort kycklingarna från sittpinnarna när de vill dit.  Ibland sover kycklingarna då någon annanstans, ibland tar de plats på sittpinnarna när det är nästan mörkt och de stora har tröttnat på att bråka.

I ditt fall skulle jag hålla kycklingarna i säkerhet i sin bur tills alla kan vara i rastgården där jag antar det finns mera plats.  Se till att ha saker som kycklingarna kan gömma sig i och bakom men inte bli helt instängda.  Var där och kolla vad som händer när alla är där ute tillsammans.  Kanske börja med att kycklingarna får vara där ensamma först och lära sig hitta innan de stora är där också.  Kan vara bra med en avdelning där bara de små kan komma in. 

Lycka till!


Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #2 skrivet: 19 mar-18 kl 20:36 »
Tack för svar!♡

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #3 skrivet: 19 mar-18 kl 20:50 »
Det är så enormt olika från gång till gång som man tillsätter nytt i flocken har jag märkt.
det som jag anser är viktigast är att se till så dom små har någonstans att komma undan precis som skrevs i förra svaret.
senaste omgången blev dom små rejält upp-piskade av dom äldre hönsen så fort dom närmade sig så jag lät dom bara bekanta sig en stund om dagen under uppsikt i början för att sedan få springa fritt med tillflykt till sin egna bur där dom vuxna inte kommer in.
gick efter dryga veckan bra så länge dom små inte försökte komma upp på sittpinnarna , det tog minst en vecka till innan dom tilläts sitta där.

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #4 skrivet: 20 mar-18 kl 07:40 »
Tack för svar! Ska låta dom bekanta sig "påriktigt" med varandra till helgen. Då har det nästan gått 2 veckor, som dom bara sett varandra. Men då endast under uppsikt. Hur gammal är dina kycklingar då.. när du låter dom träffa dom stora hönsen/tuppen?? Tänkte på vilken ålder dom ska vara i för att tåla lite "upp piskning" ?? MVG  :)

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #5 skrivet: 20 mar-18 kl 08:43 »
Mina brukar vara 8-9 veckor.
Dom springer undan så det brukar inte bli så allvarligt. 

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #6 skrivet: 20 mar-18 kl 18:12 »
Hos mig blir det precis när mammahönan har slutat att beskydda dem, vid 5-7 veckor.  Men då har de gått tillsammans  allihop från att kycklingarna var 1 vecka.   Så alla är redan vana att se varandra.


Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #7 skrivet: 20 mar-18 kl 18:39 »
Jag har byggt en avdelning i hönshuset med såpass stort galler att de små lätt kan springa ut och in.men de stora hönsen kommer inte in  Där får d all sin mat och eget vatten. Sedan när de vuxit till sig så att de inte heller kan slinka genom gallret har jag en öppning som fortfarande är för liten för de stora hönsen men de små kan slinka in genom. Funkar hur bra som helst. Den är ca 150cm x 80cm och 70 hög.
Och ovanpå är det tak så hönsen kan gå på den så utrymmet är lika stort som innan. Bara högre på ett ställe. Där har jag några reden.
Just nu bor där 6 maskinkläckta som adopterades av en 17 veckors gammal kycklinghöna som har två 4 veckors småsyskon. Mamman jagade bort de när de var 3 veckor gamla och den äldre var också en av hennes som var kvar hos mamman under hela ruvningen och sedan när de kläcktes. Men när mamman jagade bort de mindre blev den äldre förvirrad och visste inte vem hon skulle vara med. Då testade jag att sammanföra de nykläckta utan manna med dessa tre. Å hon adopterade dem och är nu en supermamna till 2st 4 veckors och 6 bebisar som nu är dryga veckan
Helt otroligt.
Ullish

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #8 skrivet: 20 mar-18 kl 19:00 »
Tack alla för svar..otroligt tacksam! När jag kom ut mitt på dagen idag för att låta dom små få springa lite själv i hönshuset, medan dom stora var utestänga en stund, såg jag att en kyckling var skadad i nacken😕 Såret såg rent ut men någon har lyckats fått ett rejält tag om den genom buren. Den visade inget tecken på att den var skadad då den åt ur min hand och rörde sig som vanligt. 

Men jag misstänker starkt att min tupp gjort detta. Han går o vankar runt buren hela dagarna i stort sätt då jag tittar till och försöker sig på att nypa tag i dom😕  hönorna bryr sig inte om dom för det mesta..men han är som besatt!! Han har varit hemsk idag!!!😣 vågar man verkligen prova släppa ihop dom ens under uppsikt, då han gör så här??  Känns som om någon har bytt bort min snälla tupp mot det här monstret.. usch är verkligen rådvill nu😕

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #9 skrivet: 21 mar-18 kl 09:21 »
En hypotes är att tuppen blir provocerad av att kycklingarna inte gör som de ska, nämligen springer iväg och gömmer sig.  Hans lilla tupphjärna fattar inte att de är fast i sin bur.

Om det inte funkar när alla är fria och har gott om plats och kycklingarna kan gömma sig skulle det bli tuppgryta hos mig.  En tupp ( eller höna) som inte kan vara ihop med kycklingar funkar ju inte att ha i en flock.

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #10 skrivet: 21 mar-18 kl 19:28 »
Ska åka o införskaffa lite "gömställen" imorgon.. som jag ska sätta ut i helgen då jag provar att släppa dom tillsammans!  :) 

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #11 skrivet: 22 mar-18 kl 10:13 »
Faktiskt håller jag med förespråkaren för tuppgrytan. En tupp skall inte hacka kycklingar. Inte ens om de inte kommer från hans höns/ avkomma. De skall ha en inbyggd spärr. Och absolut inget att avla på. Jag hade tagit bort tuppen. Finns säkert en ny tupp bland kycklingarna 😉
Ullish

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #12 skrivet: 22 mar-18 kl 13:26 »
Ja jag har tänkt d jag med..att då kan jag behålla två tuppar av kycklingarna. Som sagt nu är 2 "gömställen" inhandlad och ska prova i helgen att släppa dom..men de lutar mot att tuppen får sluta sina dagar tyvärr!

Så otroligt synd på en sådan fin tupp bara..

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #13 skrivet: 24 mar-18 kl 20:43 »
Släppte kycklingarna idag med dom andra en stund. Tuppen försöker para sig med dom!!!! Vilket gör ju att han "mosar" dom. Varför??😱 han släpper ner mat, vid buren till dom och när dom ska ta maten få försöker han bita tag i dom. Tror ni att allt det här handlar om att han vill para sig med dom och inte bita ihjäl dom??? Men han är ju så hårdhänt, så dom blir ju rejält skadad om jag låter han försöka.. varför vill han det???

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #14 skrivet: 26 mar-18 kl 18:42 »
Hade en tupp som hade våldtäcks beteende. Alltså hönorna ville inte mentupoen jagade dem tills han hann ifatt dem å parade sig ändå.
Hsn åkte i grytan. Sen hade jag en otroligt grann avkomma. Snyggaste tuppen jag sett. Men han hade exakt samma beteende. Så det går tydligen i arv han blev också mat.
En tupp som är överkåt hade jag inte behållit. Som du sa. Behåll en eller två av de nya tupparna.
Och en tupp skall inte para sig med för unga höns. Hur gamla är kycklingarna?
Mina två tuppar rör inte höns kycklingarna förrän de börjar lägga ägg.
Ullish

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #15 skrivet: 26 mar-18 kl 20:30 »
Kycklingarna är nu 8 veckor 😕

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #16 skrivet: 29 mar-18 kl 08:26 »
Nu har tuppen fått sluta sina dagar! ♡ på fredag blir det tupp till middag, efter den hängt klart! Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig nu i hönshuset. Om småttingar vågar lämna sin skyddade plats mer och mer nu.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #17 skrivet: 29 mar-18 kl 08:56 »
Nu har tuppen fått sluta sina dagar! ♡ på fredag blir det tupp till middag, efter den hängt klart! Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig nu i hönshuset. Om småttingar vågar lämna sin skyddade plats mer och mer nu.
Tråkigt men tyvärr så det funkar.
Ska själv slakta två tuppar i helgen. Lät dom bo kvar för att dom va så snälla och bra men dom senaste dagarna har dom spårat ur så nu finns det bara en väg för dom. Om ingen här vill ha nån fin sussextupp

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen visar fortfarande aggressivt beteende mot kycklingarna
« Svar #18 skrivet: 04 apr-18 kl 13:12 »
Kan tala om att sen vi tog bort tuppen är mina höns och kycklingar sams♡ klart dom får sig en uppläxning ibland😁 Upplever även att hönorna har ett väldigt lugn över sig nu..som jag aldrig sett tidigare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser