Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deppiga damer  (läst 1509 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Deppiga damer
« skrivet: 03 mar-18 kl 08:30 »
Snön är förfärlig tycker våra Brahma. Allt de gör är att glida ned från pinnen de sitter på till maten och tillbaks. Så uttråkade!
Tuppen tar tag i dem då och då men annars helt oinspirerade. De föraktar kycklingarna men är desillusionerade och skiter i dem!

Jag undrar om nån har en idé om hur de blir glada igen!

Postat med Alternativ.nu´s app


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Deppiga damer
« Svar #1 skrivet: 03 mar-18 kl 13:22 »
Skotta lite till dom?

Jag lät ungarna skotta en liten plätt där man kunde hålla hönsmaten direkt på gräset, då får man ju ut dom en liten stund iallafall.
Det är aldrig för sent att ge upp.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Deppiga damer
« Svar #2 skrivet: 04 mar-18 kl 17:45 »
Fram till hönshuset har vi skottat men de vill verkligen inte gå ut! Snöblindheten verkar monumental! Nån gång innan snön hade kommit de var ute som vanligt. Så kom snön och de hittade inte hem! Vi hittade dem stirrandes in i en stenmur. 

Mvh

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Deppiga damer
« Svar #3 skrivet: 05 mar-18 kl 08:49 »
Man kan hitta på lite roliga saker inomhus kanske. Finns en del knep på nätet har jag sett. Tex hänga upp sånt de tycker är gott en bit från marken så de får jobba för att få i sig det. Jag odlar lite ärtskott och ställer ut, det är kul att sprätta runt i. Och så går dottern in och kelar med dem då och då (ok då, jag också), då får de annat att tänka på ett tag. Kastar in lite mossa, bark, spån, snäckskal osv som de gillar att kolla in. Barn är ju i stort väldigt duktiga på att hitta på saker så skicka in dem ett tag och se vad hönorna säger [emoji6]

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Deppiga damer
« Svar #4 skrivet: 05 mar-18 kl 09:00 »
Vi har samma bekymmer. Diverse grönsaker och hängande godsaker m.m har gjort att som iallafall är glada och roar sig

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


 

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Deppiga damer
« Svar #5 skrivet: 05 mar-18 kl 13:22 »
Jag ger mina en hötapp då o då. Dom blir jätteglada - sprätter runt och pickar i sig alla gröna blad så att det bara blir hårda stjälkar kvar. Höns jag haft förr har gillat morötter men de jag har nu pickar inte mycket på råa morötter och eftersom det är minusgrader på hönshusgolvet så fryser dom. Rivna morötter gillar dom däremot.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser