Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  orkide  (läst 1279 gånger)

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
orkide
« skrivet: 18 mar-18 kl 20:43 »
hur länge kan en brudorkide blomma igentligen? har en här hemma som blommat sedan veckan före jul. är som o. den stannat i tiden. inga nya knoppar. inga blommar har vissnat på den. och nu idag såg vi att den har börjat skjuta fler knoppar längst ut på stängeln

Postat med Alternativ.nu´s app


 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: orkide
« Svar #1 skrivet: 20 mar-18 kl 12:54 »
Det är väldigt olika inom släktet och även mellan de olika hybriderna. Men generellt så blommar varje blomma hos en phalanopsis längre än andra orkidéer. Jag har varit med om blommor på samma stänger i 6 månader, men då förorenade den sig. Mer normalt är nog 1-3 månader.

Mvh
Magnus


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: orkide
« Svar #2 skrivet: 22 mar-18 kl 21:14 »
Den behöver ladda ganska länge sedan, men de kan blomma om en gång till samma år med litet tur.
(Dock frös alla mina ögonstenar (inklusive lyckoblomstren och mina så högt älskade nattvioler) när värmepumpen stannade för någon månad sedan...  >:(  :'( )

De skall ha något mindre kväve än normal gödning, annars vanligt NPK, men anpassad för blommande krukväxter i proportionerna, de behöver inte så mycket tillskott som försäljarna försöker ge sken av dock (för mycket gödning kan tvärtom ge saltbränna), vet inte om det är luftrötterna som fixerar kväve?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser