Är det inte enklare att felsöka och åtgärda felet än att försöka snickra ihop märkliga hjälpstartanordningar?
Om ett fel gör motorn svårstartad, så kan du nog räkna med att samma fel också stör motorns gång på ett eller annat sätt så den får t ex lägre effekt eller högre bränsleförbrukning än den borde ha.
Vad är det för motortyp på den? Gissningsvis är det en B&S sidventilmotor, men har den flottörförgasare eller den gamla typen "Pulsa-Jet" som är monterad ovanpå tanken? Har den brytare eller brytarlöst tändsystem?
Om motorn har dålig kompression, t ex för att någon av ventilerna kärvar i styrningen och inte stänger helt, så brukar den bli både svag och svårstartad. Motorer med Pulsa-Jet-förgasare som lider av detta fel brukar vara lättare att få igång om man ställer gasreglaget på tomgång innan start, och när motorn väl har kommit igång får man öka gaspådraget mycket sakta och försiktigt till full gas.
En annan orsak till dålig kompression är om kolvringen har beckat fast pga att motorn har gått alldeles för länge utan oljebyte. Kan ofta åtgärdas utan att plocka isär motorn genom att byta olja - häll i en billig syntetolja med bra sotlösande egenskaper, vanlig modern bilmotorolja - starta sedan motorn och kör den med tung belastning flera timmar i sträck så att oljan verkligen blir genomvarm. Troligen är oljan nu kolsvart, byt olja igen och se om den nya oljan håller sig ren.
Många motorer med flottörförgasare har en mekanism som stänger chokespjället då man drar gasreglaget förbi full gas. Om den mekanismen eller gaswiren kärvar, så kan det hända att chokespjället aldrig blir stängt och då blir den nästan omöjlig att kallstarta. Varmstart går däremot bra. Man brukar också kunna underlätta start utan choke genom att ställa fram gräsklipparen så att topplocket värms av solen en halvtimme innan start. Eller elda med blåslampa på topplocket.
På en del gräsklippare med tung kniv och där motorn snurrar länge efter avstängning, kan det hända att den hinner suga i sig så mycket bränsle att den surar ned sig vid nästa start. Det kan man undvika genom att dra ner gasen till tomgång och vänta tills motorn har gått ner till tomgångsvarvtal och några sekunder till innan man stänger av.