Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårt elstaket... behöver hjälp!  (läst 2078 gånger)

amaira

  • Inlägg: 8
Vårt elstaket... behöver hjälp!
« skrivet: 12 jul-17 kl 10:27 »
Hej! Vet inte riktigt var jag ska posta detta, men provar här.

Runt vår ankgård har vi elstaket. Kollar styrkan på trådarna varje dag, men helt plötsligt ligger styrkan på lägsta, ibland inte alls. Trådarna tar inte emot någonstans och har bra kontakt överallt. Det är inte så stort (som t.ex. får- eller hästhage).

Aggregatet blinkar som det ska. Har provat att vattna jordningen, om det skulle hjälpa men det har det inte gjort och har heller aldrig tidigare behövts. Anläggningen har fungerat utan problem i 3 år. Någon idé vad som kan vara fel?

Med vänlig hälsning Anne-Marie


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vårt elstaket... behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 12 jul-17 kl 10:48 »
Vad har du att mäta spänningen med? Är det någon form av digital stängselvoltmeter eller en enklare anordning med en rad med glimlampor som indikerar olika spänning?

Börja med att kolla om det finns spänning på stängselapparatens jordanslutning, det tyder i så fall på att jordningen är dålig. Kanske jordspetten är nerslagna i ett markområde som inte har elektrisk kontakt med marken runtomkring när grundvattennivån har sjunkit, eller att de har frätts sönder eller fått en isolerande beläggning (detta är vanligt om man har slagit ner flera spett av olika material eller med olika ytbehandling och kopplat ihop dem).

Om du inte har spänning på jordanslutningen och dåligt med spänning på stängselanslutningen på apparaten (även om du kopplar bort stängslet) så är det nog fel på stängselapparaten. Och det behövs folk med åtminstone litegrann elektronikkunnande - t ex gammal tv-reparatör eller någon som har gjort lumpen som signalmekaniker - för att felsöka och reparera den annat än på måfå.

amaira

  • Inlägg: 8
SV: Vårt elstaket... behöver hjälp!
« Svar #2 skrivet: 12 jul-17 kl 12:23 »
Tack så hemskt mycket för svar. Ska kolla upp noggrannare!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser